Meddelande

Minska
No announcement yet.

X-box som Linux server??

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• X-box som Linux server??

http://www.idg.se/ArticlePages/20020...0_PFA2.dbp.asp

Får dom ihop det så kanske man skulle köpa en X-box
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Vad är poängen?

Jag menar, om jag vill köra Linux så gör jag det självfallet på en "riktig" PC och inte en microvariant av en sådan.
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

[citat]Jag menar, om jag vill köra Linux så gör jag det självfallet på en "riktig" PC och inte en microvariant av en sådan.
      [/citat]
      Jo, det enda jag kan tänka mig är väl att Xboxen rent hårdvarumässigt är rätt billig i förhållande till motsvarande PC, så om man har ett trängande behov av en Linuxserver men dåligt med flis och inte har några problem med att servern antagligen kommer uppföra sig något mer instabilt än en normal PC-server så kanske det är ett alternativ .

Kommentera

Ursprungligen av Reefer
        Vad är poängen?
        Att man kan! w00t!
        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

...
          Last edited by Coper; 2011-03-16, 01:45.

Kommentera

Bah!

Min åskigge + mobo och ny hd kostade 4500 sek och har ung. 2.5 ggr högre prestanda i spel.

Kommentera

Reefer, har du provkört en xbox? Vad baserar du dina 2,5 ggr högre prestanda på? Jag tycker personligen att xboxn känns snabb i förhållande till en top-of-the-line PC. Det finns lite andra faktorer som påverkar xboxns prestanda, jag vet inte hur du vägt in dessa.
              Spelen körs i kernel-mode, vilket har fördelen att man undviker transitioner mellan user och kernel-mode. Man behöver heller inte behöver kopiera data i samma mängd mellan user-mode och kernel-mode. De kontroller av buffrar som normalt sett görs av en drivrutin är helt onödiga.
              Den uppenbara nackdelen är förstås stabilitet. Gör spelprogrammeraren fel i kernel-mode kraschar OSet. Men genom att man bara kör en process i taget, till skillnad från en vanlig PC, är det problemet överkomligt. Det är en rejält bantad version av Windows 2000 som används (om man inte kör Linux förstås;-)).

Testningen för spel på xbox är lättare - istället för en enorm test-matris har man bara en uppsättning hårdvara. Att bara ha en hårdvara innebär också att man verkligen har möjlighet optimera mot just den hårdvaran. Den version av DirectX som finns är interface-mässigt kompatibel med vanliga version 8 i usermode, men ändå är drivrutinerna optimerade mot den nVidia hårdvara som finns i xboxn och allt körs i kernelmode. Det finns helt enkelt inte lika mycket gull mellan spelet och hårdvaran som i en vanlig PC. nVidia-processorn är dessutom anpassad just för xboxen, (inget man kan köpa på stan). Att testningen är lättare innebär dessutom att man med samma resurser kan ägna mer tid åt optimering.

Att programmera för en spelkonsol är helt enkelt lättare.

Kommentera

Såja, såja...lugn och fin nu utvecklaren

Jag ville ha sagt att betala även så "lågt" pris som 2800 sek för XboX som i nuläget endast duger för spel inte är prisvärt i jämförelse med 4500 sek jag betalade för att lyfta in min dator på 2000-talet om vi snackar gamingprestanda, allroundbruk mm mm

2.5 ggr var bara något jag drog till med men du kan gärna få sätta en femhundring på att XboX skulle spöa min burk, blir lättförtjänta pengar för min del

Kommentera

Nu när jag funderar på det så slår det mig att det antagligen skulle vara rätt ballt om "The Xbox Linux Project" får till det. Om man kan köra X antal Xboxar i ett kluster så skulle man antagligen få en brutal prestanda till ett väldigt lågt pris, jag menar, 3000 kr per nod är inte illa, en vanlig privatperson skulle ju kunna äga ett 20-noders kluster på 20x733Mhz med 160GB disk för 60 000, det är inte så dåligt..

Om man sen en dag inte har så stora beräkningsbehov så kan man ju alltid koppla loss en av noderna och använda till vad den egentligen är tänkt till, att lira Halo .

Kommentera

Ursprungligen av sgtpepper
                    Om man sen en dag inte har så stora beräkningsbehov [...]
                    Ja tänk, en dag kanske man inte har behov av den beräkningskapaciteten... kuslig tanke...
                    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

Working...
                    X