Meddelande

Minska
No announcement yet.

Router med inbyggd föräldrakontroll

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Router med inbyggd föräldrakontroll

    Hej,

    Jag är på jakt efter en relativt billig router som kan abryta pågående anslutning efter ett tidschema.

    Tex.
    Jag ställer in att kl 2200 ska internet brytas på vardagar oavsett vad man gör så ska anslutningen bara dö.

    Detta vill jag helst ha i en router då det är flera datorer på nätverket och nätverket är inte mitt utan jag ska hjälpa en person med detta då han har problem med att hans tonåringar sitter uppe dygnet runt på nätet och sen inte sköter skolan.

    Och då han jobbar kvällar och nätter titt som tätt kan han inte kontrollera detta varje natt.

    D-link har ju en typ av Tidschema men det bryter ju inte aktiva anslutningar utan den nekar ju bara nya anslutningar. Vilket betyder att är datorn på och ansluten så påverkas inte den datorn. Iaf inte dom D-link routrarna jag har testat detta med.

    Så kom gärna med tips på någon bra router som skulle kunna fixa detta och inte allt för dyr.

    Vad var det sagt nu igen?

    neoo.se - Vår passion, ditt nöje!

  • #2
    Den klassika Linksys kan väl det? iallafall med t.ex dd-wrt OS, men jag är ganska säker på att det funkar redan i preload OS.

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148



    /pebi

    Kommentera


    • #3
      Jag såg att min router DIR-600 kostar bara 199 kr någonstans nu, ett reklamblad. Trodde det var Elgiganten, men det verkar inte så. Iaf, en sådan här:
      http://www.elgiganten.se/product/dat...tradlos-router
      Bifogade filer
      dannesholk.se

      Kommentera


      • #4
        Jag vet faktiskt inte riktigt hur de där spärrarna funkar, men om det är som du skriver att med befintlig router att det funkat bra om datorn är igång, så är det väl kanske egentligen inte en spärr på trafiken utan på DHCP servern i routern, dvs att den inte delar ut några nya adresser efter tiden, så vad händer om du i befintlig router skulle sätta ner lease tiden till väldigt kort tid?

        Typ 30 min, eller så?
        Har du otur och DHCP servern är långsam blir det ju jobbigt när man under normalt användade skall förnya sin adress hela tiden, men har du tur märks det inte för användare, och den slutar dela ut nya framåt kvällen/natten.

        (om det nu är så det funkar, så är det ju inte direkt säkert och väldigt lätt att komma runt, men jag har lite svårt att se hur det annars skulle vara om det funkar om datorn är igång, )

        /pebi

        Kommentera


        • #5
          Jag har en D-Link DIR-655 och den bryter internet-trafiken för berörda klienter direkt vid angivet klockslag.

          Kommentera


          • #6
            Compusa skrev: Visa inlägg
            Jag har en D-Link DIR-655 och den bryter internet-trafiken för berörda klienter direkt vid angivet klockslag.
            Min D-Link DIR-855 bryter också trafiken vid angivna klockslag. Vi hade en tonåring hemma som behövde lite ramar att förhålla sig till och det funkade bra.
            /M@rre

            [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
            [Begrepps Joel]

            Och andra användbara Tegsuttryck

            Kommentera


            • #7
              http://www.level1.tw/level1/manual/WBR-6020_UM_V1.0.pdf är vad jag kan se svaret!
              Om du inte aktiverar 'Smart Schedule' stänger router på utsatt tid. Det 'Smarta' är att den kontrollerar aktivitet.
              Huruvida detta är 'relativt billigt' eller ej kan jag inte svara på. Prisvärd är den.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                Ett annat sätt som kan fungera och som är helt gratis, är att prata med sina barn.

                Kommentera


                • #9
                  Compusa skrev: Visa inlägg
                  Ett annat sätt som kan fungera och som är helt gratis, är att prata med sina barn.
                  Nja, det är inte alltid det fungerar.
                  /M@rre

                  [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                  [Begrepps Joel]

                  Och andra användbara Tegsuttryck

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar. Det blev en dlink dir-655 och det funkade.

                    Vad var det sagt nu igen?

                    neoo.se - Vår passion, ditt nöje!

                    Kommentera

                    Working...
                    X