Meddelande

Minska
No announcement yet.

Linus vs. Tanenbaum

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Linus vs. Tanenbaum

Kunde inte låta bli...
    Att skicka en länk till en intressant diskussion mellan Linus Torvalds och Andy Tanenbaum från 1992.
    Om inte namnet Tanenbaum säger dig något, så kanske inte läsningen ger något.
    Hursomhelst, för de av er som inte är insatta i Operativsystemens grunder och funktioner, så finns ett avsnitt där micro-kernel system jämförs mot monolitiska system. Det blir en ganska het debatt...

Där läste jag dessa rader som gjorde att jag ville posta dom här..

[citat]
    LINUX is a monolithic style system. This is a giant step back into the 1970s. That is like taking an existing, working C program and rewriting it in BASIC. To me, writing a monolithic system in 1991 is a truly poor idea.
    [/citat]
    www.tischmann.de/linus_vs_tanenbaum.html

/T

------------------
    ------------------->8 klipp här!!
    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Han säger också det här, Herr Tanenbaum;

Making software free, but only for folks with enough money to buy first class hardware is an interesting concept. Of course 5 years from now that will be different, but 5 years from now everyone will be running free GNU on their 200 MIPS, 64M SPARCstation-5.

Doh? säger jag... åh så rätt han fick ... eller? Det där kan ju tolkas som ren och skär avundsjuka från Tanenbaum:s sida för att hans obskyra skapelse MINIX inte fick den bråkdel av spridning som Linux fick på kort tid ...

Och spiken i kistan för Tanenbaum kommer här;
    (av honom själv)

If you like Linus' philosophy rather than mine, by all means, follow him, but please don't claim that you're doing this because LINUX is "free." Just say that you want a system with lots of bells and whistles. Fine. Your choice. I have no argument with that..

hahahaha!!...jepp, och så blev det också ...

[Redigerat av Reefer den 04 jan 2001]
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

Jo du har rätt när det gäller spridningen av Linux/GNU.
      Hans MINIX system är ju bara en "skolbänksskapelse" i utbildningssyfte, enkelt gjort för att lära sig på en termin, så jag tror inte han är avundsjuk...

Jag å andra sidan gillar Tanenbaums sätt att fördömma monolitiska op-system, och att Linus håller med...

Undrar om man kan hitta flera sådana här gamla diskussioner gällande andra program/system???
      Kul att läsa vad folk tyckte/tänkte då mot hur det blev.

/T

------------------
      ------------------->8 klipp här!!
      Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Kommentera

Här är en länk till en bunt länkar om detta;
        http://alge.anart.no/linux/history.html

Finns massor om man letar på USENET, gamla ASC II meddelanden som Torvalds skickade runt till dom entusiaster som ville hjälpa honom (och dom till honom) i början av 90-talet...

Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

Hej alla. Här har ni mitt tycke (som det ser ut just nu) Jag har en server.
          233mhz 64mb ram 10gb hd. Och på skoj testade jag installera en NT bredvid min redan älskade Linux. Som test vilket som fungerade bäst. Eller vilket som "kändes" bäst. Och resultatet var löjligt. Med NT i burken så vill allt fungerade men.
          Mina tidigare 80kb/s sjönk till maximala
          73kb och bläddringen i vanligt nätverk(SMB) var betydligt långsamare. Att man sen var tvungen att lägga in fler program för att överhuvudtaget kunna köra både ftp,www,mail,routing,sql mm. Gjorde juh inte sirapen mer flytande utan snarare förvandlades till golvbeläggnins matrial gjorde juh testet ennu mer intressant.
          Det ända som jag blev intresserad av i NT var domän hanteringen och så vidare men har redan börjat bygga lite script i Linux för att ta hand om det OXO.
          Så min slutpunktering blir att visst NT är bra men för lata tekniker som inte tar sig tiden att lära sig hur nätverket egentligen kan hanteras. Men att den är dock stabil i sin golvbeläggnins anda.

Kommentera

Working...
          X