Meddelande

Minska
No announcement yet.

Så...

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Så...

...vad har ni att säga om Scott McNealys beslut om att helt slopa planerna på Solaris 9 för Intel-PC?

Själv anser jag att karln måste vara en komplett idiot, Solaris 7 hade en del...*hrm* defekter men Solaris 8 fungerade mycket bra på en Intel-PC (minst lika bra som på en SPARC burk)förutsatt att den hade stöd för hårdvaran.

Dessutom blev dom på kort tid mycket populära, förra året skröt Sun på sin downloadsida för Solaris att över en miljon nerladdningar hitintills hade skett för Intel versionerna, att i det läget skrota Solaris 9 för Intel verkar vara ett extremt dåligt affärsbeslut då denna UNIX version tillsammans med Gnome 2 som skrivbord mycket väl skulle kunna konkurrera med och ta andelar av Windows 2000/XP på arbetstationerna för företag som kör Intel-PC.
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Ser två anledningar.

1) SUN satsar på Linux och Gnome (Intel platformen)
    2) Solaris på Intelplatformen hadde (ev.har) öknamnet "slowlaris"
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Kan ju tänka sig att de vill att folk ska köpa SPARC-burkar i stället... de som har råd
      Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
      Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

Ursprungligen av spango Kan ju tänka sig att de vill att folk ska köpa SPARC-burkar i stället... de som har råd
        Exakt...konstigt, var det inte annat företag som blev stämda för anklagelser om ung. samma typ av affärsmetoder?

Det jag tycker är märkligt att Sun påstår sig satsa på Linux (deras egen version av Linux ska komma till hösten) men skriver själv i sina dokument att Linux endast är till för "entry-level servers".

Mao så tycker dom att deras egna fina UNIX system endast är förbehållet dom som kan punga ut med svindyra pengar för "big iron ", medans Intel-PC får nöja sig med en billig unix-clone.

Kommentera

Små SUN servrar (ex. Netra T1) kostar ungefär som en Intelburk utan OS, skillnaden är att Solaris är gratis (SPARC versionen finns att ladda ner från SUN).

Däremot för deras större servrar finns det idag ingen Intel lösning som kan konkurera men SUN maskinerna.

Däremot kan man ju alltid välja om man vill köra Linux eller Solaris på dessa, men eftersom Solaris är gratis upp till 8CPU'er (oklart om detta gäller även Solaris 9) så är valet rätt självklart.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Ursprungligen av GunnarD Små SUN servrar (ex. Netra T1) kostar ungefär som en Intelburk utan OS, skillnaden är att Solaris är gratis (SPARC versionen finns att ladda ner från SUN).

Däremot för deras större servrar finns det idag ingen Intel lösning som kan konkurera men SUN maskinerna.

Däremot kan man ju alltid välja om man vill köra Linux eller Solaris på dessa, men eftersom Solaris är gratis upp till 8CPU'er (oklart om detta gäller även Solaris 9) så är valet rätt självklart.
            Lite numbercrunching; Solaris 9 i sitt värsta utförande knäcker 128 CPU (848 clustrad) och upp tom 576 GB minne, Windows 2000 Advanced Datacenter pallar med 64 CPU (256 clustrad) och 32 GB minne, det senare täcker 99.9999 % av alla behov så konkurrens har Sun även i big iron skiktet.

Solaris är endast "gratis" upp tom 8 CPUr om du inte kör den i en kommersiell miljö, dvs allt annat än att lajja med den hemma är uteslutet.

Kommentera

Kostnaden för resp. system är?
              Skulle också gärna se lite "numbercrunching" siffror som jämför Solaris och W2K på likartad maskinvara?

Eller varför inte ett pris på motsvarande Intel system som för en Netra T1
              (1CPU (64bit), Solaris 8 (64bit), 2GB RAM, 2*36GB SCSIU160 H-Disk, Rackmonterad 1U hög)?
              SUN tar 60kkr (Universitet 40kkr) för detta system.

En annan skillnad är att i SUN större servrar kan du köra flera virtuella servrar.

Kommentera

[CITAT]Solaris är endast "gratis" upp tom 8 CPUr om du inte kör den i en kommersiell miljö, dvs allt annat än att lajja med den hemma är uteslutet.[/CITAT]

Solaris är gratis upp t.o.m. 1 CPU, även för kommersiella användare (ändrades från 8 CPUr till 1 CPU för ett tag sedan).

http://wwws.sun.com/software/solaris/binaries/

F.ö. hävde jag för inte så länge sedan ett antal öl med en tekniker anställd hos SUN, och han påstod att SUN tagit tillbaka beslutet att inte släppa Solaris 9 för Intel. Han påstod t.o.m. att han körde en beta-version på sin laptop.

Och dessa påståenden styrks av ett antal artiklar på nätet:

http://www.eweek.com/article/0,3658,...3D21157,00.asp

http://www.infoworld.com/articles/hn...etsix.xml?0419

http://www.vnunet.com/News/1131121

Så de som kör Solaris på Intel kanske inte skall ge upp hoppet riktigt än.
                Last edited by Robban; 2002-06-01, 19:02.
                Robban robban@lipogram.com

Kommentera

Skulle vara kul om det verkligen är så att Sun återupptar Sol9-Intel men artiklarna skriver bara "maybe" och "rethinking" men inte att något har beslutats, Sol9-SPARC har redan släppts, om dom verkligen tänkte återuppta utvecklingen av Intel versionen så tycker man att det borde ha skett nu.

Kommentera

Working...
                  X