Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad kan man göra i Linux som inte går i NT?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

I den delen av branchen där jag är verksam så är inte Microsoft som serverplattform ett alternativ, det är ett faktum.

Vilket även jag är benägen att hålla med om - baserat på min erfarenhet från den typen av miljöer.
    Däremot är jag lite fundersam på den typen av stordatorers framtid. Jag är inte säker på att AS/400 och liknande "ostandardiserade" plattformar kommer att överleva på sikt.
    Om det blir klustrade MS-lösningar som ersätter det eller inte är något den som lever lär få se. Min fundering här har inget med min - milt sagt - uttalade pro-MS-inställning att göra. Det är mer en fråga som jag har funderat över.
    Jag är inte säker på att jag uppskattar att eventuella OS-konkurrenter till MS försvinner, men jag kan samtidigt tänka mig att vi går en sådan framtid till mötes.

jobbskatteavdrag.se

Kommentera

Att jämföra Linux på en PC-server med Solaris på en Starfire är som att jämföra Windows 2000 med en liter mjölk: de har helt olika användningsområden. Linux är extremt trevligt på små, nätta servers från någon gammal 486:a till en kluster bestående av ett bröte dual Athlons. Win2000 ska man vara glad om man får igång på en P200 med 32MB minne, men det var inte det diskussionen handlade om. Vad kan Linux göra som inte Windows NT kan göra?

Svaret är enkelt: vara billigt. Vad jag har förstått så är en server-version av Windows 2000 för 500 användare inte det billigaste. Linux har en totalt kostnad på (tom CD-skiva + bandbreddskostnad + CD-brännare). Kostnad för underhåll är likvärdigt, förutsatt att man vill ha något bättre än en tränad apa.

------------------
      Även seriemördare är människor. http://www.choppingblock.org/
      Absolut bästa episoden: http://www.choppingblock.org/d/20000925.html
      Mä.

Kommentera

Det hela började med att du påstod att ingen Linuxdist kunde matcha Microsofts webbservrar vilket inte är sant.

Nej, det är inte sant. IIS5 har bra prestanda (så länge man hoppar över ASP ),men om man ska lita på t.ex. SpecWebs rapporter så står den sig slätt mot t.ex. Zeus under Linux. Sedan kan man ju alltid komma med motargument, eftersom det trots allt är två tämligen olika produkter som jämförs.

Jag är inte säker på att jag uppskattar att eventuella OS-konkurrenter till MS försvinner, men jag kan samtidigt tänka mig att vi går en sådan framtid till mötes.

Jag hoppas innerligt att den dagen aldrig kommer, för det vore fullständigt förödande för utvecklingen. Men, jag tror inte att vi är på väg dit. Just nu kan det verka så, men om ett par år så tror jag att utvecklingen kommer att vända. Inte till att bli uttalat anti-MS, utan snarare pro-differentiering. Allt fler öppna standarder gör att operativsystemsfrågan blir allt mindre viktig, och man kommer förhoppningsvis att kunna inrikta sig på att skapa system där varje enskild del är superbäst på just sin specifika uppgift (och i och med atomiseringen också fullständigt utbytbar). Detta till skillnad från de "jack-of-all-trades"-lösningar som bl.a. MS pumpar ut.
        I denna värld fyller Linux eller Linux-liknande lösningar en större funktion än de gör idag, i och med sin öppna källkod och därigenom skapade flexibilitet.
        "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Kommentera

[citat]I denna värld fyller Linux eller Linux-liknande lösningar en större funktion än de gör idag, i och med sin öppna källkod och därigenom skapade flexibilitet.[/citat]

Då bortser du enkelt ifrån det faktumet att man inte kan tjäna pengar på Linux, det finns helt enkelt inget incentiv för företagen att göra det.

Det visar historien med allehanda konkade Linux företag och tex SuSE som tillhandahåller en eval-CD men inte en skarp version som går att installera på disken, dom tröttnade helt enkelt på alla j-a hippie-hippie-huggy-commisar som tycker att pengar är lika med ondska och att MS är djävulen personifierad.

Alla Linux användare förväntar sig att allt på Linux ska vara gratis, och ingen vill betala för någon riktig programvara på Linux, vilket inte håller om man ska försöka hålla takten med ett modernt OS som Windows 2000.

------------------
          "Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
          doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
          -- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23
          Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

Då bortser du enkelt ifrån det faktumet att man inte kan tjäna pengar på Linux, det finns helt enkelt inget incentiv för företagen att göra det.

"incentiv för företagen" - Gunnar Sträng hade applåderat det ordvalet

1. Huruvida det var Linux eller inte var inte av någon större relevans i mitt inlägg. Ersätt med BSD eller andra lösningar där den öppna arkitekturen sträcker sig längre än till protokoll et. al.
            2. Nej, jag bortsåg inte från det. För det första kan gratislösningar leva mycket framgångsrikt tillsammans med icke-gratislösningar, för det andra tror jag mycket väl att man kan tjäna pengar på Linux-lösningar. Däremot är försäljning av Linux som sådant verkligen en tveksam marknadsidé (och nu vill jag inte starta en GPL-diskussion, för den har förts alldeles för många gånger redan)

I övrigt håller jag med om fanatiska Linux-anhängare är ett problem för Linux. Fanatiska Amiga-anhängare, till exempel, har alltid varit lite jobbiga, men samtidigt så kreativa att de lyckats hålla liket levande. Linux-fanatiker är dock sällan särskilt kreativa.
            "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Kommentera

Jag kommer osökt att tänka på denna artikel.
              Läs den omgående, om ni har missat den!

------------------
              Mvh
              Patrik aka Brimba
              <A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
              </A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
              Skydda dina användares lösenord med hash och salt
              4 sätt att lösa prestandaproblem i sql-server

Kommentera

Tyckte själv att den var intressant, och visst tar han upp problem som är reella, men efter att ha debatterat och funderat kring artikeln, känner jag nu att den är lite naiv.

Kommentera

Jaha, mer gnäll om raw sockets i XP

Att användare kommer att få ett operativsystem som tekniskt sett inte är ett skämt (W9X/ME) är tydligen inte alls bra enl. vissa "säkexperter"

Fö startade jag en tråd om detta i Windowsforumet.

------------------
                  "Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV

Kommentera

Eftersom jag inte kollar det här forat särskilt ofta drar jag upp gamla grejer...

[citat]obefintligt med jobb där de söker Java programmerare[/citat]
                    är det inte. Läs jobbannonserna i Computer Sweden, till exempel...

Och angående Win2K på Hotmail, läs det här. Vilket uppsving Win2K blev

------------------
                    We are nihilists! We don't believe in anyzing!
                    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

Om alla andra ska lägga in IDG-länkar så...
                      http://computersweden.idg.se/text/010619-CS13

"Öppen källkod är jättedåligt, fullt av säkerhetsluckor och borde helst av allt förbjudas. Om vi inte får ta koden och använda den utan att betala ett öre eller visa får egen pinsamt dåliga kod, förstås. Då är öppen källkod skitbra. Sådant måste ju ni också förstå, för det är ju helt logiskt. Sluta fnittra!"

------------------
                      Mä.

Kommentera

Chainsaw

Vad är det för nytt med det där?

Det har varit känt i flera år att MS använder *BSD kod i Windows, vilket jag tycker är ganska självklart -varför uppfinna hjulet på nytt?

Det MS har riktat in sig på och beskriver som ett hot mot den fria marknaden är GPL kod, inte BSD, dessutom råkar jag känna till från ganska säkra källor att MS ingenjörer internt har beskrivit FreeBSD som "one of the best systems available in terms of stability and performance"

------------------

[Redigerat av Reefer den 17 aug 2001]

Kommentera

Men är det inte lite väl uselt för ett jävligt stort företag att säga hur de helst ser all öppen källkod under BSD-licens, enbart så att de kan stjäla den och använda utan så mycket som ett tack? Och om de nu tycker att FreeBSD är bra, varför inte hjälpa till lite istället för att stå bredvid och skrika "bra jobbat era svin, det där kan vi tjäna pengar på sen utan att ni ens blir omnämnda"?

------------------
                          Mä.

Kommentera

Working...
                          X