Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vilka är *nix dåliga sidor?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilka är *nix dåliga sidor?

Jag kan inte annat än konstatera att man gång på gång talar om hur mycket bättre *nix är än Windows. Vad som dock ytterst sällan hörs är en *nix-förespråkare tala om vilka dåliga sidor *nix har.
    Att *nix skulle vara det ultimata operativsystemet tror jag inte någon, med handen på hjärtat, kan påstå. Men jag undrar om jag någonsin har hört en, s.k. *nix-fanatiker, tala "illa" om sitt "eget" operativsystem.

MS system är inte det ultimata. Det står jag för om än jag anser att det ligger hästlängder före *nix i användarvänlighet och ur systemadministrationsperspektiv. Men, det är min åsikt.
    Det jag tycker skulle vara oerhört intressant är att höra en *nix-förespråkare dels presentera nackdelarna med *nix och än hellre varför dessa nackdelar är nackdelar.
    jobbskatteavdrag.se

Är inte ett "krig" att man förespråkar sina egna och nervärderara alla andras åsikter?

Det är ju detta som är så kul med dator- och os-krig, man säger "Linux är bäst Windows är skit" och ser vad man får för respons. Och sedan hetsar man upp motståndaren med massa argument, kanske inte helt seriösa, som håller "kriget" vid liv.

------------------
    If you can't convince them, confuse them.
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Oj, inga Linux/UNIX-användare som kan lägga handen på hjärtat och erkänna något litet fel?

Jaja, X är slött om man inte har ett någorlunda nytt grafikkort, SiS 6326 är ingen höjdare tex (eftersom windows hanterar den biten i kärnan blir det effektivare), dessutom är programutbudet (de lite tyngre desktop-programmen) ganska tunt.. Gimp vs. Photoshop är en ganska snabb jämförelse i min mening. Kontour vs. Illustrator antagligen ännu snabbare.. På Office-fronten blir det väl bättre, men långt ifrån riktigt bra..

Sen (Linux, i viss mån *BSD) har man väldigt mycket dependencies - oerhört irriterande, men det verkar bli bättre..

Den största nackdelen är väl kanske MS-dominansen som finns - det GÅR inte att köra Linux i alla lägen, eftersom många MS-protokoll är stängda finns inga alternativ (outlook, ett bra exempel)

Annars är jag helt nöjd med Linux, behöver bara använda Windows kanske 5% av min tid framför datorn, bortsett från tiden jag tvingas till det (sen duger juh VMware till väldigt mycket också)..

[Redigerat av jsundin den 19 nov 2001]
      "Någonstans i Sverige trillar mikrofoner ner på skrivbord" - P3

Kommentera

Min *nix erfarenhetär hyfsad, har inget större "agg" mot systemen, förutom att de känns lite förlegade, de bygger alla på ganska gammal teknik, och nya revolutionerade saker tar väldigt lång tid att bli implementerade. Kanske beroende på att det finns lite för många "dialekter". Fördelen är dock att de ofta blir implementerade, inte ett företag (läs MS) som kan fälla ett avgörande.
        Att säkerheten är på fil-nivå och inte resurs-nivå känns även lite "gammalt" i dessa objektorienterade/resursbaserade tider...

/T

------------------
        Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Kommentera

[citat]Jag kan inte annat än konstatera att man gång på gång talar om hur mycket bättre *nix är än Windows ...[/citat]

Tänk, jag tycker faktiskt det är tvärtom. Att fanatikerna finns i Windows-lägret.

[citat]Sen (Linux, i viss mån *BSD) har man väldigt mycket dependencies - oerhört irriterande, men det verkar bli bättre..[/citat]

Beror på att de flesta program som installeras på *nix inte installerar alla delade filer de behöver, vilket många program för Windows gör. Nackdelen med det är att man kan få leta programpaket ibland. Fördelen är att man får full kontroll över vad som installeras och slipper "DLL-helvetet" med att ett program skriver över filer som andra program är beroende av.

[citat]de bygger alla på ganska gammal teknik ...[/citat]

Beprövad teknik heter det.

[citat]Att säkerheten är på fil-nivå och inte resurs-nivå känns även lite "gammalt" i dessa objektorienterade/resursbaserade tider ...[/citat]

Å andra sidan representeras de flesta resurser i *nix av filer (som man kan sätta rättigheterna på), så vad är egentligen problemet?

Den största fördelen med Windows, som jag ser det, är den täta integrationen som är väldigt kul att leka med för en programmerare. Men detta är även en av de största nackdelarna eftersom det gör systemen känsligare. Det handlar ju hela tiden om avvägningar mellan ett flertal parametrar. Och jag tycker faktiskt att *nix har lyckats ganska bra med den avvägningen. Andra kanske har andra kravprioriteringar på ett OS, och föredrar Windows.

------------------
          Robban < robban@lipogram.com >
          Robban robban@lipogram.com

Kommentera

[citat]Tänk, jag tycker faktiskt det är tvärtom. Att fanatikerna finns i Windows-lägret.[/citat]

Behöver jag nämna slashdot?

------------------
            "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
            -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
            Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

Robban-> Jo, visst är tekniken beprövad, jag skrev gammal för det är det tråden handlar om. Att den är beprövad känns faktiskt säkert. Fast microkärnorna kom ju till av att man behövde lite "mer". Detta har ju iof. inneburit ett mindre hel-ete för programmerare som behöver sätta in sig i helt annorlunda systempolicys.
              Fast som du säger *nix är beprövat och känns säkert.

Att resurserna är på filnivå känns väldigt gammalt, eftersom många systemresurser, databaser och allt möjligt, är en resurs, och inte en fil.
              Fast återigen, det "känns" ganska säkert med endast filrättigheter.

Att det skapas "blindgalna" inlägg om det ena eller det andra op-systemet är ganska underligt i sig, eftersom de alla är bra på sina saker. Tyvärr tror jag Internet i sig bidrar till en enorm ryktesspridning, där ingen kritisk källgranskning förekommer. Det är väldigt lätt att på Internet läsa att Linux är ett toppmodern op-system utan brister. Och att Windows krashar och Bill gates har för mycket pengar...

Och i verkligheten stämmer inget (man kan väl inte få för mycket pengar...)
              /T

------------------

[Redigerat av Toonster den 20 nov 2001]

Kommentera

Working...
              X