Meddelande

Minska
No announcement yet.

Långsamt internet - Knäpp router?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Långsamt internet - Knäpp router?

Hejsan!

De senaste veckorna har vi haft problem hemma med ätt för j***a segt internet. Ping tider upp mot tre sekunder gör det otroligt jobbigt att surfa. Vi har snackat med AllTele om det ett tjugotal gånger utan framgång. I förrgår provade vi att stänga av allt i nätverket förutom en dator som vi körde bredbandskollen på och då fick vi jättebra hastighet, samt pingtid.

Vi upptäckte att när vi stängde av NASen (Synology DS109), så fick vi bra hastighet i nätverket. NASn har reserverad ip i DHCP. Men det vart inte långsammare när startade den igen. Och så blir internetuppkopplingen långsam igen inom någon halvtimme. Vi startar om nasen, uppkopplingen blir snabbare, och långsammare ganska strax.

Idag påverkar inte nasen uppkopplingen längre. Internetuppkopplingen är slö som tusan, och inget verkar hjälpa. Jag tänker att routern har fått helspunk men hör gärna vad ni tror också.

På måndag ska jag prova med en annan brandvägg, som ska få köra dhcp och hela kittet. En 19" InGate Firewall , borde duga för ett hemmanätverk
    Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Men, Ni verkar ju redan lokaliserat problemen en gång till NASen... Borde Ni inte fortsätta felsökningen där istället, eller i det områden? har Ni några andra skumma problem lokalt i nätverket?

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

Men om nasen är avstängd så ska den ju inte påverka något ju!
      Det går jättefort att jobba lokalt. Har i ena änden av huset (där nasen sitter) en gigabitswitch.

Kommentera

Vad har du för router då? Jag har haft en som betedde sig liknande, och till sist hittade jag en notis på tillverkarens hemsida att jag skulle stänga av UDP på port 80 i routern - och det funkade...
        Albatross!

Kommentera

Inteno X5668.

Hmm, undrar vart man skulle kunna stänga av det då!!

Kommentera

Någon idé någon?

Kommentera

Working...
            X