Meddelande

Minska
No announcement yet.

Konstigt och irriterande problem med internetanslutning

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konstigt och irriterande problem med internetanslutning

Hej
    Jag har ett väldigt irriterande problem med mitt internet genom Ethernet. Min dator är en Asus laptopp modell F3Ka och nätverkskortet Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0).
    Problemet är att medan jag surfar på internet blir vissa webbplatser otillgängliga. Mina webbläsare kan inte upprätta en anslutning till dessa platser, det är som om de inte existerar. Denna situation varar i upp till ca 15 minuter sedan kan helt plötsligt en webbplats bli tillgänglig som vanligt. Under denna tid har jag inga problem att pinga dessa webbadresser, så det verkar vara endast HTTP som är drabbat. Det är inte samma webbadresser från gång till gång, min dator verkar bara välja en slumpmässig adress som jag försöker ansluta till och besluta att denna webbadress ska vara oåtkomliga en stund.
    Det mest irriterande är när jag försöker titta på videoklipp på Youtube, webbläsaren läser vanligtvis in webbsidan normalt, men när Flash-spelaren försöker ladda videon fungerar det inte och jag får "An error occured", Jag antar att det beror på att den försöker ladda videon från en adress som för närvarande är otillgänglig på grund av problemet. Detta händer ungefär hälften av alla videor jag försöker titta på, och efter ca 15 frustrerande minuter eller så med att uppdatera webbsidan, börjar det plötsligt fungera.
    Jag har märkt att det nästan alltid händer med adresser som inte har WWW-underdomänen. Till exempel när jag försöker logga in på Facebook (www.facebook.com) inträffar det när webläsaren försöker ansluta till "login.facebook.com", och som alltid börjar det fungera efter ett antal minuter.
    Detta har aldrig varit ett problem tidigare när jag hade tillgång till Internet via W-LAN på denna laptop. Eftersom det bara tycks påverka HTTP på Ethernet-adaptern tänkte jag att det kunde bero på Windows-brandväggen, men att stänga av den hade ingen inverkan. Jag tror inte heller att leverantören har vissa begränsningar eftersom ingen annan som jag har pratat med i denna byggnad har detta problem. Jag har den senaste drivrutinen.
    Har någon en aning om vad som orsakar detta problem? Finns det någon inställning på nätverkskortets enhetsegenskaper eller så som kan vara fel?
    Tack på förhand!

1. Vilket OS har du, XP, Vista eller W7?
    2. Vilka browsers använder du, vilka funkar alternativt funkar inte?
    3. Webbadresser som du inte kommer in på, kräver dessa javascript?
    4. Se om java och javascript är aktiverat/uppdaterat i dina webbläsare/browsers.

Får se om jag kommer på fler frågor sen...

Kommentera

Har du skannat efter virus?
      Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
      Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Kommentera

Det är Vista jag har.
        Jag har IE, Firefox och Opera på datorn men när en adress är otillgänglig funkar det inte i någon av dem så det verkar inte ha med någon webläsare att göra.
        Jag tror inte att Javascript kan ha med saken att göra eftersom webläsaren inte får hem ens 1 byte från dessa sajter under tiden problemet finns.
        Jag har scannat efter virus och tagit bort allt som hittades.

Jag har länge haft problem med cd-brännaren också så jag ska nog ta och göra en fullständig systemåterställning för att se om det löser problemen.

Kommentera

Lennholm skrev: Visa inlägg
          Jag har scannat efter virus och tagit bort allt som hittades.
          Om du verkligen har haft virus på din dator skulle jag göra en fräsch ominstallation. Bara för att ditt antivirus inte hittar fler virus betyder det inte att din dator är ren. Har ett virus fått fotfäste (läs exekverats en gång) är de ofta duktiga på att maskera sin närvaro för antivirus. Beroende vad det är för virus kan det få alla möjliga spännande effekter.

När jag säger ominstallation menar jag en ren installation från en tom hårddisk och inte en windows systemåterställning.
          / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Nä att Windows systemåterställning inte får bort virus vet jag, det jag ska göra är systemåterställningsfunktionen som kommer med datorn från Asus, som ghostar om hela hårddisken så att den blir som fabriksny

Kommentera

Nu har jag rensat hela hårddisken och återställt den till fabriksskick och problemet kvarstår. Förstår inte vad som kan vara fel, ett hårdvarufel är väl uteslutet eftersom det bara påverkar HTTP-protokollet, eller?

Kommentera

när du upplever problemet, timear det ut hela tiden eller vad får du för symptom?
                Om du kan pinga ipadresser utan problem, men inte surfa till webplatser låter det som DNS-problem i mina öron, vilka DNSer använder du, testa att använda nån annan DNSserver kanske?
                -Wix

Kommentera

Ja precis, det blir time out. Jag kan pinga ip-adresser men jag kan även pinga URLr. Om jag t.ex. skriver "ping login.facebook.com" så pingas 69.63.181.24, så kontakten med DNS-servern verkar inte vara något problem. Kan man använda någon annan DNS än den man blir tilldelad automatiskt av internetleverantören? Finns det listor på andra DNSer man kan använda? Vore intressant att testa, även om jag inte tror det är där problemet ligger

Kommentera

Working...
                  X