Meddelande

Minska
No announcement yet.

Intel "Tualatin"

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Intel "Tualatin"

Insane Hardware har fixat lite bilder på intel's nästa flopp, Tualatin, uppgraderingen av P3.

Saker som kommer leda till dålig försäljning

1. inkompatibel med mååååånga moderkort, den nya vCoren på 1.2V gör att den bara funkar på moderkort med Intel 815-B chipset
    2. Släpps inte förräns Q2 2001 i ~1.2Ghz, vid det laget finns förmodligen AMD Palomino (Athlon 2???) 1.5Ghz+ med billiga DDR-SDRAM

------------------
    23:58.41

ewenson.se - själlöst

P3-Coppermine var/är ingen flopp det är en av världens bästa micoprocessorer ..
    men Athlon @ 1.7 är nog snabbare ...

Fel är däremot klockfrekvensen ...
    rätt är 1,133 GHZ , 1,267 GHZ +++++++

du vet inte hur mycket intel / AMD kan klocka med Tuatalin / Palomino och kan därför inte ge någon uppgift om hur denna "flopp" kommer att klocka ...

Anledningen till att P3 "bara" klockar 1.0 Ghz är Alu-interconnect denna nya kärna har Cu-interconnect och 0.13 micron ...

Du glömmde nämna hur mycket P4 klockar då ... 2.0 ++++ Ghz ... enl. Intels roadmap ...

------------------
    -Carpe Diem -
    -Carpe Diem -

Kommentera

Tidigare floppar, Pentium IV, aka El Crappo fantastico, och även allas vår Pentium III 1.13GHz

1.2Ghz var det som stog när jag postade inlägget

det värsta med både P4 och "Tualatin" är att båda behöver nya kort, och P4an kommer senare att återigen kräva nya moderkort

------------------

ewenson.se - själlöst

Kommentera

Vill bara upplysa om att Slot A athlon användaren fick byta kort för att kunna köra TBird ... P 1.13 Ghz var ett misstag nästan ingen blev drabbad eftersom intel snabbt drog tillbaka CPUn ... men det hindrade inte internet krönikörerna från att skriva en massa skit ...

AMD floppar
        HardOCP berättar att de knäckt kärnan på en ny TBird 1.0 Ghz processor trots att de inte använt övervåld ...
        -ersättning från AMD ? - svar NEJ

Man skulle förmodligen kunna skriva en bok om alla inkompatibilitets problem inte minst med ram-minne till athlon moderkorten ... byggde en åt en kompis för ett tag sedan ... vägrade installera windows ... satte PC-133 minnet till 100 mhz cas 3-3-3 funkade fortfarande inte ... bytte ut minnet och satte i ett bättre ... fortfarande i 100 mhz ... då lyckades jag få in wME och w2k

efter en dryg timmes körning trycker vi på stäng av datorn ... vad händer den hänger sig under avslut ... oöverklockad ... trycker av strömmen på brytaren ... trycker igång igen .. ingen reaktion ... stänger av strömmen till vägguttaget och kollar närdelen .. försöker några gånger till och sen rullar den igång igen ... jadå nätdelen är Athlon godkänd ... efter 4 dar av samma problem vägrar den numera att starta överhuvud taget ...

Alla andra komponenter i datorn är av erkännt hög kvalitet ... alla drivisar rätt och allt ... det kallar jag kvalitet ... glömde säga att det sitter en VOS-32 på prollen men den blir ändå dubbelt så varm som min dual p3 ...
        som förövrigt har varit igång i över 80 h istäck utan en tendens till instabilitet - överklockad .. chipset tweakad och allt ...

Undrar om det finns några grejor som är kompatibla med VIA/AMD plattformar egentligen killen har ASUS TNT-2 U dlx. Creative Sound blaster Live! 5.1
        och KT133 slotA ... den gick i fyra dar sen packade den ihop precis och skyll nu inte på mig ... har byggt ett antal intel datorer samtliga har funkat till 100% ... det är inget fel på bygget kan sätta en hundring på att den skulle funkat från första dan och det hade varit en bx/cprmine med samma tillbehör ... för att inte nämna min k6-2a den har aldrig varit stabil sen dan jag köpte den ... det har båda mina intelburkar varit trots att jag tvingades köpa VIA chipset till mitt senaste mobo p.g.a. config på 815e chipsetet [stöder ej DUAL] bx [stöder ej 133buss] 820/840 [stöder ej SDRAM]

så det är nog inte VIA som gör killens dator labil då finns det bara en tänkbar komponent kvar ... ja just det ... CPUn ...

------------------
        -Carpe Diem -
        -Carpe Diem -

Kommentera

1. Ok, Slot-A ägarna var lyckliga i ~1 år, men Intel ägarna då, Socket 7 --> (Socket 8) --> Slot-1 --> FC/PPGA --> FCPGA och endast i815B --> Socket 423 (p4 idag) --> Socket 470 (?)

2. VIA KT133 finns _INTE_ som Slot-A, endast Socket A, KX133 och AMD 750 är Slot-A chipset

3. Du "skryter" om att du haft din dual intel burk påslagen i 80h+, weeeelll, min AMD Duron 600@850 var påslagen i 120h+ med distributed.net körandes i bakgrunden

4. Vissa kylflänsar passar helt enkelt inte på Duron/T-bird eftersom dom är aningens högre än P3/C2, därav sitter dom för hårt och kan ha sönder processorn, märk väl att många processorer funkar trots kantskador, min är ganska duktigt skadad längs med en kant, men funkar lika bra för det

5. "alla inkompatibilitets problem", suck, vet knappt vart man ska börja här asså. Endast dom första moderkortet med AMD 750 chipset var känsliga mot noname minnen, men inte alltid. Märk väl att noname minnen kan krångla i vilken burk som helst, att köpa noname minnen är alltid en chansning, oavsett om man kör P3/P4 eller Athlon/Duron

6. AMD Processorer blir varma, men de klarar även värmen bra, Duron klarar t.ex. temperaturer uppemot 90C innan det börjar bli alltför kritiskt

7. De "fel" som du skriver om kan lika gärna ha berott på ett felaktikt moderkort, att det var trasigt eller liknande

8. "så det är nog inte VIA som gör killens dator labil då finns det bara en tänkbar komponent kvar ... ja just det ... CPUn .."
          _ALLA_ AMD Processorer är 100% kompatibla med x86 standarden, cpu är till 99% säkerhet inte felet, förutsatt att den inte är skadad

------------------

ewenson.se - själlöst

Kommentera

hmm, 80 h e väll som sagt inget?

har suttit i 2 veckor utan att ens bootat om...det blir väll ca 300 h om jag inte räknat allt för fel i huvvet...

kör win2k och lät burken köra seti när jag inte satt framför den och pixlade, komrimerade filmer, osv osv, allt vad man nu gör

och detta som sagt med en gammal k6:a på 266 mhz. denna burk som jag nu äger e ju den stabilaste jag stött på

------------------
            weeee!
            das überslyna

Kommentera

socket 7 --> Socket 8 ????

AMD bytte också socket när de bytte microarkitektur av nån anledning ...
              de använde faktiskt också socket 7 innan

Slot 1 --> FC-PGA det finns adaptrar ..

Har aldrig hört nåt om en krossad intel core ...

Anledningen till att intel inför FC-PGA2 är just att det finns en liten risk för att en våldsam användare kan knäcka coren ...

Ang. kompatibilitet ... JAG TOG MED MIG DET FELANDE MINNET HEM SMÄCKTE I DET I MIN BURK ... FUNKAR PERFEKT I 133 MHZ ..

Du använder tre olika microarkitekturer från 95 och framåt .. i din sockelbytes argumentation ...

kan tilläggas att K6-2/3 med 100 mhz FSB funkade ej på INTELs chipsets [66 FSB only] menar då FX/TX ...

Om nu AMD CPU:n är så stabil varför visar då mobot att det är just den som felar ...

konstigt ? Inte särskilt med tanke på AMDs trackrecord i felande CPUr och värdelösa chipsets ...

VIA KX-133 var ju inte ens kompatibel med T-Bird och AMD 750 Irongate så långsam att den inte kunde konkurrera med P3EB cpuerna ...

Har för tillfället 184 oanvända CPUtimmar i taskmanager .. dvs 92 timmar i standby ...

--> runt 100 timmar igång ...

------------------
              -Carpe Diem -
              -Carpe Diem -

Kommentera

100 h e väll inget

------------------
                weeee!
                das überslyna

Kommentera

beror på att jag bootar och kör win9x när jag spelar vissa spel ...
                  då får man inte så lång tid isträck ..

det viktiga är att burken inte krashar .. lr hur ?

------------------
                  -Carpe Diem -
                  -Carpe Diem -

Kommentera

9:24pm up 148 days, 12:26, 1 user, load average: 0.05, 0.10, 0.09

hmm 148 days * 24 = 3552h

Datorn är en Pentium II 350 med webforum.nu körandes i bakgrunden.
                    • webserver
                    • ftpserver
                    • mailserver
                    • irc / bouncer server

ps. Tråden börjar spåra ut ds.

------------------
                    - Razofish a.k.a. Per

[Redigerat av Razofish den 21 jan 2001]
                    //Per
                    Det finns 10 sorters personer, de som förstår det binära talsystemet och de som inte förstår.

Kommentera

Razofish: Linux är fusk

tråden spårade ur samtidigt som XoroX postade sitt meddelande

------------------

ewenson.se - själlöst

Kommentera

men det får väll xorox avgöra...han e väll moderator? :O

------------------
                        weeee!
                        das überslyna

Kommentera

Här kommer hela mailet från XoroX:

"Om

[CENSUR]

..."

"REDIGERAT MED HÄNVISNING TILL GÄLLANDE REGLER FÖR PUBLICERING AV PRIVATA MAIL PÅ DIGITALA ANSLAGSTAVLOR"

Om inte jag missminner mig är detta fortfarande ett fritt land, dvs jag har rätt att säga det jag tycker och tänker, right!

Meningen med topicen var att diskutera huruvida det är smart att göra så drastiska förändringar i Tualatin så att den bara funkar med i815B osv.

------------------

[Redigerat av XoroX den 22 jan 2001]

ewenson.se - själlöst

Kommentera

[citat]§7
                            Du accepterar även att inte publicera material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar och som är skapat av någon annan person än dig själv eller som publicerats på detta forum.
                            [/citat]
                            JoakimE: tänkt på detta innan du publicerar ett privat mail.
                            [citat]Meningen med topicen var att diskutera huruvida det är smart att göra så drastiska förändringar i Tualatin så att den bara funkar med i815B osv.
                            [/citat]
                            Det ligger något i vad du säger, men man tar inte till personangrepp i brist på annat.

------------------
                            - Per
                            //Per

Kommentera

"Det ligger något i vad du säger, men man tar inte till personangrepp i brist på annat. "

Menar du att jag tar personangrepp, läs XoroX mail!

Ang copyright, texten är inom "" tecken och källa har angetts, vill XoroX klaga på att jag tycker att topicen spårat ur kan han göra det direkt till mig här i tråden, inte skicka mail med massa hot och annat trams.

------------------

ewenson.se - själlöst

Kommentera

Working...
                              X