Meddelande

Minska
No announcement yet.

Prestandaproblem på webForum ...

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Prestandaproblem på webForum ...

Vad kan det bero på? Kan "uppgraderingen" från Linux/Apache till Windows/IIS ha med saken att göra tro (för inte hade vi väl några prestandaproblem tidigare)?

Visst har MS fått till en bra produkt när det gäller IIS om man lägger ner lite pengar på hårdvara, men dess styrka är I.M.O inte att ge bra prestanda på medioker hårdvara (som väl webForums server ändå får anses vara).
    Robban robban@lipogram.com

[citat=Robban]på? Kan "uppgraderingen" från Linux/Apache till Windows/IIS ha med saken att göra tro [/citat] Nej, jag tror inte det i någon direkt utsträckning. Men säkert kan jag inte svara eftersom det, mig veterligen, aldrig gjordes någon baselinemätning på servern tidigare. Nu är det genomfört vid ett flertal tillfällen - för att se hur servern agerar olika tider på dygnet - och det är klarlagt att det vi lider av i nuläget är att Celeron-processorn inte har någon L2-cache.
    Ovanpå detta kan jag tänka mig att varken php eller mySQL är optimerade för att köras på en Windows-plattform i nuläget. Det är dock en av de saker som står på att göra-listan.[citat=Robban](för inte hade vi väl några prestandaproblem tidigare)?[/citat]Jag är inte bergsäker, men jag har starka minnen av att snittprestanda-problematiken har varit ett samtalsämne tidigare. Att servern går på knäna vid hårda belastningstoppar är något som dock skedde både förr och nu.[citat=Robban]medioker hårdvara[/citat]Vad klassar du som medioker hårdvara?

Avslutningsvis, för att hålla kriget igång, kan jag väl länka till Kjells kommentarer i samband med bytet.
    jobbskatteavdrag.se

Kommentera

Som Rikard säger så är troligen PHP eller mySQL inte optimerat för Win, kanske dags för webForum att ta steget in i ASP.NET världen
      Kristoffer Renholm
      Netlight Consulting

Kommentera

[citat]Jag är inte bergsäker, men jag har starka minnen av att snittprestanda-problematiken har varit ett samtalsämne tidigare. Att servern går på knäna vid hårda belastningstoppar är något som dock skedde både förr och nu.[/citat]

Jag har då inte hört om (eller kännt av) några prestandaproblem (efter att den nya servern köptes in). Och då blir man ju fundersam på varför det helt plötsligt blir en issue strax efter bytet till Windows.

[citat]Vad klassar du som medioker hårdvara?[/citat]

I serversammanhang så klassar jag i.a.f. en celeron som medioker hårdvara. Gör inte du?

Har ju inga fina titlar eller så, men har ändock lite erfarenhet av att ratta webbservrar (ungefär lika många Windows-servrar som Solaris eller Linux). Och jag har min uppfattning klar i.a.f. Baserat på egna erfarenheter. Skulle aldrig drömma om att försöka köra Windows/IIS på en del av de servrar vi kör med *nix (utan några som helst problem, skall tilläggas).

Kommentera

[citat=Robban]Jag har då inte hört om (eller kännt av) några prestandaproblem (efter att den nya servern köptes in). Och då blir man ju fundersam på varför det helt plötsligt blir en issue strax efter bytet till Windows.[/citat]Nej, men du missade ju också bytet till Windows - vilket inte skedde i tystnad som jag tror du uttryckte det i någon annan tråd. [citat=Robban]I serversammanhang så klassar jag i.a.f. en celeron som medioker hårdvara. Gör inte du?[/citat]Jag har nog inte dragit så kategoriska gränser - som bara en processortyp - för vad som är bra eller medioker hårdvara, därav min fråga.
          jobbskatteavdrag.se

Kommentera

Den här frågan har jag redan dragit upp i ljuset en gång. Tyvärr så förväxlades mina intentioner den gången med allmänt windows-linux blahablaha av ett troll, så frågeställningen utartade. Så ... när börjar pajkastningen?

Kommentera

[citat=renholm]Som Rikard säger så är troligen PHP eller mySQL inte optimerat för Win, kanske dags för webForum att ta steget in i ASP.NET världen [/citat]Och du konverterar eller gör ett helt nytt forum?

Kommentera

[citat=Qimen][citat=renholm]Som Rikard säger så är troligen PHP eller mySQL inte optimerat för Win, kanske dags för webForum att ta steget in i ASP.NET världen [/citat]Och du konverterar eller gör ett helt nytt forum? [/citat]

Konverta är väl samma sak som att göra ett nytt forum i princip. Dock har jag för tillfället ingen avsikt att sätta mig och skriva ett forum i ASP.NET
                Kristoffer Renholm
                Netlight Consulting

Kommentera

[citat]Nej, men du missade ju också bytet till Windows - vilket inte skedde i tystnad som jag tror du uttryckte det i någon annan tråd.[/citat]

Har det postats som nyhet?

[citat]Jag har nog inte dragit så kategoriska gränser - som bara en processortyp - för vad som är bra eller medioker hårdvara, därav min fråga.[/citat]

Pratar inte om bra eller dålig (wF:s nuvarande server verkar ju ha varit bra nog för en Linux-lösning i.a.f.). Pratar hög, medioker och låg prestanda. Och i.a.f. jag anser inte att wF:s server klassar in i high-end-segmentet.

Vill dra mig till minnes att det ropades på Windows från vissa håll redan när wF drog igång (och flera gånger efter det). Man kan ju i.o.m. det få intrycket att någon har något att bevisa. Kosta vad det kosta vill i licenskostnad, hårdvara m.m.

Kommentera

[citat=Robban]Har det postats som nyhet?[/citat]Behöver det postas som nyhet för att du inte ska klassa det som att det sker i tystnad?[citat=Robban]Pratar hög, medioker och låg prestanda. Och i.a.f. jag anser inte att wF:s server klassar in i high-end-segmentet.[/citat]Frågan var väl om du ansåg att en Celeron-processor klassades som medioker hårdvara, inte vad som inte klassades in i high-end-segementet?[citat=Robban]Man kan ju i.o.m. det få intrycket att någon har något att bevisa. Kosta vad det kosta vill i licenskostnad, hårdvara m.m.[/citat]Vem skulle det vara som har de behoven?
                    jobbskatteavdrag.se

Kommentera

[citat]Behöver det postas som nyhet för att du inte ska klassa det som att det sker i tystnad?[/citat]

Enda stället jag (nu i efterhand) sett uppgifter på det är i trådar i ett forum utanför wF. Du kan väl ändå inte begära att man skall behöva läsa alla trådar som postas kors och tvärs på Internet för att hålla sig uppdaterad?

[citat]Frågan var väl om du ansåg att en Celeron-processor klassades som medioker hårdvara, inte vad som inte klassades in i high-end-segementet?[/citat]

Om det är medioker hårdvara eller inte beror ju på vad det skall användas till. Men jag anser att en Celeron-processor är medioker hårdvara i just detta fall, ja (även om den på pappret ligger inom minimikraven). Det är inte ofta man ser en installation med Windows Server körandes en hyffsat saftig webbapplikation med databas på sådan hårdvara. Eller hur? Hur många sådana servrar har du i din datahall, Rikard?

[citat]Vem skulle det vara som har de behoven?[/citat]

Hur skulle jag kunna veta det?

Kommentera

[citat=Robban]Enda stället jag (nu i efterhand) sett uppgifter på det är i trådar i ett forum utanför wF.[/citat]Det kan säkert stämma. På www.wf-galleri.com närmare bestämt. Dit vi hänvisade (från webForums förstasida) alla våra besökare, svarade på frågor samt informerade om arbetets fortskridande under den dryga vecka webForum låg helt nere på grund av ett totalhaveri på vår linuxserver.[citat=Robban]Du kan väl ändå inte begära att man skall behöva läsa alla trådar som postas kors och tvärs på Internet för att hålla sig uppdaterad?[/citat]Så, med tanke på att vi officiellt hänvisade dit, kanske vi kan nöja oss med "kors" och hoppa över "tvärs"? [citat=Robban]Men jag anser att en Celeron-processor är medioker hårdvara i just detta fall, ja (även om den på pappret ligger inom minimikraven). Det är inte ofta man ser en installation med Windows Server körandes en hyffsat saftig webbapplikation med databas på sådan hårdvara.[/citat]Jag brukar även låta antalet användare/besökare samt bandbreddsfrågor påverka min bedömning, då det - i.a.f. i Windows-miljö - påverkar. [citat=Robban]Hur skulle jag kunna veta det? [/citat]Ja, inte vet jag? Men det var ju du som lyfte frågan!?
                        Jag brukar vara försiktig med såna insinuationer eftersom det är lätt hänt att utomstående (och ibland även inblandade) tolkar det som att man syftar på någon. Men vi kanske har lite olika erfarenheter du och jag?
                        jobbskatteavdrag.se

Kommentera

[citat]... under den dryga vecka webForum låg helt nere på grund av ett totalhaveri på vår linuxserver.[/citat]

Väldigt svårt att tro att haveriet skulle berott på att det kördes Linux på servern?

[citat]Jag brukar även låta antalet användare/besökare samt bandbreddsfrågor påverka min bedömning, då det - i.a.f. i Windows-miljö - påverkar.[/citat]

Så med de antal besökare wF har, och med den bandbredd som wF tar, så skulle du valt en Celeron-processor i en server som skall köra Windows Server / IIS? Tolkar jag dig rätt så?

[citat]Ja, inte vet jag? Men det var ju du som lyfte frågan!?[/citat]

Skrev bara att det är det intrycket man kan få.

[citat]Jag brukar vara försiktig med såna insinuationer eftersom det är lätt hänt att utomstående (och ibland även inblandade) tolkar det som att man syftar på någon.[/citat]

Det får väl räknas till "collateral damage" då. Du har väl inte glömt vilket forum vi befinner oss i?

Kommentera

Working...
                          X