Meddelande

Minska
No announcement yet.

Extremt ovanligt med fel i Windows

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Extremt ovanligt med fel i Windows

    Någon annan som har uppmärksammat detta?

    [citat]En återställningsfunktion återställer Windows operativsystem när något blir fel. Det är extremt ovanligt att det uppstår några fel i Windows operativsystem. Om det händer beror det oftast på en skadad fil eller ändringar i operativsystemet eller maskinvaruproblem.[/citat]
    http://www.howtotell.com/sw/10.asp

    Det måste vara olagligt att ljuga så mycket?

    (Nu såg jag att de hade högerklicksskydd också. Jag trodde det bara var script-kiddies som använde sånt. )

    ------------------
    - Swey
    Med reservation för upprörda känslor.
    - Marcus

  • #2

    [citat]En återställningsfunktion återställer Windows operativsystem när något blir fel. Det är extremt ovanligt att det uppstår några fel i Windows operativsystem.Om det händer beror det oftast på en skadad fil eller ändringar i operativsystemet eller maskinvaruproblem.[/citat]

    Vaddå ljuga? det är ju helt riktigt.




    ------------------
    "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
    -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

    Kommentera


    • #3
      Jo, visst. Så du påstår att alla säkerhetshål, buggar och fel i Windows inte beror på fel i operativsystemet?

      ------------------
      - Swey
      Med reservation för upprörda känslor.
      - Marcus

      Kommentera


      • #4
        Hahaha, låt oss översätta:

        "..maskinvaruproblem" - Du får bara använda hårdvara där tillverkaren har betalat massor med pengar för att räknas som "certifierad", och dessutom få en klisterlapp med texten "designed for windows xp"

        "..skadad fil.." - Vi är för lata för att göra ett riktigt filsystem med journalföring och/eller fixa bort fragmenteringsproblemen, så ni får skylla er själva om datorn hänger sig och måste startas om (för då kommer filer gå sönder)..

        "..ändringar i operativsystemet" - Eftersom (vad jag vet) kan man inte _ändra_ i operativsystemet, det måste alltså tolkas som "uppgradera inte, eller skyll sig själv"

        Jaja, det var min tolkning iaf
        "Någonstans i Sverige trillar mikrofoner ner på skrivbord" - P3

        Kommentera


        • #5
          Stöder Reefer...

          Jag vågar påstå att 99% av de problem folk har beror på att man antingen våldför sig på operativsystemet eller genom att man installerar applikationer och/eller drivrutiner som inte är tillverkade av Microsoft - skyll dig själv.

          Buggar finns - ja.
          Säkerhetshål finns - ja.
          Fel, bortsett från de som beror på ovanstående - nej, inte särskilt.

          "maskinvaruproblem"
          Jämför med biltillverkare...
          Jo men visst, byt ut växellådan mot en av tillverkaren inte rekommenderad produkt och gnäll sedan på att växellådan inte fungerar... Jo, jo...

          "skadad fil"
          Installera enbart operativsystemet och av operativsystemsleverantören rekommenderade (läs certifierade) produkter och sök efter fel. Efter att ha lekt/jobbat med datorer och MS-produkter i c:a 17 år vågar jag påstå att det är synnerligen ovanligt.

          "ändringar i operativsystemet"
          Script-kiddie som precis har upptäckt att det går att ändra loggor och ikoner genom att pilla i DAT- och DLL-filer...

          För er som enbart tror att jag är MS-nerd: Installera ett renodlat MS-system på en dator vars hårdvara är certifierad för MS-produkten och testa. Ni kommer förmodligen bli förvånade över hur rätt jag har...
          jobbskatteavdrag.se

          Kommentera


          • #6
            [citat]
            ... genom att man installerar applikationer och/eller drivrutiner som inte är tillverkade av Microsoft - skyll dig själv.
            [/citat]

            Så inga tredjepartsprodukter gäller om man skall köra MS operativ alltså? Jeeesus. Menar du allvar? Skulle någon *nix-leverantör ställa det villkoret så skulle de gått omkull för länge sedan. Vet MS kunder verkligen om detta villkor?

            Naturligtvis måste ett OS kunna fortsätta vara stabilt, även om det arbetar med tredjepartsprodukter. Andra OS-tillverkare klarar ju av det, så varför inte MS (och om MS inte klarar det - varför köpa deras produkter när det finns tillverkare som klarar biffen)? Om vi jämför med just Linux så består ju distarna av programvara från hundratals tillverkare. Och ändå är det ett hyffsat stabilt OS. Fullt möjligt alltså. Bara för MS att lära och ta efter:


            ------------------
            Robban < robban@lipogram.com >
            Robban robban@lipogram.com

            Kommentera


            • #7
              [citat]Buggar finns - ja.
              Säkerhetshål finns - ja.
              Fel, bortsett från de som beror på ovanstående - nej, inte särskilt.
              [/citat]
              Hummm, är det inte just buggar och säkerhetshål man tänker på när man talar om "fel" i ett operativsystem?

              "Bortsett från att det här trafikflygplanet störtar var fjärde flygning och inte klarar av att fälla ut landningshjulen så är det relativt felfritt.."



              ------------------
              det finns ingen.info tillgänglig.

              "inside every human being there's an american trying to get out".

              Kommentera


              • #8
                genom att man installerar applikationer och/eller drivrutiner som inte är tillverkade av Microsoft - skyll dig själv.

                Syftningsfel... Sorry.

                genom att man installerar applikationer certifierade/godkända av MS för produkten och/eller drivrutiner som inte är tillverkade/certifierade av Microsoft - skyll dig själv.

                Hummm, är det inte just buggar och säkerhetshål man tänker på när man talar om "fel" i ett operativsystem?

                Fråga inte mig, fråga Swey. Han gjorde skillnad på dem - jag hängde på.


                [Redigerat av Rikard den 17 nov 2001]
                jobbskatteavdrag.se

                Kommentera


                • #9
                  [citat]Buggar finns - ja.
                  Säkerhetshål finns - ja.[/citat]
                  Ja, och dessa små fenomen orskar fel. Alltså är det inte extremt ovanligt med fel i Windows. Förstår du?

                  Sen vad felen beror på har ingen större betydelse. Det är fel i Windows, och det var det mitt inlägg handlade om. Dessa fel finns både före och efter 3-partsprogram är installerade.


                  [citat]Hummm, är det inte just buggar och säkerhetshål man tänker på när man talar om "fel" i ett operativsystem?
                  --
                  Han gjorde skillnad på dem - jag hängde på.
                  [/citat]
                  Jag gjorde inte skillnad på dem. Jag upprepade mig själv lite.

                  Skål för Windows!


                  ------------------
                  - Swey
                  Med reservation för upprörda känslor.

                  [Redigerat av Swey den 18 nov 2001]
                  - Marcus

                  Kommentera


                  • #10
                    [citat]
                    Det är fel i Windows, och det var det mitt inlägg handlade om. Dessa fel finns både före och efter 3-partsprogram är installerade.
                    [/citat]

                    Som vadå? fakta, tack
                    Visst finns det säkert små justeringar som behöver göras (dock inga som jag kommer på nu), men i det stora så är det problemfritt (iof. beroende på vilken version) Att blanda in *NIX i en sån här diskussion är säkert frestande, men det är ju inte det som var meningen.

                    En bugg: Något som gör att en tänkt funktion inte fungerar, ofta beroende på ett programatiskt fel.


                    /T

                    ------------------
                    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no


                    [Redigerat av Toonster den 18 nov 2001]
                    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                    Kommentera


                    • #11
                      en liten 'justering' man kan göra som funkar oavsett vilken windowsversion man har är att formatera hårddisken å lägga in linux... ;-)

                      ------------------
                      bloSSA på nätet
                      www.loppmarknader.se

                      Kommentera


                      • #12
                        Swey,
                        Jag gjorde inte skillnad på dem. Jag upprepade mig själv lite.
                        helt riktigt. Sen ska ju inte jag skylla min lathet på dig.
                        All sins forgiven?

                        Toonster,
                        jag kan inte annat än hålla med.
                        Visst finns det säkert små justeringar som behöver göras
                        Precis. En renodlad miljö med produkter som är anpassade efter operativet fungerar synnerligen felfritt. Visst dyker det upp något fel emellanåt så Sweys kommentar "inte extremt ovanligt" är något jag inte kan säga emot med handen på hjärtat. Däremot kan jag konstatera att väldigt många skyller sitt eget strulande på operativsystemet, och det är jag ganska trött på.
                        jobbskatteavdrag.se

                        Kommentera


                        • #13
                          Ett enkelt sätt att se vilka fel/problem som Windows resp. Linux har är att titta i ex. detta diskussionsforum Windows och Linux delar. Där har Ni bevis på att både Windows OCH linux innehåller "buggar" (eller features om man ser det så ).

                          ------------------
                          If you can't convince them, confuse them.

                          [Redigerat av GunnarD den 20 nov 2001]
                          So long and thanks for the fish.

                          Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                          Kommentera


                          • #14
                            Håller inte med för fem öre.
                            Antalet inlägg på ett diskussionsforum kan jag svårligen se som en referens för hur många buggar/fel ett operativsystem innehåller.
                            jobbskatteavdrag.se

                            Kommentera


                            • #15
                              Förstår inte all uppståndelse.
                              Jag har kraschat X-windows säkert 20 gånger. Dte är lika inkopatibelt med viss maskinvara som Microsoft bara att ingen skriver det svart på vitt

                              Därmed inte sagt att jag tycker något är bättre eller sämre. Rätt verktyg till rätt jobb, men som en kollega till mig så insiktsfullt sa häromdagen angående vissa militanta Linux-entusiaster:
                              [citat]Så går det när man har ett förhållande med ett operativsystem[/citat]



                              ------------------
                              The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
                              The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

                              Kommentera

                              Working...
                              X