Meddelande

Minska
No announcement yet.

D-Link 524: blinkande statuslampa & ingen IP

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• D-Link 524: blinkande statuslampa & ingen IP

Bror har en D-link som plötsligt har lagt alla ambitioner att fungera på hyllan. Det hela började efter att han petade ur strömmen inför en längre resa för ett tag sedan, och utifrån detta tillfälle så har den inte varit sig själv. Routern har blivit utbytt för två år sedan (för liknande problem tror jag), så ingen garanti kvar.
    • trådbundna enheter får ingen IP-adress
    • följd av detta blir att man inte kommer åt admindelen
    • trådlösa nätverket syns men går inte att ansluta till
    • trålösa nätverket syns inte alls emellanåt
    • statuslampan blinkar konstant
    • reset är testat utan framgång

Ska man, utifrån den här tråden utgå från att denna enhet gått samma öde till mötes?
    resebloggen # twitter # instagram

Tja, det händer ju faktiskt då och då att prylarna går sönder.
    Har fått för mig att saker som konstant är igång inte riktigt pallar för att slås av och vara avslagna en längre tid.
    /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
    [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

1. Pröva att flytta den till olika ställen i rummet,minst 2 steg från datorn, uppe eller nere, testa vid varje gång, kan vara signalstörningar.
      2. Gå till Kontroll panelen, stäng av Windows Firewall helt, testa igen.
      3. Se vad den installerade Firewallen gör/tillåter.
      4.
      stäng av modem
      stäng av router
      stäng av PC

Sätt på allt igen i följande ordning, var försiktig med att varje enhet bootas upp färdigt innan nästa enhet startas.

starta modem
      starta router
      starta.PC

5. Kolla kablar, att de sitter ordentligt.
      6. Kontakta ISP. De kan ibland diagnostisera ett problem på distans..
      7. Finns 2.4ghz trådlösa telefoner i rummet, bör dessa flyttas, likaså microvågsugn ..alternativt allt med wifi bör fyttas undan routern.. somewhere..
      8. Grannar med wifi kan störa, försök byta kanal i routern,
      9. Eeeh, kommer inte på nått mer...
      10. eller jo, skrota, köp en ny.
      Bara lite ideér

Kommentera

Det skumma är att det bara uppstod efter att strömmen togs bort vid ett tillfälle. Inga inställningar har justerats däremellan. Innan - klockrent. Efter - ur bruk.
        resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Dryden skrev: Visa inlägg
          Det skumma är att det bara uppstod efter att strömmen togs bort vid ett tillfälle. Inga inställningar har justerats däremellan. Innan - klockrent. Efter - ur bruk.
          Men det betyder väl att den stått och blivit varm en längre tid, sen har du dragit ur strömmen ett antal timmar(?), då har den blivit lite kall för första gången på väldigt länge. Elektronik kan ju vara känslig för såna temperaturförändringar.

Det är ju ofta lika med glödlampor, de har varit på länge, sen slår man av dem och låter dem kallna, sen precis när man slår på så hör man att tråden går av.

Kommentera

Kan vara så att den blivit nollställd efter att varit utan ström länge.

Prova med att sätta en fast ip-adress (om jag minns rätt så delar d-link ut i serien 192.168.0.0/24 så sätt ex. 192.168.0.10) på en dator och försök komma åt admin gränssnittet.
            So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Working...
            X