Meddelande

Minska
No announcement yet.

Athlon*2 är här, och den är inte snäll

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Athlon*2 är här, och den är inte snäll

    Ace's Hardware och Anandtech har jämfört AMD:s lösning för dubbla processorer med vad Intel erbjuder. Trots ett övertag på 2*500 MHz lyckas P4 Xeon inte hålla undan till en bättre arkitektur. Jag är inte förvånad över huvud taget.
    http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1483 http://www.aceshardware.com/Spades/r...le_id=30000184


    ------------------
    Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
    Mä.

  • #2
    Tråkigt bara att det är en speciell processor Athlon MP.

    De dualsystem jag kör/kört på är baserade på "vanliga" P3'or, och det är en ganska billig lösning.

    Visst, AMD dual kommer nog att ha väldigt bra prestanda, men priset?

    Går det att köra med 4 eller bara 2 ?

    /T

    ------------------
    WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

    Kommentera


    • #3
      Det krävs inte MP-modellen, du kan faktiskt plugga i två Durons och köra på. Dock lämpar MP sig betydligt bättre tack vare sina optimeringar. Förresten: P3-processorer har jag aldrig upplevt som en billig lösning.

      Chipsetet klarar bara av två processorer. Den underliggande arkitekturen borde klara något i stil med 128 processorer eller något, då det är samma buss som för Alpha.

      ------------------
      Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
      Mä.

      Kommentera


      • #4
        Jo, jag tycker P3 dual är ganska billigt. Sist köpte vi några Tyan kort, runt 1900 kr, och några 866'or ca 2400 kr. Minne och annat skrot plockade vi raskt från andra... Detta tycker jag är hyfsat billigt.

        Dessutom finns dual-kort som klarar Celeron, och där borde det bli riktigt billigt.

        /* kommentar
        Dualsystem får ca 80% prestandavinst mot enprocessorsystem. (NT/W2K)
        */

        /T


        ------------------
        WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
        Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

        Kommentera


        • #5
          [citat]Dessutom finns dual-kort som klarar Celeron, och där borde det bli riktigt billigt.[/citat]

          Men Celeron klarar inte SMP, så man har ju inte så stor anvädning av det.

          ------------------
          Joakim Rosenqvist
          Ah! this miasama of a rotting God!

          Kommentera


          • #6
            Jodå, det går visst det!!!

            Fast vågar du?
            http://www.bxboards.com/dual.htm

            Och mig veterligen så ska vissa kort ha denna "feature" inbyggd.
            /T

            ------------------
            WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

            [Redigerat av Toonster den 28 jun 2001]
            Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

            Kommentera


            • #7
              Rätt båda två
              Celeron 1 funkar i SMP, inte Celeron 2, den möjligheten är låst precis som i P4 och P3 "Tualatin"

              ------------------
              Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

              ewenson.se - själlöst

              Kommentera


              • #8
                Celeron i SMP-system verkar lite korkat. Varför nöja sig med 66MHz busshastighet när P3 har 133? På samma sätt ger inte dubbla Durons lika hög hastighet som dubbla Athlons: 100(200) mot 133(266), samt 192kb extra L2-cache naturligtvis.


                ------------------
                Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
                Mä.

                Kommentera


                • #9
                  Det var mest priset jag tänkte på angående Celeron...

                  Tyan har ett kort för Dual Athlon, K7 S2462 som jag sneglat på.

                  Har tyvärr inte hittat något pris/återförsäljare...

                  /T

                  ------------------
                  WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
                  Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                  Kommentera


                  • #10
                    [citat]
                    /* kommentar
                    Dualsystem får ca 80% prestandavinst mot enprocessorsystem. (NT/W2K)
                    */
                    [/citat]

                    Nja, det beror mycket på hur systemet används... en kille som sitter och skriver i word lär inte få en 80% ökning...

                    ------------------
                    För att citera Nalle Puh:
                    "Min stavning är ruskig. Jag stavar egentligen bra, men det ruskar, så att alla bokstäver kommer på fel plats"

                    [Redigerat av stoffe-2k den 29 jun 2001]

                    \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                    Kommentera


                    • #11
                      Tyans kort borde gå lös på 5000 pengar. Det är ett extremt serverkort utrustad med PCI-X, dubbla Ethernet-kretsar på moderkortet, vinklade minnesslots för montering i 1U-rack osv. Inget jag skulle rekommendera för en vanlig användare, men å andra sidan är SMP definitivt inte skapat för vanliga användare heller. Faktum är att det är overkill även för mig, då jag är programmerare. Hur mycket kraft krävs det för en texteditor egentligen?

                      ------------------
                      Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
                      Mä.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag är "ingen vanlig" användare...
                        På jobbet har vi nog ca 15 st dubbel 3 or, detta är vanliga arbetsstationer, som används för kompilering och simulering av programvaran.
                        Jag arbetar inte dagligen vid en sådan, men skillnaden märks, speciellt när flera program används. Det är ganska kul att titta på processorlasten i systemprestandan i realtid...
                        Annars är det precis som vanligt när man kör en texteditor :-)


                        [citat]
                        /* kommentar
                        Dualsystem får ca 80% prestandavinst mot enprocessorsystem. (NT/W2K)
                        */
                        [/citat]

                        Jo, det är 80% med NT, enligt Microsoft.
                        Visst, uttrycket prestandavinst kanske är fel, men med två processorer, så blir den faktiska systemtiden/processortiden 180% med 2 processorer jämfört med 1 processor.
                        Det har ingen betydelse vad du kör för program, för denna siffra anger systemets prestanda i tomgång, dvs. inget mätvärde medan program körs.

                        Med andra ord, Wordprogrammet kommer att köras precis som förut. Däremot finns mer kraft till andra program.

                        /T


                        ------------------
                        WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

                        [Redigerat av Toonster den 29 jun 2001]
                        Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                        Kommentera


                        • #13
                          [citat]
                          den möjligheten är låst precis som i P4 och P3 "Tualatin"
                          [/citat] http://developer.intel.com/design/Pe...ref/index2.htm

                          läs sidan så hittar du ett tabell som visar att Tualatin stöder SMP självklart det är ju P III inte celeron
                          [citat]
                          Varför nöja sig med 66MHz busshastighet när P3 har 133?
                          [/citat]

                          Nu har ju alla nya celeron 100 mhz FSB dock .

                          Kommentera


                          • #14
                            Titan: skrev vad jag hade läst, och det var att intel ej skulle tillåta SMP på Tualatin pga att den då var snabbare än Dual P4 Xeon, men men, sista ordet är nog inte sagt än på ett tag :S

                            ------------------
                            Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

                            ewenson.se - själlöst

                            Kommentera


                            • #15
                              sen kan man ju ägna en liten söt tanke åt hur snabba athlon skulle bli om man skulle mejsa in lika många kb cache som de framtida p4 xeon kommer ha sen
                              *wroooom*

                              väntar sött på amd:s senare athlon mp cpur.

                              jämfört med intels motsvarande prylar om man snackar prestanda så blire väll som att mingla på loppmarknad och krafsa åt sig amd prylar för samma pris som man snålt skaffar sig ett rangligt litet p4 xeon system.

                              speciellt nu när billiga dual athlon moderkort borde dyka upp mummish!

                              tualatin...ja, skummt...
                              verkar som intels framtida planer för denna söta kärna är att de skall ha den åt de framtida celeronisharna
                              de lär väll drastiskt minska på dess cache så att inte deras framtida p4 försäljning skall bli kvävda av deras celeron.

                              har för övrigt för mig att p4:an BARA skall vara för singel cpu system. skall man ha 2 skall det enligt intel vara xeon.

                              smålustigt när de snart kommer släppa ut den nya p4 standarden där cpurna/sockeln ser ut att vara gjord för bärbara datorer (cpu:n är bara lika stor som dagens p4:ans core skydd).

                              tråkigt för dem som redan sitter med sina p4 system.

                              ------------------
                              weeee!
                              das überslyna

                              Kommentera

                              Working...
                              X