Meddelande

Minska
No announcement yet.

HDMI bara för TV, eller!?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• HDMI bara för TV, eller!?

Ja, rubriken säger allt! Kan man använda HDMI till extra skärm till datorn eller är det bara för platt-tv!?

Det finns gott om skärmar med HDMI-ingång, så ja, det går bra. Förutsatt att din skärm stöder HDMI.
    "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Jasså! Det gör det!

Om jag köper en skärm får jag givetvis köpa en med HDMI kontakt... Jag visste inte att det fanns!

Men! Blir det då en spegel av den skärmen som redan finns eller blir det Skärm 1 och Skärm 2?

Det är bra, för jag var så himla besviken på den datorn jag köpte, den var rätt dyr, att man inte kunde koppla en extra skärm... Men det är bra, då är det mig det var fel på och inte datorn! Det är enklare att leva med! :-)

Kommentera

Du väljer själv om du vill spegla innehållet på båda skärmarna, eller om du vill ha utökat skrivbord. I Windows gör du detta under Skärmupplösning. Bifogar en bild på hur det ser ut i Windows 7 med två skärmar inställda på utökat skrivbord, samt listan över alternativ för flera bildskärmar utfälld.
        Bifogade filer
        "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Ah! Perfekt!
          Precis den funktionen jag skulle vilja ha!
          Jag hade Mac tidigare i livet och där fanns denna funktionen inbyggd, sedan lång tid tillbaka.

Då får jag jaga reda på en skärm med HDMI kontakt då! :-)
          Så bra!

Min nya dator borde väl rimligen ha ett skärmkort som orkar med att driva en fin extern skärm... Nåja, det är sånt man kan ta reda på!

Kommentera

Stöd för flera skärmar har funnits inbyggt i både Windows och Linux sedan lång tid tillbaka också

Kommentera

Ah! Ja, kan tänka mig!
              Det är mig det är fel på! Jag har aldrig haft anledning att fördjupa mig i detta tidigare...

Fast det är klart, annat vore väl otänkbar, det är sant!

Kommentera

Jag har haft flera skärmar så länge jag kan minnas. Sedan Windows XP-tiden iaf. Jag var dock rätt sen med att börja använda HDMI. Jag gillade inte alls HDMI i början då det hade en massa "barnsjukdomar" jag fick uppleva.
                Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

http://www.elgiganten.se/catalog/dat...karm/bildskarm

På Elgiganten har de flesta, inte alla, skärmar HDMI!
                  Samsung har en 27 tum för 2.395:-. Min dator är 15,6 tum...

Det är givetvis fånigt att ställa den frågan i ett forum, om den skärmen passar. Men samtidigt, att åka till affären blir ju fel i den bemärkelsen att det är just i affären! Inte på mitt skrivbord!

Kanske man ställa frågan till forumet så här, vilken storlek på skärm har ni hemma eller skulle ni titta på om ni skulle köpa en skärm idag? Eller på kontoret, för den delen!

Kommentera

angelica skrev: Visa inlägg
                    http://www.elgiganten.se/catalog/dat...karm/bildskarm

På Elgiganten har de flesta, inte alla, skärmar HDMI!
                    Samsung har en 27 tum för 2.395:-. Min dator är 15,6 tum...

Det är givetvis fånigt att ställa den frågan i ett forum, om den skärmen passar. Men samtidigt, att åka till affären blir ju fel i den bemärkelsen att det är just i affären! Inte på mitt skrivbord!

Kanske man ställa frågan till forumet så här, vilken storlek på skärm har ni hemma eller skulle ni titta på om ni skulle köpa en skärm idag? Eller på kontoret, för den delen!
                    Skärmstorlek på din dator och extern skärm spelar ingen som helst roll! En skärm är byggd för en viss skärmupplösning, det man kallar "HD-upplösning" är t.ex. oftast 1920x1080, och ALLA datorer klarar av att skicka ut "bildsignaler" i olika upplösningar idag. Jag har t.ex. en ultrabook från Dell som har en inbyggd 13"-skärm, och till den har jag också en extern skärm på 24", och det funkar utan vidare. (Trots att de har olika upplösningar.)

Hittar du en skärm som du gillar som saknar HDMI-anslutning finns det också kablage du kan köpa som har en HDMI i ena änden och DVI i den andra som funkar precis lika bra.
                    Johan Norberg, webbutvecklare.

@GitHub

Läs min blogg

Kommentera

angelica skrev: Visa inlägg
                      Det kanske låter extremt nördigt, men min uppsättning är 32" + 32" + 58". Alla kör full HD (1920x1080).

Vad ska du ha din skärm till?
                      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Jag har också dubbla skärmar, en 24" på "någonting"*1200 px och en 27" på 1920*1080.

Sent from my iPad using Tapatalk
                        Mitt företag

Kommentera

Finessen med HDMI är ju också att ljudet finns med!. Lättare att koppla ut det från skärmen om man växlar mellan flera datorer, som jag ofta gör. Så det är rätt!
                          Livet är kort och Nu!
                          Läs mera!
                          !?

Kommentera

Working...
                          X