Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hög inlärningströskel mot lätthanterligt!

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hög inlärningströskel mot lätthanterligt!

    Tjena!

    Jag började en adminutbildning för unix i höst (innan har jag bara använt windows). Det jag märker i skolan är den prestige som finns bland linux vs windows. Det finns väl för och nackdelar med båda systemen?

    Jag tycker nackdelar och fördelar med de olika systemen ska utnyttjas. Man kan väl använda de bra sakerna hos respektive system?

    Det jag gillar nu när jag lär mig linux är att jag (efter två månaders total förvirring, det är en hög inlärningströskel) hanterar och förstår helheten i mitt operativsystem. Jag kan välja i installation, och vartefter, vilka moduler jag vill ha och inte ha.

    Något som M$ inte vill att man ska göra verkar det som!?

    Den stora fördelen med Windows är väl just att det är användarvänligt och att Xsystemet är det mest lätthanterliga? Eller kanske mest välkända?

    Bara funderar lite......vad tycker ni?
    Store Ande, ge mig sinnesro
    att acceptera det jag
    inte kan förändra.
    Mod att förändra det jag kan
    och förstånd att se skillnaden.

  • #2

    [citat]Det jag märker i skolan är den prestige som finns bland linux vs windows.[/citat]

    Jag vill här ta mig friheten att citera nicket "Hall" på eforum i tråden;
    http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?Ent...073&sida=2#inl

    Som sa detta;

    [citat]Men i bland får man en känsla av att datafolk vill vara lite unika med att kunna ett operativsystem som inte den vanliga användaren kan! För några år sedan arbetade jag på ett Internetcafé och där märkte jag att många medelmåttor bytte till Linux bara för att skapa sig en identitet som hacker![/citat]

    Detta stämmer tyvärr alltför ofta in på *nix-fanatiker.

    Den finnns ingen fördel med Linux, det är ett gammalmodigt och omodernt system som borde ha gått i graven för länge sedan precis som sin anfader Unix.

    Det enda dessa system representerar är saker som görs 10 ggr svårare och mer krångligt än med Windows, helt i onödan.



    ------------------
    "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
    -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

    Kommentera


    • #3
      Som sagt:
      [citat]Det jag märker i skolan är den prestige som finns bland linux vs windows.[/citat]
      Stämmer precis på Reefer, verkar avguda MS och Windows och att allt annat är ren skit!

      Har du någonsin skrivit något positivt om något annat os än Windows?

      ------------------
      If you can't convince them, confuse them.
      So long and thanks for the fish.

      Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

      Kommentera


      • #4
        reefer>> Ja du verkar ha distans till det mesta du.

        En fråga; har du provat linux/unix nån gång? Och då menar jag mer än sett det.

        Store Ande, ge mig sinnesro
        att acceptera det jag
        inte kan förändra.
        Mod att förändra det jag kan
        och förstånd att se skillnaden.

        Kommentera


        • #5




          [Redigerat av simsalabim den 25 nov 2001]
          Store Ande, ge mig sinnesro
          att acceptera det jag
          inte kan förändra.
          Mod att förändra det jag kan
          och förstånd att se skillnaden.

          Kommentera


          • #6
            En fördel med M$ är väl att det alltid går att lura fram det man vill göra på något sätt, jag vet inte om det är likadant med *nix.

            ------------------
            Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

            Kommentera


            • #7
              SirPeter>> Det finns en utförlig manual och help i linux. Där alla kommandon, flaggor osv förklaras.

              Men som sagt inlärningströskeln är hög även där.
              Store Ande, ge mig sinnesro
              att acceptera det jag
              inte kan förändra.
              Mod att förändra det jag kan
              och förstånd att se skillnaden.

              Kommentera


              • #8
                simsalabim>> Jag menade inte sånt som står i manualer, jag menade att man kan lura windows på olika sätt så att man kan komma runt spärrar och liknande. Sånt är mycket sällan ens dokumenterat eftersom det inte räknas som nåt bra av tillverkaren.
                Men som sagt, jag har inga som helst kunskaper när det gäller *nix så vet inte om det finns där.

                ------------------
                Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....


                [Redigerat av SirPeter den 25 nov 2001]

                Kommentera


                • #9
                  SirPeter>> Aha, jaha.. Det kan man säkert i linux också, faktum är det är nog det som är vitsen, att man kan styra o ställa lite som man själv vill.

                  Men det är inget för nybörjare...inte i NT heller va?
                  Store Ande, ge mig sinnesro
                  att acceptera det jag
                  inte kan förändra.
                  Mod att förändra det jag kan
                  och förstånd att se skillnaden.

                  Kommentera


                  • #10
                    simsalabim>> Vissa saker kan vem som helst göra men det mesta skall man hålla sig ifrån om man inte vet vad som händer.

                    ------------------
                    Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

                    Kommentera


                    • #11
                      [citat]Har du någonsin skrivit något positivt om något annat os än Windows?
                      [/citat]
                      Konstigt nog så har faktiskt Reefer tidigare haft en positiv inställning till Unix/Linux. I början av detta år skrev han bland annat följande:
                      [citat]Tja, det där har jag hört i 6-7 års tid nu "Linux kommer att gå samma väg som Unix ...blaha blaha ..." -vet inte om det blir mer sant för att man upprepar det ...dessutom ska man vara medveten om att Linux (*nix) fiender (=Microsoft) mer än gärna spär på såna rykten, det finns en hel drös med standarder/styrgrupper som folk som sysslar med Unix/Linux har utarbetat som garanterar vissa grundläggande likheter (POSIX, Linux Standard Base, FHS, Opengroup ..etc) som faktiskt gör *nix mer lika varandra än vad NT/2k är lik Win9X -konstigt att såna här artiklar alltid dyker upp när MS har problem med något, som tex den långsamma adoptionen av Win2k av företagen eller det faktum att Unix fortfarande är kung bland server-OS:n eller Linux fortsatta segertåg över världen ... [/citat] http://program.webforum.nu/wf/Forum1.../000027.html#4

                      På senare tid har dock Reefer anammat en fientlig attityd mot allt som inte är Windows, jag gissar på en personlig kris eller på byte av arbetsuppgifter.

                      Mitt favvo-Reefer-Pro-Unix-Citat:
                      [citat]Du menar på fullt allvar att du är omedveten om att MS tar varje chans att misskreditera (särskilt) *nix produkter där tillfälle ges antingen i det fördolda eller offentligt![/citat]

                      ------------------
                      det finns ingen.info tillgänglig.

                      "inside every human being there's an american trying to get out".

                      Kommentera


                      • #12


                        *fnittrar omkull*
                        Store Ande, ge mig sinnesro
                        att acceptera det jag
                        inte kan förändra.
                        Mod att förändra det jag kan
                        och förstånd att se skillnaden.

                        Kommentera


                        • #13
                          Tycker mig ha ganska stor erfarenhet av både Linux och Windows. Tycker att det är en FÅNIG debatt! Har sagt det förr och säger det igen:
                          Rätt verktyg till rätt sak!

                          Inget konsigt med det.

                          Sen tycker jag att det är synd att vissa linuxdistrubitioner går mot att efterlikna windows. Det blir bara krångel och halvkompromisser.

                          Vill man ha säkerhet och full kontroll slänger man ju ändå inte in Redhat med standardinstallation.

                          Visst kan det vara kul att kompilera om kärnan, men inte för mormor som ska surfa lite...



                          ------------------
                          The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
                          The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

                          Kommentera


                          • #14
                            [citat]*fnittrar omkull*[/citat]

                            Fnittra på du, om du tror att en gymnasieutbildning i att "admina" kommer att räcka till för ett *nix system så kommer du att få ett brutalt uppvaknande.

                            Schassens och gunnars bild av opensource som frälsaren i nöden med RMS som dess jesusapostel krackelerar, därav bristen på argument.


                            ------------------
                            "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
                            -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

                            [Redigerat av Reefer den 25 nov 2001]
                            Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

                            Kommentera


                            • #15
                              Allt handlar om att lära sig, och att med hjälp av dessa kunskaper hantera systemen på en acceptabel nivå. *nix system i sig är avancerade, så är även NT system.

                              I Windows fall så finns ett "bekant" gränssnitt som gör att det kanske känns lättare. Fast jag vågar påstå att de båda systemen är lika svåra att administrera för att få önskad funktion.

                              Vissa saker blir lättare med ett inituativt gränssnitt, därför kanske Windows känns enklare.
                              Bra gränssnitt gör att man kan utnyttja systemet snabbare/enklare.
                              I W2K kan man tex qouta en användare med några få musklick.

                              *nix systemen har flera olika anvädarinterface, och har ingen genomgående standard. Inget negativt i sig, då det handlar om olika företag/distar. Ibland är det textfiler som ska ändras, ibland inte.
                              Detta medför inte automatiskt att om man är en fena i *nix så är man lika duktig på NT/Windows

                              Vet man hur man ska göra oavsett op-system så är det lätt. Därför är utbildning, och återigen utbildning viktig.

                              Inlärningströskeln är ganska hög när det gäller administration av *nix, NT och övriga "riktiga" op-system. Det är helt enkelt ganska komplicerade saker.

                              Det är stor skillnad på att VETA och att KUNNA...
                              /T

                              ------------------
                              Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
                              Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                              Kommentera

                              Working...
                              X