Meddelande

Minska
No announcement yet.

Mäta internettrafik?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mäta internettrafik?

Jag skulle vilja ha tips på ett litet program eller tjänst som kan mäta och enkelt förklara för mig vilken internettrafik som skickas till och från min dator, och vilka program som gör detta.

Tycker ofta att min 100/100-lina är sjukt seg och att sidor tar onödigt lång tid att ladda. Vill försöka utröna om det är min uppkoppling, min dator,mitt nätverk eller själva sidorna jag surfar till som felar...
    /DanneSt

Det första du skall köra är TP test
    Jag har en hundra som jag betalar för och detta är vad jag får:

ComHem levere... INTE
    Bifogade filer
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

Jodå, den kör jag lite då och då och får oroväckande olika resultat.
      /DanneSt

Kommentera

Det beror på lite på hur exakt du vill få svaren. WireShark är ju riktigt avancerat och visar alla paket, men blir svårt att räkna ut något från det.

Netlimiter (http://www.netlimiter.com/) har ett freewareprogram som heter Monitor, där du kan se vad varje program du har öppnat skickar/tar emot.

Har 100/100 via Banhof och ServaNet, kör jag via Bredbandskollen får jag ofta 60-70 Mbit/sek upp och ner, men om jag laddar hem/laddar upp en stor fil från/till lämplig FTP så kommer jag upp i 80-90 Mbit/sek minst, så Bredbandskollen verkar inte hinna "upp" i hastighet för mig.

Kommentera

Har också fibern via ServaNet men T3 som operatör, och Bredbandskollen visar allt mellan 30-70 ner men aldrig mer än 35 ner...

Ska testa Monitor!
          /DanneSt

Kommentera

Working...
          X