Meddelande

Minska
No announcement yet.

Mac???Reklam

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mac???Reklam

    Varför använder alla reklamfirmor Mac.

  • #2

    _vi_har_alltid_haft_MAC_och vill_inte_prova_något_annat_



    ------------------
    "Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
    - Förvirrad Mac-kund

    \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

    Kommentera


    • #3

      Ja det är som stoffe skriver, hela den branschen är väldigt konservativ, att NT/2k har varit en överlägsen plattform för detta under större delen av 90-talet verkar ha sprungit dom förbi.



      ------------------

      "Develop for it? I'll piss on it."
      Microsoft CEO Bill Gates, about developing
      applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
      which led to the demise of NeXT in 1993.
      Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

      Kommentera


      • #4
        Överlägsen plattform? Du måste skämta. NT4 blev någorlunda stabil först efter SP3. Den absolut första gången jag loggade in på en NT4-maskin så fick jag blåskärm. Precis vad jag ville ha: gå från min 486:a med Warp till en P133 med NT, och bara märka en enorm seghet.

        Nej, ge mig MacOS X. En stabil Unix i botten med ett vackert och lättanvänt gränssnitt.

        ------------------
        Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
        Mä.

        Kommentera


        • #5
          För att återgå till ämnet så är det tradition från 80-talet...

          När DTP-programmen började bli hyfsat accepterade av tidningsmakare (som tidigare jobbat med skalpell, beräknat rastervinklar för hand och satt alltihop med blytyper) var Apple snabba på att haka på den trenden och profilerade sig rätt hårt på den fronten. Pc-sidan hängde inte alls med, det är först på senare år de hunnit ikapp någorlunda. Proffsen tycker att Macens färghantering fortfarande är bättre, medan reprofirmor och tryckerier har börjat acceptera pc-filer - någorlunda motvilligt, dock...

          ------------------
          It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
          It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
          It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
          Queen - Machines (1984)
          "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
          "Öh, det är höjdhopp..."
          Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

          Kommentera


          • #6
            Dels är det ju som några säger här att Mac är fortfarande bättre i många stycken på grafiskt arbete än vad windows är. Dels är det ju för att Mac OS är lättare att komma in i, inom reklambranschen har man inte tid att bråka med datorerna, där ska det funka smärtfritt. Punkt slut.

            Sen handlar det ju om design. Reklamfirmor gillar Mac därför att de har en trevlig design, det är trevliga att titta på. En stilig Mac på skrivbordet är mer inspirerande än en gråbeige PC.

            Så det är nog en fråga om bra funktion tillsammans med vana och stil.

            ------------------
            /Petra
            If you see someone without a smile, give them yours.
            /Petra
            If you see someone without a smile, give them yours.

            Kommentera


            • #7

              cyberpet

              [citat]Mac är fortfarande bättre i många stycken på grafiskt arbete än vad windows är[/citat]

              Skulle du vilja utveckla det där, exakt på vilket sätt är Mac så himskans överlägset som grafisk plattform?

              Det finns inget som MacOS kan göra som inte NT/2k gör många gånger bättre.

              Att dessutom öht nämna dom båda systemen i samma mening är som att jämföra en Skoda med en Ferrari (och då menar jag inte att Macen är den senare), nä, kom igen när den RIKTIGA versionen av MacOS X släpps, inte den där betabuggen som släpptes i slutet av mars, så kanske vi har något att jämföra med, dvs likartade system på samma basis.

              Att göra en Sten-Erik duger tyvärr inte.

              [citat]Så det är nog en fråga om bra funktion tillsammans med vana och stil.[/citat]

              Du menar väl form före funktion?

              chainsaw

              Jag har fått kernel panics med Linux ett antal gg genom åren -liksom många andra som använt/der den, innebär det att den inte duger till något? -nä just det...trodde väl det.

              Alla system har sina hick-ups, det gäller inte bara för NT.

              Vad ALLA professionella människor behöver -grafiker såväl som programmerare, är en stabil plattform att jobba på/med, det är inte MacOS men väl NT/2k.

              Även om jag erkänner att jag föredrar Linux för just programmering framför NT/2k.

              [citat]Nej, ge mig MacOS X. En stabil Unix i botten med ett vackert och lättanvänt gränssnitt.[/citat]

              MacOS X? -nu vet jag att du skojar.




              ------------------

              "Develop for it? I'll piss on it."
              Microsoft CEO Bill Gates, about developing
              applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
              which led to the demise of NeXT in 1993.
              Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

              Kommentera


              • #8
                Själv tycker jag i alla fall att det är mycket smidigare att jobba med Grafiska grejer på Mac. Program som man använder som t.ex. Photoshop, QuarkXpress, Illustrator o.s.v. är ju från början gjorda för Mac och fungerar då bättre på Mac enligt mig.

                ------------------
                /Erik
                www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
                /Erik
                "My love for you is like a truck, BERSERKER"
                "Would you like some making f**k, BERSERKER"

                Kommentera


                • #9
                  [citat]
                  Sen handlar det ju om design. Reklamfirmor gillar Mac därför att de har en trevlig design, det är trevliga att titta på. En stilig Mac på skrivbordet är mer inspirerande än en gråbeige PC.
                  [/citat]

                  http://www.colorcase.com/ :] Det finns inget som säger att en PC måste vara gråbeige, lika lite som att en Mac måste vara trevlig att titta på...

                  ------------------
                  <cafka> jobbigt att vara socialt missanpassad
                  Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

                  Kommentera


                  • #10
                    Reefer: Vad är det som säger att NT är en stabil plattform men inte MacOS?
                    ..så kanske vi har något att jämföra med, dvs likartade system på samma basis.
                    Varför måste de vara likartade på samma basis? Grejen med en Mac är att hårdvaran i mångt och mycket är annorlunda, operativet utnyttjar minnet på ett annat sätt osv - måste man förändra det så det liknar pc-sidan för att du ska kunna göra dina jämförelser?

                    Jag lärde mig Windows för många år sen och det var inga större problem att komma igång, sedan när jag ville ändra i lite systeminställningar och liknande var det ganska enkelt och lättåtkomligt.
                    Nu när jag jobbar med en Mac och äntligen får lära mig MacOS ordentligt märker jag till min förvåning att det inte är så lättanvänt som jag trott. Alla snackar om att Macen är så "user friendly" och så vidare, men bara en sån sak som att ändra bakgrundsfärg på Skrivbordet till en som inte är standard kräver att jag gör en bild med min färg i närmsta grafikprogram, sparar den på hårddisken och sen kan jag ändra Skrivbordets bakgrundsfärg...
                    Många småfinesser är svåråtkomliga och jag har överlag inte i närheten så många valmöjligheter som i tex Win98.

                    Jag använder alltså både Windows och MacOS och trivs trots allt med bägge. Båda operativen har sina fördelar och sina nackdelar.
                    Framförallt tycker jag att jag numera kan uttala mig om Macen när jag har lärt mig jobba med den - om man bara använt ett operativsystem en dag eller två har man definitivt inte tillräckligt med kött på benen för att uttala sig om det.

                    ------------------
                    It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
                    It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
                    It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
                    Queen - Machines (1984)
                    "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
                    "Öh, det är höjdhopp..."
                    Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

                    Kommentera


                    • #11
                      Q

                      [citat]om man bara använt ett operativsystem en dag eller två har man definitivt inte tillräckligt med kött på benen för att uttala sig om det.[/citat]

                      Klassiskt fånigt argument, vad vet du om hur pass mycket erfarenhet jag har av MacOS?, dessutom var det väl inte användarvänligheten som vi diskuterade eller hur?

                      Om vi nu ska mäta Macsn*ppar med varandra, så kan jag ganska säkert säga att jag förmodligen använt olika versioner av MacOS mer än du och Cyberpet tillsammans har använt NT/2k.

                      Macar är ju notoriska för att vara svåra att ändra efter eget behag, det är liksom meningen med dom, man ska inte enkelt kunna ändra något -Steve Jobs vision om datoranvändning.

                      Dessutom väntar jag fortfarande svar på exakt varför MacOS skulle vara så förfärligt överlägsen som grafisk plattform från den som borde kunna svara på det.





                      ------------------

                      "Develop for it? I'll piss on it."
                      Microsoft CEO Bill Gates, about developing
                      applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
                      which led to the demise of NeXT in 1993.

                      [Redigerat av Reefer den 29 apr 2001]
                      Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

                      Kommentera


                      • #12
                        Reefer: Men det var faan vad du tar allting så personligt jämt!

                        Egentligen var det bara det första stycket som var riktat till dig, men hur ska man visa att man snackar i allmänna ordalag sen? Har ingen kläm på det, men det var lite klantigt skrivet av mig.

                        Vad gäller användarvänlighet tycker jag den i allra högsta grad spelar in när man jobbar med en dator - både den och själva prestandan och hur den utför mina kommandon bildar ju helhetsbilden av "en dator", vilken det nu må vara.

                        Sedan till den grafiska "överlägsenheten". På 80- och början av 90-talet vart man utskrattad om man kom till en reprofirma/tryckeri med en pc-diskett - Macen hade ett fullständigt järngrepp kring den grafiska industrin eftersom Apple satsat på det området, fått till en bra färghantering och fått många program skriva specifikt för MacOS och ibland portade till Windows.
                        När Microsoft (och resten av pc-sidan) fick upp ögonen för detta gjorde de Apple en björntjänst genom att lansera Publisher, ett program som inte följde någon standard alls och ripperierna kunde överhuvudtaget inte öppna de filerna.
                        Nu är situationen något mer balanserad, alla grafiska program att tala om finns till bägge systemen, MS har filat på färghanteringen och repron tar emot pc-filer utan att svära alltförmycket, men jag tycker fortfarande Macen är smidigare att arbeta med när det gäller grafik och DTP. Macen på jobbet och min pc här hemma är ungefär lika gamla och lika mycket minne/kraft osv. Men jobbar jag med en stor fil i Photoshop med massa roliga filter så sparkar fortfarande Macen stjärt med Windows - det går helt enkelt snabbare!
                        Må vara att Photoshop utnyttjar Velocity Engine eller att det är ett program skrivet för Macen från början, men det spelar ingen roll! Ska jag jobba med högupplösta bilder går jag till jobbet.

                        ------------------
                        It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
                        It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
                        It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
                        Queen - Machines (1984)

                        [Redigerat av Q den 29 apr 2001]
                        "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
                        "Öh, det är höjdhopp..."
                        Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag håller med Q och CyberPet. Jag började med en PC, men tröttnade på strulet och har bytt till Mac, en snabb, stabil, elegant datorlösning för mina behov. Windows "överlägsenhet" har passerat mig totalt, varje gång jag sätter mig med det systemet brukar jag tröttna och välkomna att använda Macen istället.

                          Macens totallösning för den grafiska branchen gör att den dominerar där.

                          Skrikandet om "NT/2000 är minsann öööverlääägset" gör verkligen inte att jag väljer dessa framför Mac OS eller Unix. Det blir Mac OS X för mig, ett elegant system som bygger på Unix och ger mig det bästa av två världar.

                          Leve Mac OS och Mac OS X!

                          ------------------
                          Intresserar sig för debatter om olika saker
                          Intresserar sig för debatter om olika saker

                          Kommentera


                          • #14
                            Förresten, det börjar bli lite tröttsamt med dessa "datorkrig" när man hör det gamla vanliga:

                            "NT/2000 är ööverläägset Mac OS"
                            "Intel är mycket bättre för de har fler Mhz"
                            "Det finns inga program till Macen" o.s.v o.s.v.

                            Tur att jag har PC-kompisar med högre nivå som inser att PC:n är bra på vissa saker och Macen på andra istället för att dra valsen om "Windows överlägsenhet", en vals jag hört i flera år vid det här laget utan att jag märkt denna "överlägsenhet" vid arbete med systemet.

                            ------------------
                            Intresserar sig för debatter om olika saker
                            Intresserar sig för debatter om olika saker

                            Kommentera


                            • #15
                              Förresten, en sista kommentar. Jag upplever att Mac OS är smidigare och snabbare än Windows då man arbetar. Jag har arbetat snabbare i Mac OS länge och måste nästan säga att jag tycker Windows 3.11 är trevligare än de "Mac-kopierade" versionerna.

                              ------------------
                              Intresserar sig för debatter om olika saker
                              Intresserar sig för debatter om olika saker

                              Kommentera

                              Working...
                              X