Meddelande

Minska
No announcement yet.

Dela "vidare" med hjälp av router

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dela "vidare" med hjälp av router

Hej!

Idag har jag bytt "adress" från Malta till Filippinerna och behöver lite hjälp. I min lägenhet kommer internet direkt via en RJ45 i väggen, modem + en router ligger "längre bort".

Nu ska jag koppla på min router här, för att kunna köra NAS, XBOX och datorn. Har lite frågor kring detta:
    • Ska sladden "med internet" kopplas in i WAN eller någon av LAN portarna på min router?
    • Ska DHCP vara på eller av på min router?
    • Ska jag köra samma subnet som det jag "får in"?

Helst vill jag att bara internet ska delas, d.v.s. den "utanför" min router ska inte kunna komma åt min NAS eller dator.

Hur bör jag konfigurera upp det här på bästa sätt? Kan jag köra "egen" ip "från" routern och ut mot mina prylar?
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Kan tillägga att IP-adressen jag får när jag kör utan router här är 192.168.185.x d.v.s. det sitter en router någon annanstans utanför min lägenhet.
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------

Kommentera

Det låter ju inte så krångligt.
      Om du vill ha ett eget nät som inte går att nå utifrån, skall sladden utifrån sitta i wan porten.
      Och adressrymden på din LAN sida skall inte vara samma.
      Förslagsvis anväder du någon ur 192.168.... rymden för ditt nät.
      Och sedan använder ju routern NAT mellan näten.

Och det spelar ju egentligen inte så stor roll om du får en "riktig" adress eller om den adress du får utifrån redn har gått igenom en NAT.

Dvs det skulle ju kunna vara så att adrssen du får är t.ex. 192.168.1.45

Det skulle funka fint att låta det vara wan interfacets adress och på lan sidan använda adresser ur t.ex. 192.168.2....

Man förlorar väl iofs lite prestnda med varje NAT, men det är ju inte så myckt att göra åt, om det är så du vill dela en adress.

Och då skall du givetvis ha DHCP på i din router som delar ut adresser på "din" range. t.ex från 192.168.2.50 eller vad du nu vill.

Om det däremot är så att du får flera adresser utifrån, och du kan skydda dina prlar utan routerns brandvägg, så kan du ju strunta i routern, dvs bara använda lan sidans switch.
      Då sitter u allt på samma nät, dvs det "öppna" som du får utifrån.
      Men det förutsätter ju som sagt att du får flera adresser.
      (och att det är det du vill, och jag tolkade dig som om du vill alt. 1)

/pebi

Kommentera

Pebi förklarar det ganska bra. Du kan koppla via WAN för att gå genom ett lager till av NAT, och då ska du använda ett eget subnät. (Inte samma som det yttre.)

Och om du får flera adresser utifrån kan du som sagt även koppla via LAN. Men då måste du ställa in samma subnät på din router, ge din router en egen fast IP-adress samt stänga av DHCP. Denna metod är krånglig och ger nog inte så mycket fördelar för dig. Den enda fördelen jag kan tänka mig är att det eventuellt kan bli enklare att öppna upp externa portar via NAT, om du nu behöver göra detta.
        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
        Internklippning:
        1) Snaggning av fångar.
        2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Nej det var ju inte alls så krångligt
          Trodde inte att man kunde göra så "rakt av". Men nu lirar WAN på 192.168.185.3 och jag och mina saker på 192.168.7.x

Förresten, vad gör de olika regionerna för skillnad när det gäller WLAN? Jag ställde precis om min från Europe till Asia och när jag sparade dök det upp ett meddelande som säger:

"WARNING: Selecting the incorrect region may result in a violation of applicable law.
          Do you agree to act in accordance with these settings?
          "

Vad exakt innebär en regionsinställning och vad har det för betydelse för att t.ex. min iPod ska lira?
          Tack!
          //Micke Andersson
          Hemsida | Kontakta
          ----------------------

Kommentera

Det handlar om vilka frekvensband som får användas i olika delar av världen, enligt de lagar och regleringar som finns. Det bör inte vara några problem, oavsett vilken region du väljer, så välj bara där du är.
            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
            Internklippning:
            1) Snaggning av fångar.
            2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Okej, jag har ändrat till Asia nu, så då låter jag det vara så. inte för att tror att någon polis skulle lägga den minsta energi på ett sådant fall här i krokarna, men nu är det ändrat

Tack!
              //Micke Andersson
              Hemsida | Kontakta
              ----------------------

Kommentera

Working...
              X