Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kan man inte ha 5 interna hårddiskar?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan man inte ha 5 interna hårddiskar?

Hej!
    Jag har skaffat ny dator och får inte igång ena hårddisken som jag har stoppat in.
    Den nya datorn har en SSD som C: och en "vanlig" 3 TB extra. Jag har 3 st SSD från min gamla dator som jag har puttat in i datorn också. Dock får jag bara upp 4 st interna hårddiskar, den femte syns inte i utforskaren. Innan jag skruvar isär och försöker hitta fel så undrar jag om det finns en begränsning i datorn på antal interna diskar?
    Mitt företag

Kika i Datorhanteringen (via kontrollbanen), där finns Diskhantering. Kan det vara så att den finns i "grafiken" längst ner och inte fått en enhet eller ens formaterats för att få kalla sig en disk?
    /Sharkey

StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

Kommentera

Sharkie skrev: Visa inlägg
      Kika i Datorhanteringen (via kontrollbanen), där finns Diskhantering.
      Det där förstod jag inte mycket av. Om du menar Diskenheter i Enhetshanteraren så finns bara de 4 diskar som fungerar där.
      Mitt företag

Kommentera

Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring - Diskhantering
        /Sharkey

StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

Kommentera

Sharkie skrev: Visa inlägg
          Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring - Diskhantering
          Aha. Den dyker inte upp där tyvärr. Det var rätt trångt att sätta fast kabeln i moderkortet på den disken så jag får nog dubbelkolla att den verkligen sitter i rätt. Ville bara se om det fanns någon begränsning innan jag skruvade isär datorn igen. Tack ändå!
          Mitt företag

Kommentera

Får man fråga varför man skall stoppa in så många diskar samtidigt! Verkar inte övertänkt!
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Lasp skrev: Visa inlägg
              Får man fråga varför man skall stoppa in så många diskar samtidigt! Verkar inte övertänkt!
              Visst får man fråga!
              När jag hade min förra dator köpte jag till en 128 GB SSD och flyttade över operativet till den. När jag märkte hur jäkla fort det gick köpte jag en till SSD på 256 GB så jag fick plats med alla mina spel och program.
              Ett år gick och SSD-diskarna blev billigare. Nu blev det en till på 256 GB som temporär disk där jag sparade ner mina egenhändigt filmade alster. Film tar plats.

Nu har jag skrotat min gamla dator och köpt en ny, där Windows ligger på en egen SSD. Dessutom finns en "vanlig" hårddisk på 3 TB i datorn. Alltså har jag ytterligare 3 SSD-diskar liggande från den gamla datorn. Det känns mer dumt att ha 3 SSD i bokhyllan än att stoppa i dem i den nya datorn, vilket gör att jag sammanlagt har 5 hårddiskar (3 gamla och 2 som finns i nya datorn).

Så du har rätt i att det inte är övertänkt men jag ser ingen anledning till att inte använda det jag har hemma.
              Mitt företag

Kommentera

Nu har du aldrig nämnt vilket gränssnitt du använder för att ansluta dina diskar till moderkortet, men jag utgår ifrån att det är S-ATA. De sitter ju generellt i grupper om två eller fyra.
                Är det så att disk nummer fem hamnar på någon annan S-ATA-/raidcontroller som du eventuellt inte har drivrutiner till?
                Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Jo Jag förstår att det är så det går till.
                  Men som jag har sagt till ungarna, samla dina filmer på en stor separat disk.
                  Fundera över vad som är Minut eller tim operativt!
                  Annat har man tid att dra in till huvuddisken vid behov.
                  De gamla diskar har ju dessutom en stor mängd potentiella faror med gamla operativsystem och slikt ombord.
                  Rensa och gruppera om!
                  Lägg bilder i molnen osv.
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

Kommentera

Lasp skrev: Visa inlägg
                    De gamla diskar har ju dessutom en stor mängd potentiella faror med gamla operativsystem och slikt ombord.
                    Rensa och gruppera om!
                    Lägg bilder i molnen osv.
                    Nja, jag har bara data som jag kan bli av med på SSD-diskarna. Övrigt (bilder och filmer m.m.) sparar jag till min interna 3 TB hårddisk, som i sin tur kopieras över automatiskt till min NAS där det sitter två speglade 2TB hårddiskar. Att använda molntjänster till mina bilder och filmer (just nu ca: 1 TB storlek) är inte ekonomiskt försvarbart idag.

prplxr skrev:
                    Nu har du aldrig nämnt vilket gränssnitt du använder för att ansluta dina diskar till moderkortet, men jag utgår ifrån att det är S-ATA. De sitter ju generellt i grupper om två eller fyra.
                    Är det så att disk nummer fem hamnar på någon annan S-ATA-/raidcontroller som du eventuellt inte har drivrutiner till?
                    Jag vet inte vilket gränssnitt jag använder men det sitter 5 andra fungerande saker i de övriga portarna. 4 hårddiskar och en DVD-brännare. Så då borde väl drivrutinerna fungera?
                    Jag har inte jobbat mig med att öppna och titta efter än, dels är det inte alls akut och dels måste jag ta isär mina fina kabelbuntar som jag har fixat till.
                    Jag väntar med kontrollen tills inspirationen har ökat!
                    Mitt företag

Kommentera

Jodå, det visade vara enklare än jag trodde. Den ena kabeln var inte intryckt ordentligt. Nu funkar allt som det ska!
                      Mitt företag

Kommentera

Working...
                      X