Meddelande

Minska
No announcement yet.

Mac???Reklam

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Innan jag slänger mig in i det är "kriget" så vill jag bara säga en sak. Jag är en trogen PC användare och skulle inte byta till MAC frivilligt.

Det jag vill säga är först till Reefer:
    försök köra en ferrari i innerstan och se om du kommer till en högre växel en 2:an, men i tyska autobahn eller försök parkera en ferrari på natten i ett skumt kvarter och räkna sekunderna innan den är stulen Meningen med allt detta är (som vanligt) PC har sina fördelar, och Mac(k)en har sina, precis som skodan i stan och ferrarin i autobahn.

Personligen tycker jag att PC:n är utmärkt för "den vanlige" användaren eftersom den täcker alla områden väldigt bra, medan det enda som (ni) Mac användare kommer med är att Mac är bra för grafik. Och det har har inga argument för för jag känner folk som jobbar inom grafik och skulle inte använda PC:n för all guld i världen

-----------------------------
    These are the word of Rozzi!
    If there´s a problem that can be solved, there´s no point worrying about it.
    If the problem is unsolvable, then what´s the point of worrying about it.

Kommentera

roligt krig det finns, bättrer detn här än ett 3 världskrig.
      Macen är överlägsen inom den grafiska branchen, så har det alltid varit. Den branchen behöver snabbhet, enkelhet och funktionsäkert, det har inte pc:n.
      Och att jämföra en mac och en pc:s hårdvara funkar inte. En 733mhz i en G4 och en 733mhz i en pc är inte detsamma, G4:an är mycket bättre. G4:an är faktiskt den ENDA persondatorn i hela världen som har SUPERDATORKAPACITET!!! försök att slå det pc:n.
      Själv så sitter jag på en pc, om jag skulle ha mycket pengar så skulle jag först köpa en pc med den senaste intelprocessorn och en G4, de är bra på många olika saker. Pc:n för att det finns fler spel och program, G4:an för den grafiska biten som är rolig att leka med.
      | AOpen HQ08| P4 1.7 | MSI 850 Pro2 | 512MB RDRAM | Gainward GeForce4 Ti4200 650XP 128MB RAM | WD 80GB | AOC 19' |
      Skriv ett meddelande till mig på min LCD

Kommentera

Om jag ska vara ärlig så är det inte själva datorhastigheten som Mac blivit så populär för, utan människohastigheten. Min dator, en Athlon på 1GHz, sitter i stort sett helt sysslolös medans den väntar på att jag ska göra något. Den söligaste delen i mitt system är jag, och kommer alltid att vara det. MacOS är, till skillnad från i stort sett alla andra system (i synnerhet Linux), gjort för att underlätta för användaren. Utvecklarna på Apple insåg tidigt att även en 1MHz-processor skulle mestadels vänta på användaren, så varför inte snabba upp användaren?

------------------
        Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
        Mä.

Kommentera

Fan, vad bra sagt, Chainsaw!
          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Kommentera

Lika kul att läsa dessa OS krig som alltid. Här kommer mina synpunkter:

Win9X/W2K:
            * Lika (o)stabilt som MacOS <=9.X
            + Multitasking
            + Bättre minnes hantering/Minnesskydd

MacOS ver <=9.X:
            * Lika (o)stabilt som MacOS <=9.X
            * Ingen multitasking (hjälpligt support för trådar)
            * urusel minneshantering/minnesskyd (varför måste jag ange hur mycket minne ett program skall få?)
            * Enkelt att installer program MEN inget automatiskt meny system för installerade program

MacOS X:
            * Stabilt som Unix
            * Men inga/få program är skrivna för MacOS X
            * helt anorlunda uppläg på menyerna, gamla vana mac användare kommer inte att hitta
            * Det grafiska GUI'et är slött!
            * Gamla macprogram kan köras i en MacOS9 emulator (Mac Classic)
            * Mycket minneskrävande (minst 128MB RAM, gärna mer)

Åsikter:
            MacOS X - GUI'et Måste bli snabbare.
            MacOS <=9.X - Finns idag ingen anledning att arbeta med detta, speciellt om man är van vid ett multitaskande OS som W2K eller Unix.
            W2K - Har mer än 90% persondator marknaden och växer (om inte MacOS X blir snabbare och det kommer fler program till det)
            Unix/Linux - Slår både MacOS och Windows på servermarknaden och där det behövs datorkraft.

//GunnarD

------------------
            If you can't convince them, confuse them.
            So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

nulleman: Inte för att lägga mig i själva "kriget" (kör både Win98 och MacOS 9.1), men en G4 är ingen superdator.

Visst, den klarar av en gigaflop/sekund och det var förr att anse som en superdator, men just eftersom utveckligen rasat iväg mot snabbare och snabbare system har definitionen för superdatorer ändrats.
              Idag ligger det runt 100 Gigaflop om jag inte missminner mig.

------------------
              It's better to burn out than to fade away!
              There can be only one!
              "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
              "Öh, det är höjdhopp..."
              Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

Kommentera

[citat]helt anorlunda uppläg på menyerna, gamla vana mac användare kommer inte att hitta[/citat]
                Så var det väl för oss PC-människor när Win95 kom och det blev bara bättre

------------------
                F.Sundström
                Den som söker skall finna!
                Hur har livet på jorden kunnat uppstå med sådan precision

Kommentera

[citat]Så var det väl för oss PC-människor när Win95 kom och det blev bara bättre[/citat]

Kanske, jag ser samma dilemma för MacOSX kontra MacOS 9.X som för Linux kontra Windows.

Man kan använda samma argument (för och imot) när det gäller bägge fallen.

Sedan angående Mac'en snabbhet.

Hos en person installerade jag både en Mac (G4 mellan klassen, MacOS 9.1) och en Pc (DELL 1GZ, W2K) och personen upplevde att PC'n var snabbare på allt!
                  (Start av maskinen, starta office program ...) Så även om Apple påstår att det är en superdator så upplevs den inte som en sådan.

------------------

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Så, GunnarD, kommer naturligtvis frågan... Vilken av datorerna jobbade personen snabbast på?

------------------
                    Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
                    Mä.

Kommentera

Bägge två

Men allt där datorn fick jobba lite var PC'n snabbare.

//GunnarD

------------------

Kommentera

OS X är ett skämt, förutom delar av dess kernel som är BSD baserad och BSD är en Linux killer.

W2K och speciellt WinXP (vilket jag beta testar) är otroligt stabilt, jag har sett Linux hänga sig fler gånger än XP.
                        Appar kan hänga sig, som DOOM(japp gamla goda Dos Doom funkar i XP, många Dos spel gör det, har problem med Terra Nova förstås) gjorde en gång, men inte tog det systemet med sig inte.

------------------
                        Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
                        So far, the Universe is winning.
                        "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
                        "So we can believe the big ones?"
                        Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
                        Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

Kommentera

"Och att jämföra en mac och en pc:s hårdvara funkar inte. En 733mhz i en G4 och en 733mhz i en pc är inte detsamma, G4:an är mycket bättre. G4:an är faktiskt den ENDA persondatorn i hela världen som har SUPERDATORKAPACITET!!! försök att slå det pc:n"

Vi slår det hur enkelt somhelst, en 800mhz P3:a slår en 500Mhz G4 hands down förutom i vissa Photoshop filter som använder Velocity Engine ordentligt.
                          x86 processorer kanske inte har samma fart 'per mhz' så att säga men dom klarar av att klockas flera gånger snabbare än vad som är möjligt med PPC arkiteturen och så har vi också pris skillnaden.

------------------
                          Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
                          So far, the Universe is winning.
                          "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
                          "So we can believe the big ones?"
                          Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
                          Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

Kommentera

Anser personligen att Intel Itanum på 733 mhz ligger närmare en superdator än G4 på 733 mhz ...

Att en G4 är snabbare klocka för klocka än P4 är självklart fast sen klarar P4 nästan 3ggr så hög klockfrekvens ...

Finns en enda punt en G4 733 teoretiskt kan slå en Thunderbird 1400 på ? Tror inte det ...

En annan deltalj jag tycker är fånig är att Mac envisas med appletalk ... är man på LAN så har ju nästan alla klient för windowsnätverk och då hittar man ju inte macarna ... varför inte följa standard hos 9 av 10 datorer ?

Kommentera

Ska dra upp diskussionen igen med att svara på den førsta frågan. Den kanske har svarats på tidigare, jag hann inte læsa igenom allt, men jag svarar med mina åsikter på det hela.

Alla som har anvænt något av føljande: Illustrator, Photoshop, Indesign & Quark Xpress på BÅDE Mac och PC, vet nog att alla de hær programmen ær gjorda før Mac och dessutom kør mørkbart mycket snabbare på Mac.

Jag har t ex Indesign både hemma och på en G3:a på skolan. Min PC=375mhz, 392MB minne. G3:an=266mhz, 128MB minne.

Indesign kør så otroligt segt på min dator så jag får lust att slænga ut det direkt. Næstan allting ritas upp av programmet och det går sirapssegt att gøra till och med det enklaste...

Summa kardemumma blir att de flesta program som reklambyråer anvænder ør anpassade - och fungerar bæst - på mac. Så længe det ær på det viset tror jag att de kommer att fortsætta att anvænda Mac och det ær jag fullkomligt nøjd med, jag skulle før allt i værlden inte ha en seg Win2k/NT-dator som vi har på resten av skolan, till "reklambyråprogram".

(Nej, jag skriver inte det hær på en Mac utan på ett danskt tangentbord )

------------------
                              Daniel Mott
                              Vad är godast?
                              Vad har du för operativsystem i din dator?

Kommentera

Skillnaden mellan PC (Win9*, WinNT och W2K) och Mac (ej MacOS X) är att Macen endast kan köra ett (1) program itaget mendans PC kör multitasking.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo under MacOS så är ex Indesign ensam om att få CPU tid vilket kan upplevas som att den går snabbare.

Det jag hatar med Mac'en är att ett program låser maskine så länge det kör och inte släpper CPU'n. I windows kan jag byta program och göra något annat under tiden som ex. photoshop blir klar med något tungt filtersättning.

//GunnarD

------------------

Kommentera

Working...
                                X