Meddelande

Minska
No announcement yet.

Koppla ihop två nätverk trådlöst

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppla ihop två nätverk trådlöst

    Jag ska flytta och kommer att bo granne med Theon. Då vore det himla smidigt om vi kunde ha något sorts nätverk mellan varandra, främst för att kunna dela filer med varandra. Vi kommer naturligtvis fortsätta ha separata internetuppkopplingar, men det vore kul att kunna skicka över filer till honom genom nätverket och slippa använda usb-minne eller bränna skivor .

    Jag har adsl med trådlös router medan han använder stadsnätet och har en gammal router utan någon trådlös anslutning.

    Vad behöver jag köpa för att kunna kommunicera med hans nätverk trådlöst?

  • #2
    Enkelt förklarat så behöver man i sin dator ett nätverkskort för varje nätverk man vill ansluta till. De flesta datorer i dag har två nätverkskort, ett trådlöst och ett icke-trådlöst. Om du har både och i din dator och har sladd till din router så att du inte redan använder det trådlösa, så kan du använda det trådlösa för att koppla upp till någon annans nätverk. I så fall är det som behövs att Theon skaffar en router med trådlöst nätverk.

    Den andra varianten är ju att du låter Theon ansluta till ditt trådlösa nätverk. I så fall spelar det ingen roll hur du ansluter eller hur många nätverkskort du har. Däremot behöver Theon skaffa ett trådlöst nätverkskort om han inte redan har det.

    Sen kan det ju vara smidigt om den som upplåter sitt trådlösa nätverk också har en så kallad nätverkshårddisk (fristående hårddisk) ansluten till routern. I så fall kan man dela filer utan att den andra personens dator är påslagen.

    Kommentera


    • #3
      tydal skrev: Visa inlägg
      Enkelt förklarat så behöver man i sin dator ett nätverkskort för varje nätverk man vill ansluta till. De flesta datorer i dag har två nätverkskort, ett trådlöst och ett icke-trådlöst. Om du har både och i din dator och har sladd till din router så att du inte redan använder det trådlösa, så kan du använda det trådlösa för att koppla upp till någon annans nätverk. I så fall är det som behövs att Theon skaffar en router med trådlöst nätverk.

      Den andra varianten är ju att du låter Theon ansluta till ditt trådlösa nätverk. I så fall spelar det ingen roll hur du ansluter eller hur många nätverkskort du har. Däremot behöver Theon skaffa ett trådlöst nätverkskort om han inte redan har det.

      Sen kan det ju vara smidigt om den som upplåter sitt trådlösa nätverk också har en så kallad nätverkshårddisk (fristående hårddisk) ansluten till routern. I så fall kan man dela filer utan att den andra personens dator är påslagen.
      Tack !
      Okej, om jag skaffar ett trådlöst nätverkskort, sätter in det i hans dator och låter honom ansluta till mitt trådlösa nätverk, blir det inte något strul med att vi har separata internetuppkopplingar då?

      Nätverkshårddisk låter ju smidigt! Det måste jag googla lite mer på.

      Kommentera


      • #4
        Han behöver ställa in sin dator så att internet går via hans vanliga nätverkskort och ditt nätverk går via det trådlösa. Jag antar att han kör någon Windowsvariant? Har tyvärr inte koll på hur man gör där, men det kallas i alla fall för routing.

        Nätverkshårddiskar hittar du exempelvis här:
        http://www.dustinhome.se/lp_5747_723.aspx

        Kommentera


        • #5
          tydal skrev: Visa inlägg
          Han behöver ställa in sin dator så att internet går via hans vanliga nätverkskort och ditt nätverk går via det trådlösa. Jag antar att han kör någon Windowsvariant? Har tyvärr inte koll på hur man gör där, men det kallas i alla fall för routing.

          Nätverkshårddiskar hittar du exempelvis här:
          http://www.dustinhome.se/lp_5747_723.aspx
          Tack, nu har jag lite att jobba med för att få det här att funka som jag vill . Och japp, du gissade rätt, Windows XP.

          Hittade den här länken när jag googlade och det är värt att testa på någon av de gamla burkarna i alla fall.
          http://digitalahemmet.idg.se/2.10583...tverksharddisk.

          Tack för all hjälp !

          Kommentera

          Working...
          X