Meddelande

Minska
No announcement yet.

varför funkar inte MacOS till PC?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• varför funkar inte MacOS till PC?

Varför funkar det inte att köra MacOS på PC eller Windows på Mac. Jag menar, det funkar ju att köra Linux och Unix mm på båda.

Olika processortyper bland annat... PPC'n är helt annorlunda än den x86 CPU som sitter i PC datorer. Linux funkade alltså inte helt magiskt på Macen bara för att det fanns till PC'n först, man var ju tvungen att skriva om vissa delar... Du kan till exempel inte installera en Linuxdistribution som är byggd för PC'n på Macen, du måste ha en speciellt distribution (t.ex. LinuxPPC).

Så länge som Apple inte skriver om MacOS (portar) till PC'n kommer MacOS inte funka utan en emulator.

[Redigerat av Muzzafarath den 03 feb 2001]
    Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Kommentera

Tja, man kan ju köra Windows på Macintosh. Allt från 3.1 till 2000 fungerar, men kräver PC-kort eller emulator.

På PC:n fungerar mig veterligen bara gamla Mac OS-versioner fram till 7.5.3.

Jag har själv kört Windows på en Mac och blev tämligen imponerad av prestandan (W98 på en iMac 333 Mhz) och måste därmed säga att Macen är mycket kompatibel. D.v.s har man behov av Windows går det att använda. Köper man en Mac och behöver något W-program är det bara att köra på.

------------------
      Intresserar sig för debatter om olika saker
      Intresserar sig för debatter om olika saker

Kommentera

Working...
      X