Meddelande

Minska
No announcement yet.

SSD disk + Win 8

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SSD disk + Win 8

    Jag har en stationär dator som skulle behöva lite kärlek... En ny disk.

    http://www.dustinhome.se/product/501...-ssd-mlc-bulk/

    Denna SSD från Intel för tusenlappen.
    Frågan är hur mycket RAM man behöver för en dator med SSD!? Jag vet inte hur mycket RAM det är i datorn, då den inte finns hos mig i skrivande stund. Det går givetvis att ta reda på.

    Men med SSD, har inte RAM delvis spelat ut sin roll!? I alla fall för enklare arbetsuppgifter, skriva text, kolla internet, Skype, ... såna saker?

    Datorn har idag XP men där finns cd så antingen köper jag åttan eller helt sonika testar jag att köra Ubuntu och försöker trivas med det...!

    Jag vet inte.

  • #2
    Det lär nog dröja innan RAM spelat ut sin roll, även om en SSD är mycket snabbare än en HDD och därmed minskar problemet med operativsystemet swappar ut data till disken då RAM tar slut. RAM är billigt, så det finns sällan anledning att snåla.

    I dagens läge skulle jag ge dessa enkla rekommendationer:
    2 GB: För tant Agda som bara surfar, mailar, skypar och skriver lite dokument.
    4 GB: För normalanvändaren som inte spelar de tyngsta spelen
    8 GB: För den som surfar med många flikar öppna, pysslar med systemutveckling, kör bildredigering, spelar en hel del. Hyfsat framtidssäkert.
    16 GB: För Hard core gamers, tung videoredigering och den som har många virtuella maskinermaskiner.
    Microsoft Certified Application Developer

    Kommentera

    Working...
    X