Meddelande

Minska
No announcement yet.

Har jag flaskhalsar i nätverket?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Har jag flaskhalsar i nätverket?

    Alltså, förlåt en dum fråga, men hur snabbt "ska" det egentligen gå att skyffla data över nätverket?

    Skulle flytta en fil på 4gb från servern (Windows Home Server) till laptopen i veckan och det tog en timme. Man tycker ju att det borde gå fortare när det är trådat hela vägen eller är det bara jag som är skevt ute?

    Routern och nätverkskortet i laptopen stöder n-standard, så det borde ju vara skaplig fart i dom. I servern vet jag att jag hade lite strul att få WHS att hitta nätverket, men efter lite uppdaterade drivare gick det igång. Där vet jag inte exakt vad det sitter för kretsar på moderkortet, men på lådan som kortet kom i står det om gb network iaf.

    Är inte hemma atm så jag kan inte kolla exakta modeller, men tänkte bara slänga ut en krok och se om jag får något napp ändå.
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

  • #2
    Jo, jag tycker det låter lite segt.
    Om jag jag räknade och tänkte rätt lite snabbt så flyttade alltså ca 1 M i sekunden effektiv data, det känns väl sådär. Men sen om det är nätet eller någon disk eller något av OS som inte gillar en så stor fil och börjar tok swapa eller något.

    Men det kan ju vara läge att kolla hastigheter. På olika saker, nät och disk främst kanske och på olika stora filer kanske.

    /pebi

    Kommentera


    • #3
      Håller med, låter långsamt. Sen förstår jag inte riktigt, kör du tråd hela vägen, eller har du wlan också? Oavsett vilket så håller jag med pebi, 1 MB/s, dvs. 10 Mbit/s, är inte direkt jättesnabbt. Du borde kunna komma upp i 10 MB/s på ett vanligt 100 Mbit/s-nätverk utan några som helst problem, och några gånger snabbare ändå på ett Gbit/s-nätverket. Har du WLAN med i bilden (du pratade om n-standard) så är det dock mer vilda västern..

      Kommentera


      • #4
        Win7 på laptopen och WHS som sagt på servern. Allt är trådat, kommentarerna om n-standard var mest för att konstatera att det inte är några gamla grejor från 56k-tiden inblandat.

        Japp, rutan i Utforskaren i Win7 visade 1Mb/s när jag puttade över filen. Lokaliserad i Win7 via de utdelade shares som finns på server för övrigt, kanske finns något bättre sätt att göra det på?
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

        Kommentera


        • #5
          Nja, FTP är väl i sig snabbare, mindre overhead, dvs inte så "snackigt" protokoll.
          Så gissningsvis skulle det gå snabbare via FTP, men det är ju inte det som är problemet.

          En sak kan ju vara att kolla hastigheten ut mot internet från laptopen, är den högre, vilket det ju bordde vara är det ju knappast själva nät inställningen där, vilket jag egentligen inte tror att det är.

          Och sen samma sak från servern.

          Om man kollar mot typ bredbandskollen.se kan ju vara kul att se om du får helt olika värden från server och klient.

          Sen är ju frågan hur snabb disk har du i laptopen, och hur full är den? Är det en inte helt ny ganska långsam hdd som är gjord för att vara strömsnål snarare än snabb som börjar bli ganska full kan det faktiskt vara flaskhalsen att faktiskt skriva ner 4G till disk.

          Och egentligen samma sak på servern, är det serverdisk/diskar på kanske 7200 rpm borde de ju iofs vara snabba, men om det är tokfullt och fragmenterat så läshuvudet måste hoppa som en tok för att läsa din stora fil tar det ju lite tid även det. Så är servers och/eller laptopens disk full och fragmenterad?


          /pebi

          Kommentera


          • #6
            Nja, mottagande disk i laptopen (sitter två i, systemdisken är SSD medan sekundära är vanlig och i det här fallet den som tog emot filen) är väl inte blixtrande snabb, men däremot ganska tom. Servern är inte det minsta fragmenterad eftersom den är nyinstallerad och by default formatterar nya diskar som sätts i.

            Men Bredbandskollen ska köras från bägge när jag väl kommer hem.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #7
              Hm, jag hade utmärkta resultat på Bredbandskollen, servern faktiskt snäppet bättre än laptopen. Så Com Hems 24/1 ska vi iaf inte klaga på.
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera


              • #8
                Hur för du över filen? Använder du NetBIOS-namn eller IP-nummer? Jag antar att du inte har en egen DNS-server eller egen domän(kontrollant)?

                Jag hade nog testat en FTP-överföring bara för uteslutningsmetodens skull - protokoll eller throughput.
                http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

                Kommentera


                • #9
                  Win7 mappar ju upp de utdelade mapparna från WHS, i Utforskaren ser jag alltså (i vänsterspalten under/efter "Dator") Nätverk (klick) Server (klick) [mappnamn].

                  Sen rotar jag rätt på filen i fråga och drar över den till min lokala mapp.
                  My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                  Kommentera

                  Working...
                  X