Meddelande

Minska
No announcement yet.

13Mb/sek på Gigabit LAN?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 13Mb/sek på Gigabit LAN?

    1000Mbit torde väl vara teoretiskt 100Mb/sek?
    Låt gå för att man tappar "lite" på vägen, men 13Meg i sekunden på ett Gigabit nätverk är väl rätt lite?

    Jag ångrar mig lite för att jag inte mätte när jag körde på BBB's router-modem, men idag ringde jag BBB, bad dem stänga av routingdelen i modemet och så kör jag med ett DLINK DIR-615.
    Överföringen mellan min dator och min WHS var alltså inte imponerande snabb. Och jag som i förväg gladde mig åt Wifi N-draft (som jag ännu inte testat) ...

    Är det nån flaskhals i systemet tro?
    Ska det gå snabbare - i såfall, har du några tips på vad jag kan göra för att isolera och testköra?
    En sak jag kan testa direkt är väl direktanslutning mellan dator-WHS. För att se om routern är en flaskhals i sig.
    En IT tekniker sa till mig att skaffa en Gigalan Switch att ha mellan router och datorerna, för att på så vis garantera maximal överföring.
    Mvh
    Haider

  • #2
    För att kunna nyttja 1000Mbit så behöver du givetvis ha det hela vägen, DIR-615 är bara 10/100Mbit och 13MB/s på 100Mbit är ju väldigt bra!
    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

    Kommentera


    • #3
      Oh nej, vilken miss! Det är precis som du säger en 100Mbit router. Argh..

      Håller med, 13Mb/sek är då väldigt bra. Hur kan det stämma? Jag avläste värdet i kopieringsfönstret som numera visar hastigheten (Win7).

      Hur som haver.. Om jag inte får den här såld för att sen skaffa ett paket med inbyggd Gigabit switch, kan jag komplettera det jag har med en gigabitswitch?
      Då kommer jag ha en sådan lösning

      BBB <> DLINK <> SWITCH > datorer

      Eller blir det rörigt? Om det går, måste jag stänga av switchen i Dlinken eller?
      Mvh
      Haider

      Kommentera


      • #4
        haider skrev: Visa inlägg
        Hur som haver.. Om jag inte får den här såld för att sen skaffa ett paket med inbyggd Gigabit switch, kan jag komplettera det jag har med en gigabitswitch?
        Då kommer jag ha en sådan lösning

        BBB <> DLINK <> SWITCH > datorer
        Det där ska gå alldeles utmärkt!

        Kommentera


        • #5
          erciz skrev: Visa inlägg
          Det där ska gå alldeles utmärkt!
          Måste jag avaktivera switchen inne i Dlink routern (rätta mig om jag uttrycker mig fel terminologiskt) eller kan jag rentav fortsätta använda switchen i Dlinken (fast 100Mbit) utöver den externa Switchen?
          Mvh
          Haider

          Kommentera


          • #6
            Du behöver inte stänga av något i routern, trafiken som bara går mellan datorerna kommer aldrig att komma så långt.
            Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
            söker trevligt sällskap för matresa till USA!

            Kommentera


            • #7
              haider skrev: Visa inlägg
              ... kan jag rentav fortsätta använda switchen i Dlinken (fast 100Mbit) utöver den externa Switchen?
              Och hur ser det ut här?
              Mvh
              Haider

              Kommentera


              • #8
                Ja, fast det som sitter kopplat på den får ju max 100Mbit.

                Tänk även på att nätverkskablarna måste klara 1000Mbit, dvs. CAT5e eller CAT6.
                Last edited by Quid; 2009-10-20, 09:45.
                Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                Kommentera


                • #9
                  Hmm, det där var lite nytt för mig.
                  Är de markerade? Vilka klarar max 100Mbit och vad skulle hända om man använder sådana kablar?
                  Mvh
                  Haider

                  Kommentera


                  • #10
                    Japp, det står på kabeln.

                    Mer info:
                    http://cableorganizer.com/articles/cat5-cat5e-cat6.htm
                    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                    Kommentera


                    • #11
                      Den jag använder nu är "CAT5 Patch" , är det "vanliga CAT5" och inte "Cat5e?".
                      Den sistnämnda har jag av här hemma, men jag vill bara försäkra mig om att det inte är olika benämningar för samma sak (Patch = E).
                      Mvh
                      Haider

                      Kommentera


                      • #12
                        Står det CAT5 så är det CAT5 och inte CAT5e.
                        Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                        söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                        Kommentera


                        • #13
                          En till fråga.

                          Just nu kör jag BBB modem <> Dlink router <> Datorer.
                          Jag kan komma in i Dlink routern genom dess lokala IP adress. Men hur kommer jag ut till BBB modemet som också gick att nå genom en lokal IP adress. Där kunde man se status på internet osv, sådant som BBB tillhanadhåller.
                          Mvh
                          Haider

                          Kommentera


                          • #14
                            Ge modemet och switchen fasta ip-nummer på insidan, och låt BBB-modemet (som jag antar även är en router?) vara DHCP.
                            Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                            söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag bad BBB stänga av routingfunktionen (jag tror det är routern det var de stängde av i och med att jag sa att jag ska köra med en annan router).
                              Men då får jag nog gå in på modemet genom att direktansluta till den och navigera in på dess admin sida och kanske där hitta en inställning för att låta den vara DHCP.
                              Mvh
                              Haider

                              Kommentera

                              Working...
                              X