Meddelande

Minska
No announcement yet.

EL: Rätt draget tro?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • EL: Rätt draget tro?

    Hej,

    Vad tror ni om denna dragningen.

    Kabeln som kommer in till höger på bilden utgår jag ifrån att det är en 3-fas.
    L1, L2, L3, Jord? (gammal std?).

    När jag kopplar in en lampa till vänster så lyser lampan precis som den skall.
    Men när jag kopplar in en borrmaskin, slår det gnister om denna (inga normala gnister om själva lidningen).

    Kan inte riktigt förstå vad det beror på, har tyvärr ingen Volt,Ampare mätare men får väl kanske skaffa en sådan.
    Bifogade filer
    Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

  • #2
    Jag säger som min gamla lärare, "att mäta är att veta".
    Kanske har du 400V i vägguttaget, det skulle kunna vara så om man ser din beskrivning. Kanske är det 230V, det är omöjligt att svara på utan att mäta.

    Bara för att kabeln är blå är det ingen garanti att det är nolla men det kan ju vara det. Var kommer den gröna kabeln i från och vad har den varit till förut?
    Mitt företag

    Kommentera


    • #3
      Vad jag tror om den där dragningen är att du kommer att få skit för den om något skulle hända i huset såvida du inte har behörighet att dra sånt där. Fast hade du haft det så hade du nog inte postat den här tråden?

      Kommentera


      • #4
        Den gröna kabeln kommer ifrån min gamla spis.
        Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

        Kommentera


        • #5
          Sjodahl skrev:
          Den gröna kabeln kommer ifrån min gamla spis.
          Utan att lova något gissar jag att du precis har gjort en livsfarlig koppling med stor risk för brand om du kopplar in något i uttaget. Ett uttag med 400V alltså.
          Jag har fått skit tidigare för att jag påpekade det idiotiska i att koppla ett uttag utan att veta vad man gör, ändå påpekar jag det igen.

          Kopplar man in ett vanligt uttag i ett gammalt spisuttag ska man inte koppla alls.
          Mitt företag

          Kommentera


          • #6
            Skaffa dig en multimeter/voltmeter på jula eller nånstans. Det är faktiskt väldigt bara att ha en sådan mätapparat hemma särskillt om man trots bättre vetande envisas att koppla el själv.
            På bilden ser allt rätt ut, du har kopplat mot fas och nolla ser det ut som. Den blå brukar i regel vara nolla och svart och brun fas. Men det går inte att veta vad som finns i trådarna förrens man har mätt upp dessa. Ström går ju som bekant inte att se, man kan inte se om det är ström i en tråd eller inte därför är ström så farligt. Det ska vara 230 volt mellan blå och brun om det är rätt kopplat på andra sidan.
            Skaffa en multimeter det är en billig livförsäkring om du vet hur du ska ställa in den och hur du ska läsa av den, vet du inte det så kan det vara farligare med en sådan. Efter som du vaggas in i falsksäkerhet.

            Jag är elektriker så jag har gett några av mina vänner med hus multimeter och på dessa har jag tagit bor möjligheten till strömmätning. Mycket säkrare så för en lekman.
            Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

            Kommentera


            • #7
              Hehe. Det kan vara tre faser och jord. INGEN NOLLA. Kan vara så. Eller så är det två faser och nolla och jord. Då borde det funka som du gjort. Men köp en multimeter! Perkele! Sådan kan man ju ha till både det ena och det andra, och det tredje. Så tar du och mäter mellan varje tråd där och ser om du har 230 V mellan de svarta och jord och nolla. Har du 400 mellan de svarta bara så är det ju bara två faser och då är det något annat fel.

              Eller så kollar du vilken grupp det går till. Är det två säkringar, eller tre?
              dannesholk.se

              Kommentera


              • #8
                Mysko skrev:
                Jag är elektriker så jag har gett några av mina vänner med hus multimeter och på dessa har jag tagit bor möjligheten till strömmätning. Mycket säkrare så för en lekman.
                Haha. Ja. Men en multimeter är oftast overkill. En vanlig spänningsprovare, t ex Bennings Profipol är hur bra som helst. Säker, enkel och behöver inga batterier. Köp genast!
                http://img.nokaut.pl/p/b5/87/b587a21...3d4500x500.jpg
                dannesholk.se

                Kommentera


                • #9
                  Nej låter nog som jag borde någon kolla över detta, men först blir det att fixa en spänningsprovare / multimeter.

                  Men jag tycker om jag stoppar i en vanliga lampa och den lyser så borde det inte vara mer än 230V, glödlampan borde väl gått direkt.
                  Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

                  Kommentera


                  • #10
                    mmm... funderade på det där, det är inte säkert... vet faktiskt inte hur länge en lampa håller om man kör den på 400 V, men det borde ju inte vara länge...
                    dannesholk.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Den går inte direkt, den lyser starkare.

                      Det är i princip aldrig två faser+nolla och jord till en spis. En enkel omkoppling i centralen fixar biffen men jag talar inte om hur man gör.
                      Mitt företag

                      Kommentera


                      • #12
                        Poteta skrev:
                        Det är i princip aldrig två faser+nolla och jord till en spis. En enkel omkoppling i centralen fixar biffen men jag talar inte om hur man gör.
                        Nää, jag tänker inte heller berätta hur man gör, It´s our secret .... haha nädå. Bättre att låta en vän som vet vad han gör fixa det, eller har du inga sånna vänner så är det bara att pynta upp med pengar, man ska inte vara snål när det gäller sin egen och sin omgivnings säkerhet.

                        Danny skrev:
                        Haha. Ja. Men en multimeter är oftast overkill. En vanlig spänningsprovare, t ex Bennings Profipol är hur bra som helst. Säker, enkel och behöver inga batterier. Köp genast! http://img.nokaut.pl/p/b5/87/b587a2...d3d4500x500.jpg
                        Nej men kom igen, prylen kostar 100 spänn. Dessutom är jag allergisk för mot spänningsprovaren du visade, dom är hemska.
                        Last edited by Mysko; 2008-09-21, 05:10.
                        Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

                        Kommentera


                        • #13
                          dedär e ju inte ens 3Fas ju (400v)

                          Är ju 230v med skysjord

                          1fas 1nolla en jord

                          kan ha fel iofs men för lite trådar för 3fas .. =
                          Många hus har utag för 2 faser o en nolla typ lamper osv där du har 2 brytare för o tända halva lampan osv
                          " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

                          Kommentera


                          • #14
                            Har du testat den där borrmaskinen i ett uttag du inte varit och skruvat på? Kanske maskinen är trasig, och du vart lurad pga av det?
                            Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

                            Kommentera


                            • #15
                              Lite summering.
                              Idag köpte jag en spänningsprovare.

                              Om vi utgår ifrån dosan till höger.
                              Mäter jag mellan:
                              Svart - Svart = 400V
                              Svart - Blå = 400V
                              Blå - Svart = 400V

                              Jord - Vilken som helst, löser jordfelsbrytaren ut.


                              Blir nog att kalla hit en elektriker för något verkar riktigt skumt...
                              Last edited by Sjodahl; 2008-09-21, 17:40.
                              Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

                              Kommentera

                              Working...
                              X