Meddelande

Minska
No announcement yet.

Problem med trådlöst nätverk med WEP-kryptering

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med trådlöst nätverk med WEP-kryptering

Jag har ett problem med mitt trådlösa nätverk som jag inte blir klok på.
    Jag har länge kört trådlöst med WEP-kryptering och MAC whitelist.
    Det funkade utan problem ända tills jag fick problem med själva internetanslutningen varpå Comhem fixade en del, bl.a. gick de in i modemet och resetade det.
    När jag sedan skulle sätta upp nätverket igen får jag det inte att funka. Jag har ställt in WEP som tidigare men när jag försöker ansluta till det med min dator får jag en prompt som säger "Nätverksautentisering", "Ange användarens autentiseringsuppgifter" och så vill den ha ett användarnamn och lösenord... !?!...
    I routerns inställningar finns det inte ens nån inställning för användarnamn på nätverket, utöver WEP och WPA är det bara WPS som kan användas och det är inaktiverat.
    Det fungerar utan problem att ansluta precis som vanligt med de andra enheter jag använder på nätverket, det är bara datorn som krånglar.
    Om jag ställer in nätverket utan säkerhet eller med WPA fungerar det som vanligt på datorn också.
    Varför är det så och vad skulle kunna vara lösningen?

Mvh Lennholm

P.S. Föreslå inte att jag ska köra WPA istället för WEP, anledningen till att jag kör WEP är att en av de enheter jag använder inte har stöd för WPA

Kan vara att du nu behöver uppdatera din router, surfa till maskinvarutillverkaren för en uppdatering?

Kommentera

Lennholm skrev: Visa inlägg
      P.S. Föreslå inte att jag ska köra WPA istället för WEP, anledningen till att jag kör WEP är att en av de enheter jag använder inte har stöd för WPA
      Okej, jag ska inte föreslå att du ska byta. Men jag vill däremot bara göra dig uppmärksam på att det är otroligt lätt att knäcka en WEP-nyckel. Det finns enkla verktyg att hämta på nätet för detta. Du bör åtminstone känna till det!
      The future is today, worry about it tomorrow

Kommentera

Yep, tar ca 60 sek. Skrev det innan, men editerade bort, men länkar igen.

Main weaknesses of WEP are:

1) The same IV (initialization vector) can be used more than once. This feature makes WEP very vulnerable, especially to collision-based attacks.

2) With IV of 24 bits, you only have about 16.7 million of possible combinations.

3) Masters keys, instead of temporary keys, are directly used.

4 Most users usually do not change their keys. This gives hackers more time to crack the encryption.

Advantages of WPA over WEP are:

1) Length of IV (initialization vector) is now 48, comparing to WEP’s 24. This gives you over 500 trillion possible key combinations.

2) IV has much better protection with better encryption methods. This is prevention of reuse of IV keys.

3) Master keys are never directly used.

4) Better key management.

5) Impressive message integrity checking.

When you take all this into account, you can see that WPA is much better solution for your wireless network.
        http://www.home-wlan.com/WEP-vs-WPA.html

Kommentera

Working...
        X