Att lägga ut epostadresser i klartext är ju tveksamt, det finns risk för att adresserna ”fångas upp” och adressaten får spam. Därför har jag på vår förenings webbplats lagt dem som en länk bakom namnet på vederbörande person så att när man klickar på namnet kommer epostformuläret med ifylld adress upp. Om det helt tar bort risken vet jag inte men när jag har frågat har jag fått svaret att risken i varje fall ”minskas avsevärt”. Är det så?
Fast nu är jag lite lat. När jag efter årsmötet skulle lägga ut namnen på de nya funktionärerna inklusive adresser hade jag ett excelark med alltihopa på och valde därför att göra en pdf-fil av det och lade ut den, dvs pdf-filen kommer upp när man på en sida klickar på texten ”samtliga funktionärer”.
Kommer datorerna som letar adresser för spamutskick att hitta dessa adresser som alltså inte ligger på en webbsida utan på ett dokument?
Fast nu är jag lite lat. När jag efter årsmötet skulle lägga ut namnen på de nya funktionärerna inklusive adresser hade jag ett excelark med alltihopa på och valde därför att göra en pdf-fil av det och lade ut den, dvs pdf-filen kommer upp när man på en sida klickar på texten ”samtliga funktionärer”.
Kommer datorerna som letar adresser för spamutskick att hitta dessa adresser som alltså inte ligger på en webbsida utan på ett dokument?
Kommentera