Meddelande

Minska
No announcement yet.

Långsam hastighet med olika routers

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Långsam hastighet med olika routers

Jag har ett intressant fenomen som uppstått hos en kompis, som för ett tag sen köpte min router (Zyxel P-320W). De sitter på fiber med fast ip/gateway och DNS.

Utan router inkopplad mäter vi med bredbandskollen.se upp hastigheter på 8-10Mbit i åt båda håll. Med routern får vi trådbundet runt 1-2Mbit nedströms och inte ens 0,2Mbit uppströms. Trådlöst ligger högre, runt 3-5Mbit ned och 1-2Mbit upp. "Fel på routern" trodde jag, trots att den hemma hos mig har fungerat alldeles klockrent med hastigheter på 40-60Mbit utan problem. Så, in med en Linksys-router de hade liggandes (som även den är en klenod från mina svunna tider ). Även om hastigheten med denna blir bättre (~2-3Mbit ner, 0,6 upp) så är den inte på långa vägar i närheten av en "ren" anslutning direkt från dator till fiberjacket i väggen.

Routrarna verkar med andra ord bli flaskhalsar men vad beror det på och hur kan man lösa det?
    resebloggen # twitter # instagram

Är routern bryggad eller funkar den som server?
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Kommentera

Den är... eh... va? Server är den inte i alla fall, så vitt jag hajat det. Vi kör samma inställningar som jag körde hemma hos mig, bortsett från att de kör fast IP-adress och DNS-server.

Kommentera

Jo alltså (jag är ingen expert alls, så nån annan får gärna haka på...):

En router funkar ju normalt som en dns-server. Den delar ut lokala ip-adresser till anslutna enheter. Ibland har dom väl brandvägg också osv. I routern finns det alltså en hel del mjukvara som ska jobba snabbt som fan, och precis som med vilken annan mjukvara som helst, så kan den börja bugga och tröga till sig.

"Bryggat läge" innebär att man kör rakt igenom routern utan att använda sig av dns-servern, eventuell brandvägg osv.

Och viktigt: Tidigare skiljde man ju på en router och ett modem. Idag finns det enheter som innehåller båda funktionerna (en router med modem eller ett modem med router alltså). Kruxet är att det ibland blir missförstånd eftersom en del kallar apparaten för en router och andra kallar samma pryttel for modem....
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Ja alltså konsument-routrar innehåller en DHCP-server (inte DNS ;-) ) för utdelning av interna ipadresser.

Hemma hos dig, där du får IPadress(er) dynamiskt från din ISP så funkade den klockrent? Men nu när dom har en fast IP funkar det dåligt?

Antar att ni låter routern dela ut interna adresser, eftersom dom bara har en statisk IP från sin ISP. Då måste routern översätta sin statiskt satta IP till era interna för varje paket som går via den, när du körde den hemma kanske du hade den bryggad, dvs lät datorerna få publika adresser?

I så fall skulle jag tro att det är NATningen i routern (adressöversättningen) som är seg av nån anledning, uppdatera firmware kanske?

Antar att ni testat olika kablar osv, och ni får samma situation med en annan router? Känns som nåt fysiskt problem ändå, eftersom skillnaden är så stor när ni kör med datorn direkt i uttaget.

Hur ser routern ut, har den en switch-del och en WAN-port?

I så fall, testa att koppla in din dator i en av switchportarna, och sen en kabel från en annan av switchportarna och sätt fast den fasta ip-adressen på din dator och se vad du får för hastighet. Detta för att testa om det
          är WANporten som det är nåt strul med tänkte jag.

Var noggranna med vilka kablar ni använder till vad, så ni kan utesluta nåt sånt fel, testa varje att byta varje del i kedjan från uttaget till din dator när du får dåliga resultat.
          -Wix

Kommentera

Så här ser det ut rent fysiskt:

ISP -------> router, som vi tilldelat fast IP/nätmask/DNS enligt ISP:s anvisningar (det är ett privat nät i en brf) -------> dator, som får IP automatiskt från router. Även en IP-telefon med videofunktion fungerar dåligt, så uppenbarligen är det alla prylar som går via routern som får sughastigheter.

Jag ska kika lite på det där niklasw skrev och se om något av det kan lösa sig. Har även fått lite tips från annat håll på tänkbara problem och lösningar. Men tillsvidare är jag givetvis öppen för andra förslag och åtgärder så tråden lever fortfarande.

Kommentera

Fortsättning på storyn. De har nu flyttat till en BBB-kåk och kör fiber även nu. Pluggade in samma router, P-320W, och med samma usla resultat. Jag står intill routern och kör bredbandskollens test och kommer upp i 5-7Mbit åt båda håll, och det är ju rätt långifrån de 60-100 som de har beställt.

Nästa steg blir väl att fabriksåterställa stackaren och se om det hjälper.

Kommentera

Du kan ju alltid prova att ta hem TCP Optimizer och kör det programmet. Programmet optimerar paketstorleken, dvs gör så att datorn kan hantera så stora paket som möjligt. Det kan medföra att hastighet blir bättre.

Är det samma datorn ni testar med?
                Testat att inaktivera/frigöra antivirusprogram?
                I awake to see that no one is free,
                We're all fugitives,
                Look at the way we live.
                Down here, I cannot sleep from fear no.

Kommentera

Jag har just för tillfället bara testat med hans dator och min iPhone 3GS, och båda uppvisade lika dåliga resultat som jag nämnde ovan. iPhonen kan ju uppenbarligen gå betydligt snabbare, jag testkörde just hemma på mitt nät (med en annan router) och då fick jag mellan 12-15Mbit uppströms och 8-9 nedströms. Så något skumt känns det ju som att det är.

Att behöva installera mjukvara på respektive dator som ska köras i nätet kan ju kanske lösa problemet just på den aktuella datorn men vad gör man med PS3:an och andra enheter?

Kommentera

Har dom även nu fast ip-adress?
                    Har ni testat med andra kablar, så vi kan utesluta såna "dumma" fel?
                    -Wix

Kommentera

Då ska vi se, nästa kapitel.

Jag testade trådbunden anslutning och lyckades enligt Bredbandskollen pressa upp den i runt 93-96Mbit (och 12-18 uppströms) och det får ju anses som acceptabelt, SpeedTest.net gav samma resultat. Jag testade att uppgradera firmwaren, bara för att och fick trådbundet samma resultat som innan. Därmed inga problem där.

Men. Trådlöst. Nu har jag Macbooken tre decimeter från routern och har runt 4Mbit nedströms och 10-12Mbit uppströms så jag begriper inte riktigt var flaskhalsen sitter. Är det så att antennen kanske har fått sig en känga? Jag kan inte påminna mig om att jag hade så sjukt dålig trådlös hastighet när jag körde den hemma. Skumt.

Kommentera

Äh, jag skriver väl nästa kapitel igen då. Jag klev bort i ett annat rum där jag forfarande har fri sikt till routern (fyra-fem meter) och nu plötsligt blev det annat sprut i luften. Nu tuggar jag plötsligt 11-13Mbit ner och lika mycket upp och det är väl ungefär vad man kan förvänta sig.

Ytterligare några meter bort, inte fri sikt längre så har jag fortfarande runt 10-11 åt båda håll.

Kontentan? Sitt inte för nära den trådlösa källan?

Kommentera

Working...
                        X