Meddelande

Minska
No announcement yet.

Okänd mediaserver på PS3:an

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dryden
    replied
    Jag tycker mig känna igen "hemmavid" dock. I krokarna finns det dock inga öppna nätverk som jag har hittat i alla fall. Förutom när grannen längst ner flyttade in, men henne gav jag info om saken.

Leave a comment:

• Mr. N.
    replied
    Det kräver nog i såna fall att din router tillåter trafik på rätt port, gissningsvis i alla fall, det låter ju märkligt att ägaren av Hemmavid inte har det blockerat utåt, han kanske placerat sin dator i DMZ?
    Du skulle ju kunna testa hos en granne, kanske någon som sitter med ett öppet nätverk?

Leave a comment:

• Gein
    replied
    Dryden skrev: Visa inlägg
    Det fanns inget kul på den, i alla fall inte när jag browsade den på PS3:an.

Det jag känner är väl att om jag kommer åt någon utomståendes - kommer någon utomståendes åt min?
    Inte alls osannolikt med tanke på hur erat nätverk verkar vara uppsatt. Men det är förstås omöjligt att säga när man inte vet hur nätverket ser ut utanför ditt mini-LAN. Om du har en brandvägg kan du ju alltid blockera viss trafik inåt.

Leave a comment:

• Dryden
    replied
    Det fanns inget kul på den, i alla fall inte när jag browsade den på PS3:an.

Det jag känner är väl att om jag kommer åt någon utomståendes - kommer någon utomståendes åt min?

Leave a comment:

• Mr. N.
    replied
    Dryden skrev: Visa inlägg
    Inget nätverk med namnet "HEMMAVID" återfinns i trappuppgången.
    Vad jag vet är Hemmavid ett datornamn, inte ett nätverk (baserat på hur mediaservrar dyker upp på min PS3). Och förmodligen är det som gein säger, du får kontakt med en mediaserver hos någon annan. Det är väl bara att kolla vad det finns för kul på den?

Leave a comment:

• Gein
    replied
    Om det nu är ett enda stort LAN ni har i föreningen; Vad är det som hindrar din PS3:a från att gå utanför ditt mini-LAN och ut i resten av föreningen?

Leave a comment:

• GunnarD
    replied
    Hittade detta om Vuze om det kan vara någon ledtråd http://sv.wikipedia.org/wiki/Vuze

Leave a comment:

• Dryden
    started a topic Okänd mediaserver på PS3:an

Okänd mediaserver på PS3:an

Den här dagen vet uppenbarligen inga gränser vad gäller skumma datorrelaterade problem. Jag kickade igång PS3:an för en runda och plötsligt får jag en, för mig, okänd mediaserver listad. PS3:an hittar förutom min egen NAS en "Vuze on HEMMAVID".

Jag har kommit fram till följande:
    • Den nyfunna mediaservern fanns inte tidigare ikväll, för två-tre timmar sedan, när jag senast hade PS3:an igång.
    • IP-adressen som den nyfunna Vuze ligger på är 192.168.1.61.
    • IP-adressen som min router blir tilldelad av min "ISP" (föreningen driftar ett eget nät) är 192.168.1.xx (ej 61).
    • Min router delar ut 192.168.10.xxx till enheter på mitt (W)LAN.
    • Försöker jag browsa servern i PS3:an får jag inget innehåll.
    • I Zyxel-routerns admin har jag inga okända enheter anslutna till nätverket, enbart mina egna.
    • I Zyxelrouterns loggar finns det inga konstigheter med utomstående IP-adresser.
    • Försöker jag i Finder (OSX) ansluta till ovan IP-adress får jag inget svar.
    • Startar jag om PS3:an hittar den Vuze först, min NAS först några minuter senare.
    • Jag har inte Vuze installerad på min egen dator.
    • Inget nätverk med namnet "HEMMAVID" återfinns i trappuppgången.

Vad kommer nu då detta sig? Någon med en vild gissning eller ren och skär kunskap?
Working...
X