Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad tror ni händer när IPv4-adresserna tar slut?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad tror ni händer när IPv4-adresserna tar slut?

    Många är säkert medvetna om att IPv4-adresserna börjar ta slut. Inom ett par år sägs det.

    Enligt mig finns det väl några skäl till att det kan gå rätt fort:
    + Många i världen skaffar mobiltelefoner med internet, då behövs en IP-adress.
    + Antalet internetanvändare i världen lär öka rätt kraftigt med hög tillväxttakt i länder i Asien och många i Afrika får mobiltelefon med internetåtkomst.
    + Ökad efterfrågan av små virtuella servrar. Förr var det mest webbhotell som gällde, men nu med virtualisering finns det ju möjlighet att få små virtuella servrar till ett lågt pris, och de behöver en IP-adress.

    Så vad tror ni kommer hända när IPv4-adresserna tar slut?

    Omställningen till IPv6 verkar ju inte gå särskilt bra. Det är lite skrämmande att stora internetleverantörer som Telia och Telenor inte har inför det ännu i Sverige som ändå ligger förhållandevis långt fram inom området. Jag har Telia ADSL i hemmet och Telenor i mobilen, och ingen av dem erbjuder IPv6. Lägg till att en stor del hushåll i vårt land har en NAT-router inkopplad och i princip ingen av dem har stöd för IPv6. Sen är jag inte säker på att alla program som används via Internet idag är anpassade för IPv6 ännu.

  • #2
    Personligen tror jag att det borde betyda att det kommer att kosta mer att använda tjänster som behöver en IPv4-adress. T.ex. när du köper en virtuell server och i förlängningen också när du ska skaffa ett nytt mobilabonnemang. Jag tror inte att vi kommer att ha hunnit ställa om till IPv6 den dagen då vi inte har fler IPv4-adresser. Då blir IPv4-adresser en större handelsvara än det är idag.

    Kommentera


    • #3
      Vi kommer nog att få se mycket mer NAT, särskilt i den mobila världen.
      Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
      Internklippning:
      1) Snaggning av fångar.
      2) Klippning frisörer emellan.

      Kommentera

      Working...
      X