Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kommer Linux att begå självmord??!!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kommer Linux att begå självmord??!!

Läser med bestörtning att de olika distributioner börjar bli så starka att man inte kan köra alla program i alla distributioner dvs de blir själva ett suboperativ!!
    Skall vi ha det så ? Eller är det redan så?

------------------
    GvdsSfdtTddv.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Var läste du detta?
    Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Kommentera

Erhh? ...va? var/när har du läst det? menar du gcc:n i rh 7 som har en bugg(flera?) som sägs förhindra binärkompablitet med andra distro:s eller?

Vad gäller tex rpm formatet så har det alltid varit så att du KAN installera dom på alla Linux plattformar men med lite mickel, tex så kan sökvägarna mellan olika ditro:s vara lite olika etc ...

------------------
      Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
      [JA][NEJ]
      Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

http://nyheter.idg.se/display.asp?id=010126-cs10

------------------
        webmaster resources
        http://slutaskjutaupp.nu

Kommentera

Tja, det där har jag hört i 6-7 års tid nu "Linux kommer att gå samma väg som Unix ...blaha blaha ..." -vet inte om det blir mer sant för att man upprepar det ...dessutom ska man vara medveten om att Linux (*nix) fiender (=Microsoft) mer än gärna spär på såna rykten, det finns en hel drös med standarder/styrgrupper som folk som sysslar med Unix/Linux har utarbetat som garanterar vissa grundläggande likheter (POSIX, Linux Standard Base, FHS, Opengroup ..etc) som faktiskt gör *nix mer lika varandra än vad NT/2k är lik Win9X -konstigt att såna här artiklar alltid dyker upp när MS har problem med något, som tex den långsamma adoptionen av Win2k av företagen eller det faktum att Unix fortfarande är kung bland server-OS:n eller Linux fortsatta segertåg över världen ...

------------------
          Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
          [JA][NEJ]

[Redigerat av Reefer den 27 jan 2001]

Kommentera

Mina misstankar om dessinformation från m$ finns förstås.
            Jag läste det hela i ett nyhetsbrev från Computer Sweden ! Tror jag.
            Har precis lagt om hela mailhanteringen så jag ser inte allt ännu.
            Frågan = Har någon stött på detta i verkligheten?

------------------
            GvdsSfdtTddv.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Eftersom det finns flera distributioner, från olika företag, så är det oundvikligt att det någon gång kommer att bli inkompatiblitet. Tyvärr så tror jag att detta kan leda till Linux fall.
              Jag tror det behövs ett starkt kontrollorgan, en standardisering mao. för att det inte ska skena iväg i olika riktningar.

/T

------------------
              ------------------->8 klipp här!!
              Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Kommentera

Om man har erfarenhet av *NIX så vet man att det finns en hel drös av standardiseringar på det området, man bör också betacka sig för att gå MS ärenden i det här fallet, och spä på rykten som skulle göra gällande att Linux/Unix skulle "falla" -det är helt enkelt inte sant!

Om det är nån som löper risk att falla så är det kolossen på lerfötter MS, som kör med resten av mjukvarubranchen i desperata försök att göra internet till sitt eget privata nätverk!

------------------
                [JA][NEJ]

Kommentera

Toonster: Problemet är ju att ingen kan tvinga någon att följa standarden

[Redigerat av Muzzafarath den 30 jan 2001]
                  Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Kommentera

Det är inte konstigt att olika distributioner skiljer sig åt. Tänk bara på hur mycket Microsoft olika (det är väl nästan 10 styken) OS skiljer sig åt jmf MS Windows 98 med MS Windows 2000 - och där talar vi ändå om ett enda bolag.

Fördelen med olika distributioner är att de SKALL VARA OLIKA annars finns inget skäl att skapa nya distributioner! Det är inget fel i det.
                    Det är ett naturligt och den distribution som blir starkast är den som är bäst lämpad för sin uppgift.
                    Det vara Darwin som kom på det här med 'survival of the fittest' - det hela är ett sätt att få fram en Linux-distributioner som kan överleva.

Man inte glömma att i Linux är det oftast trivialt att flytta kod från en distribution till en annan. Man löser alla inkompatibiliteter på binarnivå genom att kompilera om programmet på den nya plattformen - detta gäller både för applikationer som programbibliotek.
                    Att kompilera om ett program är någonting som är omöjligt med programvara från t.ex. Microsoft - där är man fast och tvingas oftast att uppgradera till senaste OS för att kunna köra nyaste versionen av ett program.

------------------
                    Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 02 feb 2001]
                    Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

Kommentera

Först av allt vill jag bara påpeka att jag är 100% för Windows, 100% för Unix, lite mindre % för Linux. Så att inte diskussionen urartar.

Eftersom fria marknadskrafter råder, oavsett vad det är för produkt/programvara, så kommer i framtiden någon distrubition försöka vara mycket bättre än dom andra, och erbjuda något speciellt. Sedan blir den någon typ av spin-off. Detta gäller inte bara mjukvarubranchen, utan vilken produkt som helst.

[citat]
                      Om det är nån som löper risk att falla så är det kolossen på lerfötter MS, som kör med resten av mjukvarubranchen i desperata försök att göra internet till sitt eget privata nätverk!
                      [/citat]

Vet inte om sådana uttalanden stärker din trovärdighet precis. Microsoft har ju ingen inblandning i Linux, som förhoppningsvis står på egna ben...

Microsoft använder iallafall Microkernelteknik, en teknik framtagen i början av 90 talet, och har om någon framtiden för sig.

Monolitiska kärnan i Unix/Linux härstammar från tidigt 70 tal, och kommer nog att få svårt att framstå som någon teknisk "high end" produkt, speciellt om dom håller på att plocka in otaliga funktioner i kärnan.
                      QNX har lyckats att använda russinen från båda kakorna, och är ett mycket intressant op-system med framtiden för sig. Sista stycket bara en reflektion.

/T

------------------
                      ------------------->8 klipp här!!

Kommentera

Vet inte om sådana uttalanden stärker din trovärdighet precis. Microsoft har ju ingen inblandning i Linux, som förhoppningsvis står på egna ben...

Vad pratar du om
                        Du menar på fullt allvar att du är omedveten om att MS tar varje chans att misskreditera (särskilt) *nix produkter där tillfälle ges antingen i det fördolda eller offentligt!

Microsoft använder iallafall Microkernelteknik, en teknik framtagen i början av 90 talet, och har om någon framtiden för sig.

LOL, ja att du fick lära dig det av den artikel som du hittade (och publicerade i en annan tråd i det här forumet) stärker ju inte precis din trovärdighet!

PS. och det blir inte mer intressant för att du upprepar det .DS

------------------
                        [JA][NEJ]

Kommentera

Min ursprungsfråga var inte att sprida M$ info.
                          Jag frågade om det var så vi ville har det?
                          och det viktigaste! Har Ni upplevt detta med inkompabilitet??!!
                          Jag vill ha alternativ, jag vill kunna välja själv utan att vara hänvisad till en gigant som stoppar in Outlook Express så fort jag närmar mig något som börjar på mik...
                          Frihet är valfrihet. Efter eget huvud.
                          Att tänka fritt är stort!
                          Att tänka rätt är större!
                          Översätt det till operativ så får vi ett djup i frågorna.

------------------
                          GvdsSfdtTddv.
                          Livet är kort och Nu!
                          Läs mera!
                          !?

Kommentera

För att svara på din fråga; nej det är inte så jag vill ha det och det är inte så det är/kommer att bli, jag har inte heller upplevt nåra praktiska inkompabilitetsproblem men så kör jag ju bara en Linux distro åt gången, tex så har ju Slack .tgz-format på sina installationsprogram och SuSE och RedHat har .rpm men då finns det konverteringsprogram som kan omvandla .tgz till .rpm och vice versa, jag har testat det på mindre installationsprogram och det verkar funka bra, vad gäller själva binärformatet så ÄR dom kompatibla, det var ju bara RH nu i ver. 7 som klantade sig och skickade en preview av GCC som hade en del buggar som bla gjorde att kompilerade program med den inte var binär-kompatibla med andra Linux distro:s -en "glitch" alltså, som jag nämnt tidigare så finns det standardiseringsgrupper för Linux den mest inflytelserika finns här;
                            http://www.linuxbase.org/

där kan man läsa bla följande;

Mission Statement
                            The goal of the Linux Standard Base (LSB) is to develop and promote a set of standards that will increase compatibility among Linux distributions and enable software applications to run on any compliant Linux system. In addition, the LSB will help coordinate efforts to recruit software vendors to port and write products for Linux.

Man kan också läsa att nuvarande medlemmar är som följer;

Caldera Inc
                            Corel Corporation
                            The Debian Project
                            delix Computer GmbH
                            Enhanced Software Technologies, Inc.
                            IBM
                            LinuxCare
                            Linux for PowerPC
                            MandrakeSoft
                            Metro Link, Inc.
                            The Open Group
                            Turbolinux Inc.
                            Red Hat Software
                            Software in the Public Interest, Inc.
                            SuSE. GmbH
                            VA Linux
                            WGS Inc
                            SGI

Som du ser så är det alla av dom största företagen som är involverade i Lunux som är medlemmar där ...det finns dessutom FHS som standardiserar katalogträdet i Linux och POSIX (Unix) som bla ser till att samma källkod kan "make && make install" på alla POSIX plattformar (bla NT faktiskt) det är en hel del annat också involverat i POSIX, som man kan läsa mer om här;
                            http://www.opengroup.org

Alltså, att Linux/Unix skulle dö ut för nån påstådd inkompabilitet är och förblir en önskedröm för MS..och alla dom väljer att svälja deras skitsnack...

------------------
                            [JA][NEJ]

Kommentera

Reefer-> Nja, om jag lärde mig något om artikeln jag hittade för ett tag sen vet jag inte... Den artikeln var intressant för Linus uttalanden

[citat]
                              LOL, ja att du fick lära dig det av den artikel som du hittade (och publicerade i en annan tråd i det här forumet) stärker ju inte precis din trovärdighet!
                              [/citat]

(Lära mig.. Jag har läst 160p på universitet, därav 120p i Systemprogrammering, där operativsystem och dess uppbyggnad är en stor del av utbildningen.)

Jag tillämpar även källkritik, och tror inte speciellt mycket på det jag läser på webben eller i billiga datatidningar, om inte källan är citerad.

Möjligt att Microsoft försöker misskreditera Linux något, men det är inget udda med det. Marknadskrafter som styr.

Hursomhelst, jag tror ändå att det blir en djungel i framtiden med alla distar.

/T

------------------
                              "Den som väntar på någon som gått får vänta länge..."

Kommentera

Working...
                              X