Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kabelråd?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kabelråd?

Ja du läste rubriken rätt.

Sedan vi flyttat in här i kåken har det varit lite si och så med signalen från ComHem. Så i sommar tänkte jag byta ut den antennkabel som går från ComHems lilla låda på utsidan och in i huset. Desvärre är den skarvad och ihopplödd i en dosa på vinden och för att eliminera att det beror på kabeln ska jag alltså byta till en bra kabel. Men vad ska jag ha? Classe olsson säljer kablar men det kan jag tänka mig inte är av bästa kvalité?

Förtydligande: Det är alltså kabeltv som det gäller både analog och digital signal.

Så hjälp mig nu wF-are, vad ska jag köpa för kabel? Eller ska jag ta ut en antennservice firma och låta dem mäta upp skiten som sitter? Vad kostar det tro?
    Last edited by Zaiman; 2010-01-30, 10:50. Anledning: Förtydligande

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Är nog klart bäst att ta in en firma som går sköta det hela, och se till att prata med ComHem (de lär inte bli glada om det blir fel, är inte bara ditt hus som får problem om det går snett)

Kommentera

Hm, kom precis på att jag nog tänkte lite fel, tänkte på koax-nätet för datatrafik/digital-tv. Antenn-kabeln borde du nog kunna byta utan problem.

Kommentera

onkelborg skrev: Visa inlägg
        Är nog klart bäst att ta in en firma som går sköta det hela, och se till att prata med ComHem (de lär inte bli glada om det blir fel, är inte bara ditt hus som får problem om det går snett)
        Jag har försökt prata med ComHem för några år sedan, men gav till sist upp när jag blev bollad fram och tillbaka några månader och ingen ville ta mitt problem på allvar. Så nu tänker jag byta kabel / alternativt ta in en firma. För att elinimera att felet ligger hos mig. Och sedan stå på mig hos ComHem till problemet är löst.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Kommentera

onkelborg skrev: Visa inlägg
          Hm, kom precis på att jag nog tänkte lite fel, tänkte på koax-nätet för datatrafik/digital-tv. Antenn-kabeln borde du nog kunna byta utan problem.

Det borde vara i samma kabel...

http://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

Hm, jag fick för mig att det var vanlig analog antenn-kabel för kabel-tv? Analog tv och digital-tv/datatrafik går i separata kablar så vitt jag vet?

Kommentera

Om jag förstår dig rätt är det Comhems kabel du vill byta vilket jag inte tror de skulle gilla.
              Här i Göteborg (troligen i hela Sverige) är överlämningspunkten antingen en dosa (som man skulle kunna misstolka som en skarv på vinden ) eller ett antennuttag inomhus.
              Fast i ditt fall kanske överlämningspunkten är den lilla lådan på utsidan?

Om en antennkabel är lödad rekommenderar jag absolut att du byter ut kabeln, alternativt sätter på en riktigt skarv. Annars är risken stor att det läcker in störningar i nätet eftersom det inte är HF-tätt.

Hur lång kommer kabeln från dosan och in i huset bli? Är den längre än 25 m rekommenderar jag en lite grövre kabel som kan heta något i stil med KTV 1.6/7.4.
              Om det är en kortare bit räcker 1.0/4.8 eller liknande, den viktigaste siffran är först för det är storleken i mm på mittledaren där signalerna går. Den andra siffran är storleken på manteln, alltså folien som sitter närmast ytterhöljet.

Kablar från Biltema och Clas Ohlson är inte ok minst sagt, de har ibland rätt diameter men är för dåliga på att skärma. Ofta är det 0.8/3.6 vilket dämpar signalerna för mycket.

Det är samma kabel som har används i alla tider för "vanlig" TV, alltså inga speciella. Analog, digital och data går i samma kabel men inte på samma frekvens.

Så, sök på nätet efter KTV 1.0/4.8 eller KTV 1.6/7.4 (där siffran före slash är viktigtast). Se också till att de är på 75 ohm, vilket de iof ska vara för att få heta KTV.

Om du hade ringt mig och det är inom 1 mil från Kungälv hade du fått betala 750 kr om det stannar inom en timme, vilket borde räcka mer än väl för att mäta upp det hela.
              Timmar utöver den första kostar 475 kr. Kabeln (1.0) kostar 10 kr/m. Sedan kanske det behövs någon F-kontakt för 10 kr också.
              Mitt företag

Kommentera

Där ser man, trodde inte man vill ha en massa tv-tuners och liknande i det nätet

Kommentera

All datatrafik går mellan 5-65 MHz och TV-signalerna går mellan 147-862 MHz om jag minns rätt. Ingen risk för krockar där.
                  Mitt företag

Kommentera

Nja, jag är inte så rädd för krockar, snarare störningar

Kommentera

Tack Poteta för ett givande svar.

Det är inte ComHems kabel utan den som är från deras dosa in till dosan i väggen.

Kommentera

Working...
                      X