Meddelande

Minska
No announcement yet.

Byte av CMOS batteri på laptop?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Byte av CMOS batteri på laptop?

Det är något fel med klockan på min dator. Tiden uppdateras inte efter det att jag har stängt av datorn. När jag slår på strömmen igen så står den på samma klockslag som då jag senast var inloggad. Är det batteriet på moderkortet som är slut? Kan jag byta batteriet själv eller måste man lämna in datorn till en datafirma? Jag har en Packard Bell EasyNote, modell: ALP-Ajax D

Tacksam för alla tips!

Det borde gå. Googla efter servicemanual och liknande. Annars är det bara att börja skruva efter bästa förmåga. Kan vara knepigt eller lätt beroende på din erfarenhet.
    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
    course, you’re a consultant.

Kommentera

Jag hittade den här demonteringsmanualen för Packard Bell EasyNote laptopar:
      ftp://ftp.packardbell.com/pub/itemnr...bly_Manual.pdf

På sidan 13 finns ett avsnitt om hur man byter CMOS batteriet. Jag har dock ingen aning om vart det sitter på min dator? Mitt moderkort ser inte exakt likadant ut som på bilden i manualen (se fig. 20).

Vid min google sökning på ämnet så hittade jag även den här demonteringsfilmen på Youtube:
      Packard Bell ALP-Ajax C3 Laptop Disassembly

Men den gav mig tyvärr heller inga bra ledtrådar.
      Mitt problem kvarstår alltså: Var någonstans på moderkortet sitter cmos batteriet och hur gör man för att byta det?

invecklaren skrev: Visa inlägg
      Det borde gå. Googla efter servicemanual och liknande. Annars är det bara att börja skruva efter bästa förmåga. Kan vara knepigt eller lätt beroende på din erfarenhet.

Kommentera

Jag vet inte hur det ser just på din dator, men det borde inte vara så svårt att hitta. Antingen ser det ut som i PDF'en du kollat på, eller så är det ett vanlig knappcellsbatteri som ser ut ungefär så här:

Så, det borde gå att hitta någonstanns på morderkortet.
        / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

datorns klocka uppdateras inte när strömmen är avstängd!

Jojoxx skrev: Visa inlägg
          Jag vet inte hur det ser just på din dator, men det borde inte vara så svårt att hitta. Antingen ser det ut som i PDF'en du kollat på, eller så är det ett vanlig knappcellsbatteri som ser ut ungefär så här:

Så, det borde gå att hitta någonstans på morderkortet.
          Så här ser det ut på undersidan av min laptop:
          http://1drv.ms/YhsEAd

Jag hittar inget batteri som liknar det som finns på din bild?! Kan det vara batteriet vid den gula pilen?...

Kommentera

datakillen_74 skrev: Visa inlägg
            Så här ser det ut på undersidan av min laptop:
            http://1drv.ms/YhsEAd

Jag hittar inget batteri som liknar det som finns på din bild?! Kan det vara batteriet vid den gula pilen?...
            Högst troligen!
            Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
            course, you’re a consultant.

Kommentera

Nej, det är inte cmos-batteriet. Det göms fortfarande under plasten uppe till vänster. Kolla på denna video vid 11:30 så ser du batteriet längst ner i bilden.
              http://www.youtube.com/watch?v=4nAsxAKLGTY
              / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Working...
              X