Meddelande

Minska
No announcement yet.

Slimmade Cat6-kablar

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Slimmade Cat6-kablar

Jag har funderingar på att köpa nya nätverkskablar, nämligen slimmade Cat6-kablar som ska pressa mitt nyinvesterade gigabitnätverk till oanade hastigheter.

Kort och gott, fungerar dessa slimmade platta tunna kablar lika bra som "vanliga" tjockare kablar? Jag har hört både och nämligen, därav frågan.

Tack på förhand!
    resebloggen # twitter # instagram

När jag testade mitt Giganätverk för några år sedan var det maskinerna som inte klarade av mer än knappt hälften av hastigheten. Så välj grejor för de du kan få ut av systemet.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

Ja, jag har snart en iMac på skrivbordet utöver en gigabitrouter samt en NAS som också ska klara av gigabitanslutningar. Hur hastigheten i praktiken blir vet jag ju inte än såklart, men jag vill helst ha så få flaskhalsar som möjligt.

De slimmade kablarna ska dels gå router till iMac, NAS och PS3. Så den stora frågan kvarstår; är slimmade kablar sämre än "vanliga"?

Kommentera

"Twisted" tp är ju mindre störningskänslig än vanlig "platt", enligt vad jag vet. Sen är det ju lite hur den är tillverkad och sköldad också. Jag har inte så mycket koll på kabel längre, men om du har en kategori 6-kabel, så får man nog räkna med att den skall vara tillräckligt kvalitativ.

Hur ser den ut egentligen?
        http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Kommentera

Här är en taskig bild på den.
          http://www.megastore.se/template/nex...itemid=2009325

Kommentera

Jag blir mer och mer osäker. Alltså, nu vet inte jag vad det där är för kabel, men rent generellt så är det för mig helt ofattbart att en helt platt cat6-kabel kan fungera överhuvudtaget i den längden.. Kan någon verifiera?

Flatkabel brukade inte fungera i 10mbit ens över 1 meter.. ?

Kommentera

Ja, det är 7,5m jag ska satsa på i så fall och jag måste ändå köpa nya nätverkskablar eftersom de jag har idag i två fall av tre är Cat5-kablar. Det hade varit skönt om de här flatkablarna fungerat tillfredsställande, eftersom de i ett fall ska gå över en dörröppning och runt lite lister.

Men som sagt, fungerar det inte så fungerar det inte. Jag faller inte med en tjockkabel.

Kommentera

Jag ska inte säga att det inte fungerar, för om de säljer sådana där kablar upp till 15 meter (vilket jag såg på MegaStore), så borde de ju rimligtvis fungera.

Det är bara det att både jag och min kollega på driften här på jobbet reagerade storögt, eftersom den formen på RJ45 är notorisk dålig i överföringshastighet på grund av dess utformning. Men som sagt, det kanske finns något vi missar. Men min kollega som kontakterat tusentals meter TP-kabel i 20 år var oerhört skeptisk.

Kommentera

Okej! Fler som instämmer i misstycket mot slimmade kablar?

Kommentera

Jag är också skeptisk..
                    Platta kablar går emot allt jag lärt mig när det gäller tele-installationer.
                    Patric

www.bejbi.se
                    | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Kommentera

jofawe skrev:
                      Jag är också skeptisk..
                      Platta kablar går emot allt jag lärt mig när det gäller tele-installationer.
                      Du får gärna utveckla det där.

Kommentera

Det hörs väl på namnet?

TP = Twisted Pair dvs. vridna tåtar i par! Man skall inte vira upp för mycket av dem!
                        Livet är kort och Nu!
                        Läs mera!
                        !?

Kommentera

Lasp skrev:
                          Det hörs väl på namnet?
                          .

Kommentera

Mja.. om jag kommer ihåg rätt från när jag kopplade ett gäng datauttag på Atea i Växjö (och fick göra om merparten) så måste de ligga tvinnade på ett visst sätt och med ett visst mellanrum för att man ska kunna komma upp i rätt hastigheter (enligt instrumenten).

Du kan ju höra med nån som har lite mer koll i den där detaljen
                            Patric

www.bejbi.se
                            | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Kommentera

Nja, den allmänna uppfattningen i den här tråden gör att jag backar faktiskt. Det får sonika bli en vanlig "tjockis". De är dessutom billigare.

Tack för hjälpen!

Kommentera

Working...
                              X