Meddelande

Minska
No announcement yet.

NAS

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mr T
    replied
    Låter toppen !

Leave a comment:

• Danny
    replied
    Den låter lite men det är inte så mycket tycker jag, upplever det inte som störande, om jag skulle störas så stänger jag bara igen luckan lite granna i tv-bänken där den står den blir inte så varm så det går rätt bra. Den brukar också gå ner i nåt sorts viloläge efter en stund faktiskt.

Leave a comment:

• Mr T
    replied
    Danny - hur upplever du ljudnivån ?

Drömmen vore att ha en fläktlös, eller en NAS som går ner i viloläge där fläkt och hårddiskar slutar snurra. På ett dygn är man på jobbet, sover osv. så den totala användningstiden för NASen blir max några timmar / dygn. Då vore det smidigt om den inte stod och "brummade".

Leave a comment:

• Danny
    replied
    Mr T skrev: Visa inlägg
    Sitter och kollar in "Synology Disk Station DS211j", men då den nu är slut hos Kjell & Company (gillar att köpa saker över disk) funderar jag på om jag inte ska sattsa på något annat (kanske testa att handla över nätet om det där finns bättre gerejer).
    Efter lite research köpte jag en sådan. Rätt nöjd med min. Kör iSCSI och det är nästan som att jobba med filerna lokalt, jag kör inte så tunga grejjer iofs. Det är min första NAS så jag har heller inget att jämföra med. Köpte den hos Overclockers, kom snabbt.

Leave a comment:

• Lasp
    replied
    Nu loggar jag in för att kanske komma med ett tips.
    Jan Zettergren har en intressant artikel i Elektronik i Norden sid 44.
    Han skriver normalt mycket om Linux, läsvärd säger Lasp

Leave a comment:

• Mr T
    replied
    En tråd med folk som snackar om NAS och verkar veta vad dom snackar om.

Sitter och kollar in "Synology Disk Station DS211j", men då den nu är slut hos Kjell & Company (gillar att köpa saker över disk) funderar jag på om jag inte ska sattsa på något annat (kanske testa att handla över nätet om det där finns bättre gerejer).

Jag vill gärna ha MySQL och PHP Webserver i NASen så jag kan använda den även till annat än bara filserver.

Tacksam för förslag och åsikter.

Leave a comment:

• Dryden
    replied
    Jag har två "olika" diskar i min NAS, samma storlek men olika märken och det var en bundling som Webhallen skickade med i en kampanj för ett år sen när jag köpte min.

Leave a comment:

• Nicrosoft
    replied
    Min tanke är att kunna lägga sånt som jag anser vara viktigt på NASen och med hjälp av raid (spegling) få en direkt backup.

Leave a comment:

• Lasp
    replied
    Jag vet inte om jag har fel, men jag ser inte Raid som viktigt i en NAS för personligt backupbruk!

Leave a comment:

• Nicrosoft
    replied
    Dustin har kampanj på NETGEAR READYNAS DUO 1TB GIGABIT LAN + WIRELESS ROUTER för 2995:- I denna ingår det bara en disk så det blir inte lätt att köra Raid. Hur viktigt är det att det är "samma disk" när man kör raid, bortsett från storlek?

Leave a comment:

• Gildebrand
    replied
    Nej, en vanlig Green Caviar disk. Kommer bara upp i de hastigheterna vid överföring utav stora filer. Småfiler på 5MB kommer jag bara upp i 10MB/s.

Leave a comment:

• stoffe-2k
    replied
    enligt graferna på smallnetwork... så är det vid överföringar med hyfsat småfiler.

Leave a comment:

• muskot
    replied
    Gildebrand skrev: Visa inlägg
    Jag har en Synology DS109 som jag kommer upp i 85MB/s vid läsning från. Det tycker jag är bra
    SSD-diskar i den, eller? 85 megabyte per sekund är ruskigt bra för en billig NAS.

Leave a comment:

• Gildebrand
    replied
    Jag har en Synology DS109 som jag kommer upp i 85MB/s vid läsning från. Det tycker jag är bra

Leave a comment:

• Poteta
    replied
    Jag har också ReadyNas Duo via tråd och streamar filmer direkt utan problem. Ändå kör jag med trådlöst mellan routern och PS3:an.

Leave a comment:

Working...
X