Meddelande

Minska
No announcement yet.

Små gratis 32 bitars OP-system

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Små gratis 32 bitars OP-system

Om man som jag har ett smått sjukligt intresse för små RTOS, så är det i senaste Dr. Dobbs (decembernumret) en artikel om just två sådana.

Menuet och NewOS

Menuet får plats på en 1.4 Mb diskett komplett med GUI assembler mm. Är helt gratis. www.menuetos.org

NewOS har avancerade funktioner, vissa väldigt avancerade, för att vara ett litet gratis RTOS. Även detta på en 1.44 Mb diskett www.newos.org

/T

------------------
    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 14 nov 2001]

Nog för att MenuetOS börjar ta lite form sedan sist jag såg det, men det är juh helt sinnessjukt att skriva ett operativ i assembler

Aja, jag håller iaf med - intressant är det
    "Någonstans i Sverige trillar mikrofoner ner på skrivbord" - P3

Kommentera

Vad är Dr. Dobbs?

[citat]men det är juh helt sinnessjukt att skriva ett operativ i assembler[/citat]
      Jag håller fullständigt med. Assembler ska endast användas för att skriva saker som inte går att använda högnivåspråk till. Jag tror inte att operativsystemet kommer bli varelse stabilt, snabbt eller säkert, bara för att de använder assembler. Snarare kommer det bli tvärt om. Dessutom är det väldigt få personer som kan (och vill) skriva fullständiga program i assembler. Antalet personer som stödjer utvecklingen kommer därför begränsas.

------------------
      - Swey
      Med reservation för upprörda känslor.
      - Marcus

Kommentera

[citat]Vad är Dr. Dobbs?[/citat]
        Tidning för seriösa programmerare, förmodligen den bästa: www.ddj.com

------------------
        det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Kommentera

[citat]Assembler ska endast användas för att skriva saker som inte går att använda högnivåspråk till. Jag tror inte att operativsystemet kommer bli varelse stabilt, snabbt eller säkert, bara för att de använder assembler. Snarare kommer det bli tvärt om. Dessutom är det väldigt få personer som kan (och vill) skriva fullständiga program i assembler[/citat]
          Ähum... en "bra" anledning till att göra små RTOS i asm är att det blir LITET och kan byggas in i små grunkor... avsikten är nog inte att skapa ett nytt PC-operativ för att konkurrera med windows
          Vidare lär det inte vara enbart kompatibelt med yttre program skrivna i asm.

------------------
          Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 17 nov 2001]

Kommentera

Tanken med dessa "små" OP system är just att de är små, men ändå kraftfulla.
            Att de år gjorda i assembler är väl för att man får full kontroll över koden, och att programmerarna är av modell "Fakirer".
            Tänk vilken ofantlig tid det tar...
            Hursomhelst är det mer eller mindre hobbyprojetk, inte tänkt att tävla med de "stora" även om de klarar av att köra Linux program.

/T

------------------

Kommentera

Working...
            X