Meddelande

Minska
No announcement yet.

Chrome skapar väldigt mycket anslutningar!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Chrome skapar väldigt mycket anslutningar!

Gjorde en kontroll för nöjes skulle och upptäckte att jag hade väldigt mycket öppna anslutningar och det ser ut som att det är Chrome som är boven i dramat. Stänger jag Chrome webbläsaren så finns det processen fortfarande kvar och anslutningarna ligger öppna.

Avinstallera jag Chrome försvinner dessa anslutningar, läste någonstans att Chrome aktivt ligger och kontrollera att sidor man surfar till osv är "godkända".

Förslag?

Kan tillägga att jag kör Windows 8.1, senaste uppdateringarna samt brandvägg på och Nod32 som antivirus.
    Bifogade filer
    Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

Varför förvånad?

Chrome är utvecklad av Google. Googles mål är att till slut kontrollera och lagra all information som finns i världen. Det är därför dom skannar tidningar, böcker (för att få upphovsrätten till litteraturhistoriens största verk), plåtar gator, kör med program för ansiktsigenkänning, kollar dina mail på g-mail, spårar alla webbplatser du besöker, registrerar alla sökningar du gör osv.

Byt webbläsare. Firefox. T.o.m. Internet Explorer är bättre ur den synvinkeln.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Kommentera

Nej det är jag väl medveten om, visste bara inte att Chrome höll upp så mycket anslutningar.

Kommentera

Sjodahl skrev: Visa inlägg
        Nej det är jag väl medveten om, visste bara inte att Chrome höll upp så mycket anslutningar.
        Faktiskt inte jag heller. Men är, som sagt, inte överraskad alls.

Förbannat obehagligt. Om du läst Orwells "1984", trodde att FRA och CIA har koll på vad vi gör, så är det inget mot vad Google pysslar med.

Jag är absolut ingen konspirationsteoritiker annars. Men det Google pysslar med får nackhåren att resa sig på mig.....

Kör med Firefox.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Nej inte läst den, får ta och göra det vid något tillfälle.
          Skulle någon kunna bekräfta att det är "normalt" med alla dessa anslutningar när dem kör Chrome?

Start -> Kör -> cmd -> "netstat -a"

Kommentera

Om du vill att anslutningarna ska stängas när du stänger Chrome kan du kolla här.

http://superuser.com/questions/26938...losing-the-bro

Själv kör jag Firefox...
            Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
            course, you’re a consultant.

Kommentera

invecklaren skrev: Visa inlägg
              Om du vill att anslutningarna ska stängas när du stänger Chrome kan du kolla här.

http://superuser.com/questions/26938...losing-the-bro

Själv kör jag Firefox...
              Tackar, är det bara jag som missat det?
              Varför finns det inte tonvis med information angående dettat? (Nu menar jag inte att google samlar in information, utan att det även görs efter att man har stängt ner Chrome).

Blir nog att falla tillbaka till FF eller IE.

Kommentera

Ta av foliehatten, Danne. Troligen kommer trafiken mestadels från de tabbar som användaren har öppna. Att många anslutningar är öppna är i sig inget konstigt, utan en naturlig del av en webb där sidorna uppdateras utan att laddas om. Hur ska Facebook eller Gmail kunna veta att ett nytt meddelande eller liknande har inkommit med en sekunds fördröjning om sidan inte kontaktar servern en gång i sekunden? Prova att stänga ner alla tabbar från Facebook, Gmail, Twitter, Stackoverflow och andra sidor som uppdaterar sig automatiskt och försök igen.

netstat är för övrigt lite taskigt eftersom det bara visar den första delen av host-namnet, vilket kan vara en aning förvirrande.
                Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                Internklippning:
                1) Snaggning av fångar.
                2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                  Ta av foliehatten, Danne. Troligen kommer trafiken mestadels från de tabbar som användaren har öppna. Att många anslutningar är öppna är i sig inget konstigt, utan en naturlig del av en webb där sidorna uppdateras utan att laddas om. Hur ska Facebook eller Gmail kunna veta att ett nytt meddelande eller liknande har inkommit med en sekunds fördröjning om sidan inte kontaktar servern en gång i sekunden? Prova att stänga ner alla tabbar från Facebook, Gmail, Twitter, Stackoverflow och andra sidor som uppdaterar sig automatiskt och försök igen.

netstat är för övrigt lite taskigt eftersom det bara visar den första delen av host-namnet, vilket kan vara en aning förvirrande.
                  Det ligger nog något i det du säger, men öppnar jag ett helt nytt "incognito" fönster utan några tabbar öppna får jag följande resultat.
                  Jag är egentligen inte speciellt orolig över all data google samlar in om mig. Var mest fundersam varför dessa låg kvar öppna när jag stängde ner Chrome.
                  Bifogade filer

Kommentera

db3wns2011314.wns.windows.com = 157.56.124.124 Ingen aning vad den anslutningen gör. Har du lagt till en Hotmail-app i Chrome kanske? Eller så kan den komma från IE eller Windows Update.
                    arnXXsXX-in-fXX.1e100.net = 173.194.32.2 (bl a). Tillhör Google. Här skulle Google kunna tanka upp en massa information om dig, men samma adresser används även för att kolla efter ny aktivitet på GMail, vilket är en troligare och tråkigare förklaring.
                    74.125.205.125 = Tillhör också Google. Vet inte vad den anslutningen gör. Om du går till http://74.125.205.125:5222 (samma port som netstat visar) så dirigeras du om till sidan för Google Hangouts.
                    64.233.164.188 = Också Google. Vet inte vad den gör.
                    Här finns en diskussion kring anslutningar på port 5222 och 5228:
                    https://productforums.google.com/for...me/-UMgwNB2vUc

lb-in-fXXX = Jag har inte lyckats lista ut vad det är för IP-adress bakom den, pga att netstat bara skriver ut första delen av host-namnet. Skulle du kunna köra kommandot netstat -ano? (Frågetecknet tillhör frågan och ska inte vara med i kommandot.) Det visar process-ID, samt IP-adress istället för host-namn.
                    Internklippning:
                    1) Snaggning av fångar.

Kommentera

Här kommer en uppdaterad version.

157.56.124.124
                      db3wns2011314ttps
                      Microsoft, Skydrive

31.13.64.65
                      edge-star-shv-06-ams2
                      Facebook

74.125.205.188:5228, 5222
                      Google

Port 5222 (XMPP) is used by, among other things:
                      Google Drive (Talk) https://support.google.com/drive/answer/2589954?hl=en
                      Cloud printing ( https://productforums.google.com/for...me/ubOpCd8P618 )
                      Chrome Remote Desktop ( https://support.google.com/chrome/answer/1649523?hl=en / Troubleshoot sharing issues)
                      Chrome Sync (with fallback to 443 if 5222 is blocked)

Port 5228 is used by the Google Playstore (Android market). Google talk also uses ports 443 and 5222.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Sjodahl; 2014-07-22, 23:05. Anledning: Uppdaterat informationen lite

Kommentera

Då verkar allt vara i sin ordning iallafall!

Kommentera

nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                          Ta av foliehatten, Danne. Troligen kommer trafiken mestadels från de tabbar som användaren har öppna.
                          Dåligt, nitro. Först gör du dig lustig över att jag är skeptisk mot Google. Antagligen för att få skrattarna som inte orkar tänka själva på din sida. Sedan drämmer du till med det tvärsäkra argumentet "troligen" (sic!).

För övrigt kan vara bra att lägga på minnet är att det är "foliehattar" som värnar om just DIN säkerhet och integritet på webben. Känns lite fel att raljera över dom, eller hur?

(...)men öppnar jag ett helt nytt "incognito" fönster utan några tabbar öppna får jag följande resultat.
                          Och ser man på. Ditt "troligen" stämde inte alls...... ;-)

Ha det gött i värmen! :-)
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Våga Vägra
                          FaceBook

Kommentera

Danne V skrev: Visa inlägg
                            Dåligt, nitro. Först gör du dig lustig över att jag är skeptisk mot Google. Antagligen för att få skrattarna som inte orkar tänka själva på din sida. Sedan drämmer du till med det tvärsäkra argumentet "troligen" (sic!).

För övrigt kan vara bra att lägga på minnet är att det är "foliehattar" som värnar om just DIN säkerhet och integritet på webben. Känns lite fel att raljera över dom, eller hur?
                            Nej, jag gjorde mig lustig över att du tittade på ett gäng nätverksansutningar och började snacka om obehagligt och 1984 och FRA och CIA, utan minsta ansats att förklara vad anslutningarna faktiskt var till för. Det är lite som att titta på en innehållsförteckning, och för varje ingrediens som du inte känner till, säga "det där måste vara giftigt och usch vad mycket gift maten innehåller", istället för att ta reda på vad varje ingrediens faktiskt är.

Att jag säger vad anslutningarna "troligen" är, beror på att jag har analyserat netstat-listningar och liknande förr och har en bra allmän koll på vad en webbläsare gör, även om jag inte kan svara på vad varje enskild TCP-anslutning i TS lista är för något.

Foliehattande är bra så länge det finns substans bakom påståendena. Dvs fakta, eller åtminstone rimliga misstankar, inte bara ren skrämselpropaganda. Visst kan du vara orolig för vad Google håller på med, men att webbläsaren har många anslutningar öppna är knappast vad du ska vara orolig över. Särskilt inte innan du har någon form av insikt om vad de olika anslutningarna faktiskt gör.
                            Internklippning:
                            1) Snaggning av fångar.

Kommentera

74.125.205.188:5228, 5222
                              Google

Port 5222 (XMPP) is used by, among other things:
                              Google Drive (Talk) https://support.google.com/drive/answer/2589954?hl=en
                              Cloud printing ( https://productforums.google.com/for...me/ubOpCd8P618 )
                              Chrome Remote Desktop ( https://support.google.com/chrome/answer/1649523?hl=en / Troubleshoot sharing issues)
                              Chrome Sync (with fallback to 443 if 5222 is blocked)

Port 5228 is used by the Google Playstore (Android market). Google talk also uses ports 443 and 5222.
                              Och på tal om Dannes oro, just de anslutningarna kommer nog från (bland annat) Chrome Sync, dvs att du har kopplat Chrome till ditt Google-konto. Då läcker Chrome information om dig. Det sker dock inte i skymundan, utan framhävs tvärtom som en funktion för att kunna synka dina tabbar och bokmärken mellan olika datorer. Där finns det legitimt utrymme för övervakningsoro om du är lagd åt det hållet. Men den funktionen kan du stänga av om du vill.

För att prata om övervakningsoro så är det nog bättre att prata om vad du gör frivilligt än hur någon försöker spåra dig i smyg. Använder du mobiltelefon? Då är du teoretiskt hela tiden spårad av FRA genom triangulering så länge du har mobilen påslagen och har täckning. Men troligen gör du valet att det är mer värt för dig att vara nåbar än risken att du är spårad. Samma sak med Google. Många gör bedömningen att det inte är värt att avstå från en bra söktjänst eller en bra e-posttjänst, eller ett smidigt sätt att hålla kontakten med bekanta (Facebook) pga risken att bli övervakad. Om något så är det det debatten borde handla om.
                              Internklippning:
                              1) Snaggning av fångar.

Kommentera

Working...
                              X