Meddelande

Minska
No announcement yet.

RPC-servern är inte tillgänglig

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• RPC-servern är inte tillgänglig

Hej

Vi har skaffat en ny dator till jobbet en HP Pavilion t3000.de Desktop PC och har slängt in windows xp pro för at kunna lägga till den i våran domän.

Jag formaterar om hpn och lägger in XP pro och uppdaterar på microsoft och försöker ansluta till domänen(genom guiden nätverksidentifiering) men får då felet "RPC-servern är inte tillgänglig"

Server burken har operativet Windows 2003.

Så har man börjat att felsöka och då har jag kollat services och konstaterat att vissa inte är startade så som "net logon" och det går inte att starta den heller för då får jag informationen "Tjänsten Net logon på lokal dator startade och stoppade igen. vissa tjänster stoppar automatiskt om de inte behövs." men de kanske startar när man försöker ansluta till domänen?

Vilka services måste köras för att det skall fungera?

Kör jag "netdiag /q" så får jag följande information:
    [kod]
    Computer Name: BENNYDATOR
    DNS Host Name: bennydator
    System info : Windows 2000 Professional (Build 2600)
    Processor : x86 Family 15 Model 47 Stepping 2, AuthenticAMD
    List of installed hotfixes :
    KB873339
    KB885250
    KB885835
    KB885836
    KB886185
    KB887472
    KB887742
    KB888113
    KB888302
    KB890046
    KB890859
    KB891781
    KB893756
    KB893803v2
    KB894391
    KB896358
    KB896422
    KB896423
    KB896424
    KB896428
    KB898461
    KB899587
    KB899589
    KB899591
    KB900725
    KB901017
    KB901214
    KB902400
    KB904706
    KB905414
    KB905749
    KB905915
    KB908519
    KB910437
    KB911564
    KB911565
    KB911927
    KB912919
    KB913446
    Q147222
    GetStats failed for 'Direkt parallell'. [ERROR_NOT_SUPPORTED]

Per interface results:

Adapter : Anslutning till lokalt nätverk

Host Name. . . . . . . . . : bennydator
    IP Address . . . . . . . . : 192.168.1.56
    Subnet Mask. . . . . . . . : 255.255.255.0
    Default Gateway. . . . . . : 192.168.1.1
    Primary WINS Server. . . . : 192.168.1.2
    Dns Servers. . . . . . . . : 192.168.1.2

Global results:
    Dns domain name is not specified.
    Dns forest name is not specified.
    [WARNING] You don't have a single interface with the <00> 'WorkStation Service', <03> 'Messenger Service', <20> 'WINS' names defined.

DC list test . . . . . . . . . . . : Failed
    [WARNING] Cannot call DsBind to 2000SERVER (192.168.1.2). [RPC_S_SERVER_UNAVAILABLE]

IP Security test . . . . . . . . . : Passed

The command completed successfully
    [/kod]

Jag är inte så haj på hur jag skall fixa det som jag fick som fel från netdiag och om det löser problemet?

Vad kan det annars vara för fel?

Om jag är otydlig så fråga gärna...
    www.funcall.se

Börja med att kolla i eventloggen/händelseloggen. Där skapas ett felmeddelande i samband med att tjänsten stannar. Vilket ID har felmeddelandet samt vad har det för beskrivning?
    jobbskatteavdrag.se

Kommentera

Felmeddelanden vid start av Net logon:

1. ID: 3095 Källa: NETLOGON
      [kod]Den här datorn är konfigurerad som medlem i en arbetsgrupp, och inte som medlem i en domän. Tjänsten Netlogon behöver inte vara igång i den här konfigurationen.[/kod]

2. ID: 7035 Källa: Service Control Manage
      [kod]Tjänsten Net Logon tog emot en starta-kontroll.[/kod]

3. ID: 7036 Källa: Service Control Manage
      [kod]Tjänsten Net Logon ändrade tillstånd till stoppad.[/kod]

så med andra ord så startas den tjänsten när man blir medlem i en domän?
      www.funcall.se

Kommentera

Felmeddelandet på servern som jag får vid försök till anslutning till domänen är:
        ID: 1053 Källa: Userenv
        [kod]Windows cannot determine the user or computer name. (The RPC server is unavailable. ). Group Policy processing aborted. [/kod]
        www.funcall.se

Kommentera

Inga DNS problem?

Om servern även har en DNS så bör väl klienten ha denna inställd (fast det har den kanske). Men kan ge likande problem.
          Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

Kommentera

Jo vi kör med dns på servern men det skall la inte vara något spicielt inställt på klienten?
            Det har vi inte på de andra datorerna igallefall...

som sakt så har jag inte så bra koll på sånt här...
            var ett tag sedan man pillade med det...
            www.funcall.se

Kommentera

Nej har du satt klienten's DNS till serverns IP så. är det inte det heller
              Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

Kommentera

Jag har satt dynamisk DNS och då får den 192.168.1.2 som är serverns ip...
                www.funcall.se

Kommentera

Kan du pinga servern?
                  -Wix

Kommentera

japp
                    www.funcall.se

Kommentera

Jag hittade denna informationen när jag sökte på ett annat fel som jag fick på servern
                      [kod]Status message: The RPC server is unavailable. From a newsgroup post: First check the following entries in the registry:
                      [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Rpc\ClientProtocols]
                      "ncacn_np"="rpcrt4.dll"
                      "ncacn_ip_tcp"="rpcrt4.dll"
                      "ncadg_ip_udp"="rpcrt4.dll"
                      "ncacn_nb_tcp"="rpcrt4.dll"
                      "ncacn_http"="rpcrt4.dll"
                      If these entries could not be found just add them, reboot and the problem is solved.
                      [/kod]

felet var ID: 1655 Källa: NTDS General
                      [kod]Active Directory attempted to communicate with the following global catalog and the attempts were unsuccessful.

Global catalog:
                      \\2000server.domanen

The operation in progress might be unable to continue. Active Directory will use the domain controller locator to try to find an available global catalog server.

Additional Data
                      Error value:
                      1722 The RPC server is unavailable.
                      [/kod]

Jag upptäkte att på servern och klienten så fattades "ncacn_nb_tcp" i registret.

Letade info och fann detta men jag fattar inte om det kan göra någon skilnad http://msdn.microsoft.com/library/de...acn_nb_tcp.asp

Kan det vara något som kan lösa problemet?
                      Vill inte in i registret utan att veta vad som kan hända...
                      www.funcall.se

Kommentera

Jag har sökt lite till och jag hittade http://groups.google.se/group/micros...86f787559202c6
                        Där finns en guide som jag gick igenom och kollade så det stämde och det gjorde det förutom på den sista:
                        11. On SBS 2003 server, test some client computers to make sure the admin
                        shares are available. To do this, follow these steps:

a. Click "Start", click "Run", type "CMD" (without the quotation marks),
                        and then click "OK".
                        b. At the command prompt, type

"net use \\<Client_Computer_Name>\admin$" (without the quotation
                        marks), and then press ENTER.

If the admin shares are available on the client computer, you will
                        receive a message that says that the command completed successfully.
                        När jag gör detta så får jag "the password ocr user name is invalid for \\<Client_Computer_Name>\admin$" och den ber mig att fylla i användarnamn och lösenord.
                        Om jag fyller i rätt användrnamn (administratör) och lösenord så funkar inte det heller.
                        Vet inte om det beror på at det är ö i administratör?

Är detta något som behöver fixas för att det skall fungera att ansluta till domänen?
                        isåfall hur gör man? för jag har kollat rättigheterna och gärmfört med en annan datorn som fungerar och det är samma...
                        www.funcall.se

Kommentera

Ansluter du till en domän genom en guide? Varför det?
                          I stället för att klicka på "Nätverks-ID" så tryck på "Ändra" och klicka på "Medlem i Domän" och skriv vad domänen heter. Sen skriver du in admin lösen och användarnamn....vänta tills du får meddelandet "välkommen till domänen ???" och starta sedan om datorn...klart.
                          Har för mig att RPC behövs när man använder guiden vilket då kräver en domänkontrollant med RPC-tjänsten aktiv......RPC behövs inte om man ansluter till en domän utan Guiden.

Är inte 100% säker på detta...men 99.93%

Kommentera

Jag har redan gjort det... och jag får samma fel "RPC-servern är inte tillgänglig"
                            www.funcall.se

Kommentera

Skrivare

Helt plötsligt kunde jag inte göra en utskrift. Jag gick in på kontrollpanelen, skrivare - och där fanns ingenting! Jag hade alltså ingen skrivare! När jag satte in CD:n som medföljde skrivaren fick jag meddelandet att den redan fanns installerad - men den fanns ändå inte!?
                              Jag avinstallerade skrivaren och installerade om den med hjälp av CD:n. Men då kom meddelandet: RPC servern är inte tillgänglig.
                              Jag har kört antivirusprogram som säger att ingenting är fel. Jag har kört Windows Återställningsprogram för datum då jag vet att allt fungerade - men ingenting fungerar. Vad är det som händer, och vad gör man?
                              Jag försökte installera ett program "IT-molnet", men ångrade mig. Det var den dagen som problemen började. Innan det fungerade skrivaren hur bra som helst.
                              Help!
                              Karin

Kommentera

Working...
                              X