Meddelande

Minska
No announcement yet.

Anledningar till varför man skall hata MS.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Anledningar till varför man skall hata MS.

1) De har \ istället för / i DOS bara för att djävlas.
    2) De tjänar för mycket pengar
    3) De har inga bra namn på körbara filer (ingen symetri), exempelvis har de copy, del, md, rd där de två första är direkt rip från cp/m-86 som Bill köpte för 70.000 och när DOS ver 2 kom med hårddiskar och struktur (kataloger) m.m så tvingades de skaffa några fler kommandon och då blev md, rd, cd användbbara och kom fram till att två tecken är bra (Unix -rip).
    4) Osäkert
    5) Stängt
    6) Nördiga (betalda) programmerare i Red Wood.
    7) C# är droppen som fick bägaren att rinna över, då de inte fick göra direkt ripp av Java, anlitade de en dansk snubbe som gjorde nytt och summan av kardemumman blev en blandning mellan C++ och Java, som inte är så bra.

Allt detta sa min "opartiska"? lärare till mig idag

Någon med fler punkter varför man borde hata MS.
    Eller har någon några invändningar emot min lärare?

------------------
    Mvh
    Patrik aka Brimba
    <A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
    </A>Varför får man inte dricka saltvatten?
    Skydda dina användares lösenord med hash och salt
    4 sätt att lösa prestandaproblem i sql-server

Personligen undrar jag vad i helvete dplmgitn.dll gör för något, och varför de inte kan använda beskrivande namn istället. Eller skulle det vara alldeles för mycket begärt att få läsa "Microsoft Office assistant (doggie).Application Extension" istället för dessa kryptiska DOS-deriverade 8.3-stavelser?

Sen kan man ju undra också... Vad gör egentligen DirectX, Media Player, Minesweeper och andra (l)usermode-prylar i Windows 2000 SERVER? "Jag ska patcha IIS, ställa in replikeringen av databasen och gå upp en level med min amazon i Diablo II idag..."

------------------
    Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
    Mä.

Kommentera

Jo, det kan man undra.

Kommentera

Din opartiska lärare kanske inte är mer än en visstidsanställd obehörig lärare (som 35% av svenska lärarkåren) :-)

Det finns mycket att anmärka på Microsoft, men hata är nog att ta i, speciellt om man kör deras programvaror 8-10 timmar om dan när det ändå finns gratisalternativ!?

Chainsaw-> som tur är så är spel en option vid installationen av W2K server, som naturligtvis måste kryssas i, annars laggar aldrig nätverket... :-)

/T

------------------
        Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 09 okt 2001]

Kommentera

Det finns en bra sak med Microsoft också; dom har fått ta över IBMs tidigare roll som Den Store Satan i hackerkretsar.

Nuförtiden är IBM hackercommunityns vän medans Microsoft är Den Store Satan.

[citat]From hackerdom's beginnings in the mid-1960s to the early 1990s, IBM was regarded with active loathing.
          ....
          We didn't know how good we had it back then. In the 1990s, Microsoft became more noxious and omnipresent than IBM had ever been.
          ....
          In the late 1990s IBM re-invented itself as a services company, began to release open-source software through its AlphaWorks group, and began shipping Linux systems and building ties to the Linux community.
          ...
          IBM emerged as a staunch friend of the hacker community and open source development.
          [/citat]
          / The Jargon Files

Så jag gillar faktiskt MS riktigt mycket!

------------------
          "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 09 okt 2001]

Kommentera

Tja, det här lär vara en ständigt pågående diskussion. Det mesta har för och nackdelar. Något Microsoft alltid fått lida för är ryktesspridning (jag hörde att Microsoft gör ditt eller datta).

Att en lärare påstår saker han uppenbarligen inte har kunskap om tycker jag är oroväckande. Det är anledningen till mitt inlägg nedan. Jag tycker att var och en får ta ställning till Microsoft och andra företag, men det ska vara grundat på fakta - det du hävdar att din lärare sagt är inte goda faktakunskaper. Sådant är tråkigt att höra - skolan ska vara upplysande, inte styra åsikter.

(Är det OK om en lärare sprider ut felaktigheter om ett politiskt parti och samtidigt lyfter fram det parti han själv sympatiserar med?)

[citat]1) De har \ istället för / i DOS bara för att djävlas.[/citat]Skaffa ett liv!

[citat]2) De tjänar för mycket pengar[/citat]Svenska avundsjukan har talat. Det finns miljontals användare som är nöjda med Microsofts program. Samtidigt finns det svenskar som sålt luftföretag för miljardbelopp och svenska politiker som går på svartklubbar för våra pengar. Välj vad du vill irritera dig på. Personligen låter jag Bill och hans anställda få credits för vad de gör - det är upp till var och en att hitta bättre alternativ.

[citat]3) De har inga bra namn på körbara filer...[/citat]De flesta klarar sig nog med Windows Explorer - cmd.exe är inte det Microsoft säljer produkter på. Vet inte om olika Unix-dialekter är bättre på detta.

[citat]4) Osäkert[/citat]Det har funnits problem med Microsoft och andra operativsystem. Saker som automatisk Windows Update hjälper ständigt till att förbättra Windows säkerhet. Bra administratörer underlättar förstås. Hade Linux varit lika stort tror jag många hade lagt sin energi på att hacka det istället. Jag har personligen aldrig haft problem med säkerheten i Windows och känner mig inte det minsta oroad. Följer man råden från Microsofts säkerhetsbulletiner försvinner problemen.

[citat]5) Stängt[/citat]Varje ".Net-kompatibelt" (CLS-compliant) språk optimeras vid körning för den plattform man kör på. IL-kod kan liknas vid maskinoberoende assembler, den är öppen och 20-talet språk finns idag som genererar IL-kod. C# är standardiserat av ECMA ( http://www.ecma.ch ), med bland annat Microsoft, Sun, Ericsson, Sony, Siemens, Lucent, IBM, Intel, Dell och Compaq som medlemmar. Detta till skillnad från Java, som kontrolleras av endast Sun.

[citat]6) Nördiga (betalda) programmerare i Red Wood.[/citat]Svårt tolka om detta är ett skämt, men "Redmond" ligger strax nordost om Seattle i nordvästra USA. Redwood är trädslag. Vidare, se svar 2). Har svårt att bedöma om Microsoft har nördiga programmerare, men miljön verkar kreativ och belönar de duktiga på ett positivt sätt - jag rekommenderar boken http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...236025-7732051

[citat]...göra direkt ripp av Java,... ...en blandning mellan C++ och Java, som inte är så bra.[/citat]
            Microsoft anlitade pappan till Delphi, Anders Heljsberg, som sedemera drev fram Visual J++ (och där såg vad som finns att förbättra i språket Java och plattformen Java). Din lärare visar tydligt sin okunskap när han säger att C# inte är bra (kan du be honom peka exemplifiera detta påstående?). C# har (vad jag sett) alla Javas fördelar, men inga direkta nackdelar. Det har exempelvis Properties som en språkkonstruktion, delegates som en del av språket, indexers som fungerar på det som imlementerar collections-interface. Men det stora är ändå helheten kring CLR-plattformen. Java (plattformen, inte språket) har flera bra saker, men i min mening har Microsoft sett nackdelarna och undvikit dessa i .Net-tänkandet.

Vidare kommer implementationer av Java som genererar IL-kod. The register (iofs Jordens skvallertidning, men dock...) visade häromdagen http://www.theregister.co.uk/content/4/22076.html. Vidare kan man läsa på http://www.microsoft.com/india/india...cts/dotnet.htm.

[Redigerat av developer den 09 okt 2001]

Kommentera

[citat]C# är standardiserat av ECMA ( http://www.ecma.ch )[/citat]
              C# är inte en ECMA-standard, det är en framtida standard under utredning.

Det finns anledningar till varför Sun drog tillbaka sin standardiseringsbegäran. Om det var rätt gjort eller inte kan man ju tvista om, men en sak är dock säker; även om Sun har officiell kontroll över språket så är det inte ett "ett företag-en man". Javacommunityn är stor, väldigt stor. Det är anledningen till att Microsoft nu försöker slå sig in, eller som The Register uttrycker det i artikeln som du refererar till:
              [citat]But the Java language appears to have a fairly unstoppable momentum, and is predicted to set to surpass C++ in popularity: so it's become a constituency Microsoft can't afford to ignore.
              [/citat]

För övrigt så är också Sun är medlem i ECMA.

Java utvecklas kontinuerligt och har en enorm användarbas och det är inget som ens Microsoft suddar bort på ett par dagar.

Man kan diskutera i oändlighet om vilken teknik som är bäst, faktum kvarstår dock att C# är väldigt likt Java i sin uppbyggnad, må hända är det ingen direkt rip-off, men det är åtminstone en snarlik kopia och så är hela .NET-tekniken.

För övrigt, egentligen, who cares? Låt de stora drakarna fightas bäst dom vill. Idag är Java industrispråket och då använder man det, imorgon kanske C# är det, eller så kommer Java och C#/NET leva i någon slags symbios, Javasidan består och C#/NET erövrar Microsoftutvecklarna som tidigare körde ASP/VB/C++.

En sak är säker, programmeringsspråk kommer och går, och hoppet till C# från Java är ju mikroskopiskt litet, tack vare den icke-existerande "rip-offen" ,

Värre är det för de utvecklare som befinner sig i Microsofts VB/ASP-träsk. Hoppet från VB till C# kommer bli en kalldusch för en hel del.

Lite off-topic från huvudämnet.. För att återgå så tror jag att det som retar de allra flesta är Microsofts vilja att ta över varenda marknad och genom sin storlek kväva alla alternativ. Det skapar en slags Microsoft-kommunism, en enpartistat så att säga. Å andra sidan kan man ju inte klandra dom, det är ju en teknik som de flesta stora företag försöker använda sig av.

------------------
              det finns ingen.info tillgänglig.

[Redigerat av sgtpepper den 10 okt 2001]

Kommentera

[citat]1) De har \ istället för / i DOS bara för att djävlas.[/citat]

Jag förstår att din lärare är bitter och hatisk om han sitter med DOS på sin dator anno 2001.

[citat]2) De tjänar för mycket pengar[/citat]

Inget företag kan tjäna för mycket pengar, det är en marknadsekonomisk omöjlighet.

[citat]3) De har inga bra namn på körbara filer (ingen symetri), exempelvis har de copy, del, md, rd där de två första är direkt rip från cp/m-86 som Bill köpte för 70.000 och när DOS ver 2 kom med hårddiskar och struktur (kataloger) m.m så tvingades de skaffa några fler kommandon och då blev md, rd, cd användbbara och kom fram till att två tecken är bra (Unix -rip).[/citat]

Va?

Är mkdir, cd, ls, cp, mv, rm, chmod, cmp, wc, compress ,passwd, alias, chfn ...mm mer logiskt?

Fö borde någon tala om för din lärare att kommandobaserat arbete anses vara utdött bland normala människor.

[citat]4) Osäkert[/citat]

NT/2k/XP är lika säkert som vilken *NIX burk som helst, eller säkrare skulle jag vilja påstå eftersom ett *NIX-system har en äcklig förmåga att installera en hög med onödiga tjänster per default.

[citat]5) Stängt[/citat]

Jepp, precis som Solaris, HP-UX, AIX mfl. kommersiella UNIX system, så som det ska vara i en marknadsekonomi, endast kommunister kan ha något emot det.

[citat]6) Nördiga (betalda) programmerare i Red Wood.[/citat]

Ska det vara ett skämt? isåf förstår jag det inte, Microsoft har några av världens mest kända mjukvarutvecklare anställda hos sig.

Är det en nackdel?

[citat]7) C# är droppen som fick bägaren att rinna över, då de inte fick göra direkt ripp av Java, anlitade de en dansk snubbe som gjorde nytt och summan av kardemumman blev en blandning mellan C++ och Java, som inte är så bra.[/citat]

C# spöar skiten ur slöa Java, den är ett direkt svar på att SUN förbjöd MS att använda Java eftersom MS egen JVM var överlägsen SUN:s

Vem fan bryr sig om Java annat än om dom utvecklar det för brödrostar?

------------------
                "Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
                -Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

[Redigerat av Reefer den 10 okt 2001]
                Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

[citat]Är mkdir, cd, ls, cp, mv, rm, chmod, cmp, wc, compress ,passwd, alias, chfn ...mm mer logiskt?[/citat]

Han drog likheter..

DOS Unix
                  md mkdir
                  rd rmdir
                  copy cp
                  cd cd
                  move mv
                  dir ls
                  keyb keybcnf (?)

kommandon man använder ofta, skriver man med två bokstäver, är de längre i unix beror det på att de inte används speciellt ofta, och om hela står utskrivet såsom compress eller liknande så används det väldigt sällan.

[citat]Din opartiska lärare kanske inte är mer än en visstidsanställd obehörig lärare[/citat]

Faktum är att han är väldigt begåvad (vad jag kunde hitta på Internet), gällande Unix då förståss. Han har lagt sig i säkerhetsdebatter om unix och han har skrivit om källkoder osv.
                  Nu har jag inte arbetat med unix så jag har ingen koll på hur avancerat det är, men ändå
                  För övrigt är han heltidsanställd och föreläser på Lunds tekniska högskola.

[citat]Svårt tolka om detta är ett skämt, men "Redmond" ligger strax nordost om Seattle i nordvästra USA. [/citat]
                  Jag ifrågasatte dock aldrig om han sa redmond eller red wood, men jag "hörde" red wood, men han pratar ganska otydligt.

En annan sak han nämnde var hur licenseringen på XP går till. Han tyckte det var dåligt.

Han sa även att vi ALDRIG fick köpa ett OS eller office, eftersom det bara är dyrt och främjar MS (jag log)
                  Han tyckte: [citat]Är man någorlunda smart, fixar man en bränd kopia[/citat]

Vidare ställde han följande fråga:

Vad tror ni anledningen är till att allt fler byter från MS-baserade system till unix?
                  Han svarade själv på frågan, där han sa:
                  Alla har upptäckt den stora säkerhetsproblemed med MS-produkter. Eftersom de har fått virus såsom Nimda och I-love-you m.m
                  Ingen har tid att uppdatera sin server så ofta som "MS kräver", om deras system skall vara säkert.

Men men, jag använder MS program, men är självklart inte främmande för att arbeta med Apache webserver, eller den inbyggda mailservern, som enligt mig (och mina erfarenheter) är väldigt bra.
                  Däremot ser jag ingen anledning att använda Unix bara för att Microsoft tjänar pengar. blah.
                  Använd båda, och sluta klaga

------------------
                  Mvh
                  Patrik aka Brimba
                  <A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
                  </A>Varför får man inte dricka saltvatten?

Kommentera

Är man någorlunda smart, fixar man en bränd kopia
                    Skrämmande uttalande av någon som ska ska klassas som lärare/föreläsare.

------------------
                    Varför är det så ont om Q? - Hans Alfredsson 1980
                    jobbskatteavdrag.se

Kommentera

[citat]C# spöar skiten ur slöa Java, den är ett direkt svar på att SUN förbjöd MS att använda Java eftersom MS egen JVM var överlägsen SUN:s[/citat]Det stämmer ju inte alls, och det vet du. Anledningen till att Sun stämde Microsoft var för att deras Java-variant inte var 100% Pure Java. Man får jävligt låg hastighet med ett Swing-program i Microsofts JVM tack vare att den inte stödjer JNI på rätt sätt och därmed inte funkar.

Hastighet, förresten... IBM:s JVM för OS/2 förvandlade allt annat till pulver redan vid 1.1.7 och har fortsatt att överraska med mycket bra prestanda. Jag tror inte heller att CLRn kommer att vara snabbare än de moderna JVMr som varit i utveckling sedan länge tillbaka.

------------------
                      Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
                      Mä.

Kommentera

Vad har MS för tanke med C# nu när dom hoppar på java tåget igen med J#, skall endast kunnas köras ihop med .NET?

Läste detta nyss på http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011010-NTW1

------------------
                        If you can't convince them, confuse them.
                        So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

[citat]C# spöar skiten ur slöa Java, den är ett direkt svar på att SUN förbjöd MS att använda Java eftersom MS egen JVM var överlägsen SUN:s
                          [/citat]
                          Ge mig ett enda oberoende prestandatest som stödjer dina smått unika åsikter, eller sitter du bara och trollar?

[citat]
                          Vem fan bryr sig om Java annat än om dom utvecklar det för brödrostar?
                          [/citat]
                          Haha, så roligt, brödrostar, insiktsfullt! Vad sägs om "hela jävla industrin"?

------------------
                          det finns ingen.info tillgänglig.

Kommentera

Jag böärjar mer och mer undra vad läraren har för sig? En lärare måste vara objektiv och får inte på något sätt färga elever med egna åsikter. Han kan inte vara behörig, för då skulle han inte hålla på så.

Hälsa din lärare att när Linus Torlavds höll föredrag om Linux på en Open source kongress, så använde han en laptop med windows och Powerpoint, och tillade "Thank god for Microsoft"...

[citat]
                            byter från MS-baserade system till unix
                            [/citat]

Tyvärr det är tvärtom, speciellt inom det svenska näringslivet. Väldigt sällan man går "till" UNIX, utan man har haft det från början, fortsätter med det eller går till MS produkter.

Diskussionen Java Vs. C# är intressant, båda språken är i grunden gjorda för att ha en "smart" syntax och vara programatiskt "nyttiga"

Har inte sett mycket tester angående prestanda, men C# ger trots allt kompilerade filer som körs av en kompilerad "motor" endas för Windowsplattformen. detta i sig borde tala för C# i prestandahänseende.

Märk väl att Javas "kompilerade" classfil inte ens är en binärfil utan en ren textfil... (har inte så mycket med prestanda att göra...)

Tycker dock att i dagens läge, och att Java är allmänt hett så ligger Java nog steget före. Inte minst för att C# fortfarande inte är riktigt släppt.

Sgtpepper-> hela industrin...

Jag sitter där nu, och här finns inget som helst behov av Java. För att styra och kontrollera saker används nästan uteslutande C/C++, Pascal och ADA. Java är nästan helt obefintligt. Det är inarbetat med jättebra utvecklingsverktyg, och resultatet är en ren maskinkod som man bränner i PROM eller för över till firmware'n. det förekommer aldrig olika plattformar, utan man använder en uppsjö av mer eller mindre färdiga enkretsprocessorlösningar. Ibland har man PC datorer, men detta ganska sällan.

När det dyker upp så är det som jag nämnt i en tidigare diskussion ofta vid administrationsverktyg mellan olika plattformar, typ admin programmen Novell använder. Det är inte lätt att hitta komersiella program skapade i Java, utan det är mest program skapade för att administrera en viss produkt/system.

Den "blygsamma" förekomsten inom industrin betyder inte i sig att Java är dåligt. Utan att det är svårt att konkurera ut befintlig teknik.

Suns försök med bla. en helt Java styrd bil är bara en ren reklamgimmik. Den skulle av säkerhetsskäl antagerligen aldrig producerats med dagens Java teknik. Kanske om Javakoden kompilerades till maskinkod för den speciella processorn.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 10 okt 2001]

Kommentera

[citat]
                              1) De har \ istället för / i DOS bara för att djävlas.
                              [/citat]

Jag vill bara påpeka att i DOS (och Windows) kan man faktiskt använda / *och* \.

------------------
                              "If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman
                              Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Kommentera

Working...
                              X