Meddelande

Minska
No announcement yet.

1 wind sbs server med flera fast IP-nummer

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 1 wind sbs server med flera fast IP-nummer

Hej,

Jag har tänkt ge mig på att labba lite med detta med flera IP-nummer till en server. Jag vet att det är lätt att göra genom flera nätverkskort. Men jag skulle vilja koppla 4st IP-nummer till 2 nätverkskort är detta möjligt?

Min tanke är nått i stil med

1. Min ISP ger mig 5st IP-nummer
    2. ISP erhållet modem
    3. Router alt mjukvarubrandvägg (Tips på någon Router alt mjukvarubrandvägg som kan ta emot flera Publika IP-nummer och sen dela ut dessa vidare på nätverket tas gärna emot) 1 IP-nummer delas och används lokalt på nätverket för att surfa med m.m. Och 4st IP-nummer går till Servern.
    4. D-link Managed Switch (Som används för att skapa det lokala nätverket med server och datorer)
    5. Win SBS Server 2008 med 2st nätverkskort som jag vill få att lyssna på 4st ip-nummer. För IP-telefoni, DNS, VPN, och Webb.

Någon som har något förslag på hur man löser detta smidigast? Det största problemet jag har just nu är först hur jag ska få ut IP-nummren i nätverket har kollat lite på Brandväggen Pfsense tror att den kan lösa detta. Men samtidigt är jag intresserad av en vanlig hederlig router som kanske kan klara detta. Så kom gärna med lite tips på olika lösningar.

Det andra problemet är hur jag ska få servern att lyssna på flera IP nummer på samma nätverkskort om detta nu går. Annars är det ju flera olika nätverkskort som gäller. Och jag har svårt att tro att webhotell m.m. kör flera nätverkskort till servrar där dom kanske har kunder med egna IP-nummer.

Hoppas ni förstår min lite luddiga beskrivning av vad jag vill göra. Annars är det bara att ställa följd frågor så svarar jag.

Vad var det sagt nu igen?

neoo.se - Vår passion, ditt nöje!

Under egenskaper för TCP/IPv4 på den aktuella anslutningen kan du lägga till flera ip-nummer, och du får en anslutning för varje nätverkskort så är det inga problem att köra t.ex. 2 på varje.
    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Kommentera

Tack ska undersöka detta!

Men problemet med att få in ip-numren på det lokala nätverket kvarstår. Jag vet att kör jag wan-switch-server så är det inga problem. Men då står jag ju där utan
      Skydd. Jag vill ju helst ha wan-router/brandvägg-switch-server.

Vad var det sagt nu igen?

neoo.se - Vår passion, ditt nöje!

Kommentera

Working...
      X