Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skillnad mellan PCI kort och PCI kort? (Gigabit LAN)

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad mellan PCI kort och PCI kort? (Gigabit LAN)

    Är det någon idé att ersätta sitt interna Gigabit LAN kort och skaffa ett nytt PCI kort för detta ändamål?
    Finns det markanta skillnader mellan olika märken/modeller?
    Mvh
    Haider

  • #2
    Nej, du lär inte märka något igenom att byta nätverkskort.
    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

    Kommentera


    • #3
      Mjo, om du kör en hårt belastad server så kan vissa kort avlasta med t.ex beräkningar av checksummor, men... Det är få som har någon nytta av det

      Kommentera


      • #4
        Man undrar ju varför det finns en himla massa fabrikat och olika priser dessutom. Det var i grunden det som fick mig att tänka att det kanske fanns LAN kort med mer buffertminne eller vad det kan finnas för fördelar.
        Och nu pratar jag inte om de som kostar tusentals kronor, för de har nog sådant som checksumberäkningar etc.
        Mvh
        Haider

        Kommentera


        • #5
          Jag kan tänka mig följande faktorer, utan inbördes ordning:
          * Kortets interface (PCI, antal bitar, PCI Express osv)
          * Latency
          * Störningskänslighet (kassa nätverkskablar osv)
          * Möjlighet till t.ex. filtrering av VLAN, QOS etc. på hårdvarunivå
          * Avlastning för CPU med t.ex. beräkningar av checksummor
          * Inbyggt stöd för redundans (t.ex. två gbit-portar parallellt på samma kort, en klippt kabel eller död port innebär inte att trafiken avstannar)
          * Verklig bandbredd

          Sedan finns det säkert mer roligt, buffertminne kan säkert vara en sådan sak, dock ingenting jag har koll på alls.

          I regel är det väl dock bara servrar och annat kritiskt som behöver bry sig.. En hemanvändare lär väl inte märka om man "bara" får en verklig bandbredd på 800 mbit av sina 1 gbit bara för att kortet inte orkar med, mest troligt klipper hårddisken innan dess i vilket fall som helst.

          Btw, kom på en sak: kolla vad det är för chipset på, brukar vara samma på väldigt många. Det och transformatorerna är väl de mest kritiska delarna. Är dock inte hundra på om det ev finns någon dedikerad driver eller inte mellan transformatorn och chipset, kommer inte ihåg..
          Last edited by onkelborg; 2009-10-21, 20:27. Anledning: notering om chips

          Kommentera


          • #6
            Du menar alltså att om chipsettet är detsamma, så pratar vi nästan om samma kort och därmed bevisar hur lika de olika korten är i slutändan?
            Men om det verkligen är ca 800Mbit av 1000Mbit så bli jag glad. Är bara rädd att det skulle vara värre. Får helt enkelt skaffa hem en Gigalanswitch så får jag se var jag landar.
            Mvh
            Haider

            Kommentera


            • #7
              Mja, det skiljer inte mycket i alla fall Personligen skulle jag inte bry mig mer än att kolla upp så att grejjerna stöds i Linux

              Kommentera

              Working...
              X