Meddelande

Minska
No announcement yet.

Argumentera XP (trött)

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Argumentera XP (trött)

    Har märkt att det förekommer mycket jämförelser mellan XP och win2000 på forum runt om.
    Man kan bla läsa att någon nu menar att XP är en vidare utveckling på win98 som kan få mig rasande av att läsa dessa uttalanden
    Föredrar själv nu XP och har inte haft några problem eller prestanda förminskningar den tiden sen RC1 man kört det.
    Är det ren okunskap av alla hängningar och problem som folk upplever med XP eller vad fan är det?

    Hur ska man möta dessa jämförelser mellan dessa OS som cirkulerar runt nätet? Visst 2k har väl sina fördelar men ser mer att xp har fler. Ska man helt enkelt strunta i att lägga sig i?

    Oftast handlar det om att XP är så bloat mm. mm. och ser mer och mer idiotiska inlägg utan några som helst vettiga argument.

    Min egen uppfatting är att XP är mycket bättre utvecklat än win2000 och upplever precis som många säger fast tvärt om just att win2000 får, har jag problem att andvända med min hårdvaru config.

    Många säger att win2000 är mer stabilt tack vare att det finns 4 sp ute. Själv menar jag att xp är mer vidare utvecklig av 2000 där man fått bort många buggar i xp tack vare 2000 misstag.

    Kanske har någon en bra länk där man går mer under ytan i jämförelse?

    ps. Låt denna bli den sista striden. Min sista allefall kommer det bli. VILL INTE HA NÅGRA FJORTIS KOMMENTARER TACK! Vettiga argument är välkommna.
    Pentium® 4 CPU 2.4@2.7GHz -533|Windows NT5.2.3790|Asus P4S8X SATA|Gainward 6800|512mb DDR|SB Live!|IBM 2x120GB |Adaptec 29160+SCSI Segate Cheetah 36GB|2x NEC FE950+ 19t

  • #2
    Det är väl till stor del helt valfritt. Stänger du av alla de där grafiska funktionerna som finns i XP som standard så får du ju ett OS som är väldigt likt 2k. Sitter själv med XP och är helt nöjd. Har kraschat några få gånger under den tiden jag haft det installerat, men när jag körde med w2k så kraschade burken lite då och då.

    Flyttar tråden till [k]Det eviga kriget[/k] där den får sällskap av fler XP vs. 2k-strider
    -

    Kommentera


    • #3
      [citat]Ska man helt enkelt strunta i att lägga sig i?
      [/citat]Förmodligen. De flesta operativsystem har sina nackdelar och fördelar baserat i hur man använder dem så jämförelser av det slaget du menar är lika (o)intressant som att mäta respektive farsas råstyrka.

      Kommentera


      • #4
        Förmodligen menar de som säger att XP är en vidareutveckling av 98 att XP är MS försök att få hemanvändare, gamers och liknande att gå över från 9x till NT. Den animerade helveteshunden i sökrutan och det färgglada standardtemat är ju bra exempel på detta och förmodligen en stor anledning till att många hänger kvar vid w2k (som helt enkelt känns professionellare).
        Break a rule!

        Kommentera


        • #5
          Jag har tidigare haft w2k vilket jag tyckte fungerade väldigt bra jmf w98.

          Nu har jag Xp, med så lite lull-lull som möjligt, och jag tycker helt klart att mycket av det som finns inbyggt är av godo.
          Dock råkar jag ut för lite suspekta kraschar, eller kanske mest problem vid uppstart egentligen, för att vara helt nöjd.
          /solbulle
          Hemmabio | Spelautomater | The Who

          Kommentera


          • #6
            Jag älskar bildvisningsfunktionerna. Det är ju jätteenkelt att sortera sina foton och sedan köra fullskärmsbildspel, en av de bästa detaljerna med XP jämfört med 2K.
            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

            Kommentera


            • #7
              Jag har använt XP ett bra tag och har aldrig upplevt några problem, på de maskiner som jag själv har stått för installation och underhåll. Så länge man har någorlunda ordning på disken etc fungerar XP alldeles utmärkt.

              Visst, 2k kanske har ett "professionellare" utseende men enligt egna erfarenheter fungerar XP minst lika bra som 2k.

              Kommentera


              • #8
                [citat=Josef]Jag har använt XP ett bra tag och har aldrig upplevt några problem, på de maskiner som jag själv har stått för installation och underhåll. Så länge man har någorlunda ordning på disken etc fungerar XP alldeles utmärkt.

                Visst, 2k kanske har ett "professionellare" utseende men enligt egna erfarenheter fungerar XP minst lika bra som 2k. [/citat]

                jag har upplevt att XP startar snabbare än 2k, kanske bara är psykiskt! men det känns så! 2k känns mer som att det är till för kontoret mer än för hemmaanvändaren! men även d kanske bara är smaksak!

                tycker både XP och 2k är mkt sköna att handskas med!
                The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

                Kommentera


                • #9
                  Ja, just det, det startar ju på runt 30-45 sekunder.
                  Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                  Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                  Kommentera


                  • #10
                    Sedan mitten av december kör jag XP på min nya hemmaburk och jag upplever det som både bättre och sämre än Win2k som jag körde sedan sommaren 2001 på min gamla PIII:a. Följande erfarenheter har jag av mitt tämligen enkla användande:

                    - Vad gäller uppstarten så kan jag mycket väl tänka mig att XP är snabbare, i alla fall i mina ögon. Nu är det dumt att jämföra mina två maskiner (en PIII 500 med Win2k och en 2500+ med XP ) men jag är osäker på om 2k verkligen skulle matcha XP på min 2500+. XP gör jobbet på en bra bit under minuten! Nu sker det i och för sig inte så ofta att jag startar om men när jag väl gör det så är det riktigt skönt att ha igång burken igen på en knapp pinkpaus.

                    - Utseendet. Oj, det finns mycket estetiskt som jag lätt skulle kunna skippa i XP, men jag envisas ändå med att köra med dess standardutseende. Fråga mig inte varför men det kan hänga ihop med att jag är less på 2k:s utseende.

                    - Krascherna. Faktum är att XP är mer labilt än 2k på mina användningsområden. 2k var enastående stabilt, program hängde sig i stort sett nästan aldrig och det var en fröjd att köra. Under XP så händer det emellanåt att vissa applikationer bara lägger ner varpå CTRL+ALT+Del får rycka in och rädda situationen. Jag tror faktiskt att antalet programkrascher i XP redan, under bara några veckor, har uppnåt samma antal som jag hade med Win2k på ett år. Då är ju bara frågan om det är XP:s fel eller tredjepartsutvecklarnas fel.

                    - Snabbhet. Har inte testat Win2k på min 2500 men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon större skillnad. Och skulle det vara så till Win2k:s fördel så skulle det ändå inte motivera en ominstallation.

                    - Lull-lull. Det finns ju en hel del sköna finesser i XP som inte finns i 2k och vissa av dem är riktigt trevliga. Filhanteringen är något förenklad i XP exempelvis och även bildvisningen som Mr. N. nämnde finns ju i XP (en funktion som jag själv dock har överlåtit till ACDSee).


                    Kort och gott. Jag är nöjd med XP på min nya burk men låter Win2k ligga kvar på min gamla. En ganska bra kompromiss.
                    resebloggen # twitter # instagram

                    Kommentera


                    • #11
                      [citat=Cannabis_Tomten]
                      jag har upplevt att XP startar snabbare än 2k, kanske bara är psykiskt! men det känns så![/citat]
                      Läste en artikel om detta och tydligen är det så att MS har sett till så att "user interfacet" kommer upp snabbare än i W2K och att ex. nätverksfunktioner och liknande startar upp senare. Just för att det skall upplevas snabbare.
                      So long and thanks for the fish.

                      Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                      Kommentera

                      Working...
                      X