Meddelande

Minska
No announcement yet.

Pc rockar, punkt.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pc rockar, punkt.

    Det är egentligen det enda jag har att säga... Pc rockar hårt... Mac inte lika mycket, tycker jag...

    ------------------
    Där Palle drar fram - försvinner allt damm!
    Där Palle drar fram - försvinner allt damm!

  • #2
    Bra och välunderbyggt argument.

    ------------------
    /Petra
    Macälskare gör det i kubik
    /Petra
    If you see someone without a smile, give them yours.

    Kommentera


    • #3
      Jag vill ha både och, ska köpa en mac till nästa höst.

      ------------------
      Joakim Rosenqvist
      http://spender604.net

      Kommentera


      • #4
        Jag HATAR Mac. Särskillt I-Mac !!!
        Den fjöntiga lilla musen är ju bara ett stort skämt med alla I-Mac köpare och tangentbordet är ju sämre än det Spectrum hade. Och vem vill ha en datorn inbyggd i en 14" eller 15" skärm som inte går att uppgradera.

        USCH !!!

        - PC rokkar fett -




        ------------------
        winne.net

        Kommentera


        • #5
          Jag förstår inte hur man kan hata en dator. Det är så starka ord att säga att man hatar nåt.

          iMac är ju inte till för "proffs"-användaren utan för studenter och för hemmamarknaden. Vi proffs väljer G4r med dubbla processorer, där det finns utbyggnadsmöjligheter och valet att köpa en 22" bildskärm om vi vill.

          Kan för övrigt informera dig om att puck-musen är historia, tillika det lilla tangentbordet. Nu levereras alla Macintosh med en optisk mus och ett väl utbyggt tangentbord som standard. Både för iMac och för G4rna.

          ------------------
          /Petra
          Macälskare gör det i kubik
          /Petra
          If you see someone without a smile, give them yours.

          Kommentera


          • #6
            hmmm... det är inte ofta man hör speciellt bra argument från användare av mac. ofta är de av typen "det är lätt att använda/lätt att lära sig en mac".
            (petra, du som verkar gilla mac kanske kan ge fler argument för mac.) jag tänkte bara besvara det argument som jag själv oftast hör(det enda jag har hört) här:

            vad avgör huruvida ett system är lättanvänt eller inte? beror det inte rätt mycket på vilka förkunskaper man har?

            det sägs som sagt också att det är lätt att lära sig använda en mac, men är det egentligen vad vi vill ha?

            vad jag har lärt mig vad gäller datorer, så är graden av "lätt att lära" omvänt proportionellt mot effektivitet/kontroll eller whetever, ni fattar vad jag menar.
            jämför med vad som helst och ni ser att det stämmer.

            själv tycker jag mig aldrig ha ordentlig kontroll över systemet de gånger jag har suttit på en mac. man har alltid varit begränsad till vad systemet har att erbjuda gentemot användaren.

            eftersom jag själv är gammal coder så skulle jag vilja göra en jämförelse med programmeringsspråk. jag kan programmera i en hel del språk(tex c, c++, asm(för en del olika processorer, inklusive olika motorolor(min favoritprocessor är för övrigt intel80386)), basic, java, pascal, fortran, vb och en del andra).

            mitt favoritspråk är givetvis assembler, som erbjuder just det jag vill ha, exakt kontroll över allt jag gör. jag hör ofta gnäll från andra coders, typ c och vb coders, som tycker att asm är så sanslöst svårt att lära sig, och därför föredrar sitt språk. dessa coders (värst är givetvis vb och java-typerna) går ju helt och hållet miste om fördelarna man få om man vill lägga ner några extra minuter på att lära sig något.

            och av samma anledning föredrar jag pc framför mac. man har helt enkelt mer kontroll över saker och ting. jag är nästan beredd att kalla mac ett monolit-system.

            om du anser att jag har fel, så rätta mig gärna, jag vill alltid lära mig något nytt. och som sagt, jag vill gärna höra fler argument för mac.

            en sista sak. är imac till för studenter? så långt jag vet, så är det väl ändå unioch i viss mån även windows) som används på de flesta högskolor och universitet. har aldrig sett något som liknar en mac på min högskola, och tror inte att de används i högre utsträckning någon annan stans heller....

            Kommentera


            • #7
              Kul att höra att det finns fler som gillar assembler!

              Men det blir nog mest C++ för min del i längden...

              ------------------
              Mvh Yrin Eldfjell
              >>> Hemsida <<<
              / bughawk <bughawk at chello.se>

              Hemsidan (skol- och ungdomskulturrelaterade artiklar.)

              Kommentera


              • #8
                Du besvarar egentligen din egen fråga när det gäller lättanvänd då du avslöjar att du är rätt proffsig själv.

                Detta menar jag är avgörande då du som proffs nog har lite svårt att se vad som är lättanvänt för en som ALDRIG suttit vid en dator tidigare.

                Jag har utbildat ganska många rena nybörjare och det har visat sig att de som börjar lära sig på Macintosh har lättare för att begripa hur en dator fungerar än de som börjar använda en PC. Inte sagt att man inte kan lära sig använda PC, det är bara en högre inlärningströskel, tid som man kan använda till att lära sig olika program istället.

                Sen förespråkar jag teorin att en dator ska göra vad JAG vill och inte tvärt om, jag ska inte behöva tänka annorlunda så att datorn blir nöjd. Då är det inget bra system om man inte kan använda logik.

                Nu har jag själv hållit på med Macintosh i snart 15 år och givetvis kan jag mycket mer än många nybörjare. Jag kan trixa omkring när jag får problem klart mycket enklare än om jag hade använt PC.

                Vad är det för enkelt med att avinstallera ett program och programmet ifråga raderar en dll-fil som något annat program också använder. När den dll-filen är raderar så börjar det andra programmet krångla och jag kan tvingas ominstallera detta program. Om jag avinstallerar ett program i Mac kan jag antingen välja avinstallation som kom med installationsprogrammet eller helt enkelt slänga programmet.

                Om jag har en genväg (eller alias som det heter på Mac) till ett program och jag flyttar programmet så bryts länken i Windows medan i Mac hänger länken med och jag kan använda min genväg i alla fall.

                När jag säger att en iMac är för studenter menar jag att det är en lågprismodell som ändå är kompetent nog att göra det mesta. Är man proffs så väljer man en PowerMac eller en PowerBook. Samma som iBook också är en lågprismodell som är kompetent nog till ett bra pris.

                Då jag inget kan om programmering så vill jag inte svara på dessa frågor. Men jag förstår inte varför det skulle vara svårare att koda på en Mac än en PC då de flesta ju verkar koda i VB eller C++ eller liknande. Nåväl, jag ska inte gå in på det området då jag knappt kan skilja på HTML och DHTML.

                På Universitetet här i Luleå använder de både Mac, NT, Unix och andra plattformar, så kanske du inte tittat så noga.

                Fast tilläggas bör ju att många skolor faktiskt använder Mac, men då handlar det om låg-, mellan- och högstadiet där de använder Macintosh. Sen har jag sett några gymnasieskolor också, men det är mindre vanligt.

                Det jag retar mig på är att PC-älskare inte kan acceptera argument som är mer känslomässiga än teoretiska. Alla faller inte för beigegrå fyrkantiga burkar utan tilltalas av vackra former och roliga färger. Att sitta på en maskin som är inspirerande bara den gör också kanske att man blir mer effektiv och kreativ.

                Sen finns det andra som gillar tuffa tag och satsar på en SGI, men dem ser jag inte heller ner på, då de också faller för en viss typ av maskin. Eller de som gillar Amiga.

                De må vara i minoritet, men varför skulle det vara fel att vara i minoritet?

                Huvudsaken är att JAG trivs med min Mac och DU trivs med din PC. Sen är det oväsentligt om jag tillhör en minoritet eller inte då jag är som mest produktiv på MIN dator.

                Håller du med om det?

                ------------------
                /Petra
                Macälskare gör det i kubik
                /Petra
                If you see someone without a smile, give them yours.

                Kommentera


                • #9
                  hej Petra!

                  givetvis håller jag med om att det viktiga är att du är nöjd med din mac och jag med min pc, därmed inte sagt att för- och nackdelar tål att diskuteras!

                  än så länge (med undantag av vissa känslomässiga argument) så grundar sig alla dina argument på att det är enklare att lära sig och använda en mac. skulle fortfarande vilja ha "tekniska" argument.
                  och jodå, visst kan jag acceptera de känslomässiga argumenten, även om jag tycker att "tekniska" väger tyngre. jag bryr mig dock inte det minsta om hur en dator ser ut(fysiskt, till det yttre).

                  jag undrar över om det verkligen är lättare för nybörjare att lära sig hur en dator _fungerar_ på en mac. möjligtvis är det lättare att lära sig _använda_ en dator på mac. det är en väsentlig skilnad på att förstå hur en dator fungerar och att förstå gränssnittet mellan användare och dator.

                  även vad gäller att trixa med datorn, så baserar sig dina argumenten på att det är enklare att "trixa" med mac. det verkar som du förutsätter att jag använder window$ på min dator (vilket tyvärr är sant). även jag tycker att windows har ett osmidigt sätt att installera program, även om jag aldrig har problem med dllr eftersom eftersom att man bara lägger till de som saknas.
                  jag längtar faktiskt tillbaka lite till DOS-tiden då ett program låg i en katalog och inte utspritt över hela filsystemet. då bestod "avinstallationsprocessen" av att man helt enkelt tog bort katalogen.

                  måste få säga att jag tycker funktionen med alias ,även om jag själv inte använder genvägar speciellt ofta och egentligen inte ser deras användningsområde, som inte bryts på mac är rätt smart.

                  en dator ska ju självklart göra det man vill. det beror lite på vad man menar med detta, men utifrån vad jag tror att du menar så är det upp till applikationerna att tillgodose detta.

                  vad gäller min jämförelse [PC-MAC]-[ASM-VB] så är det väl följande generela åsikter om de två språken som finns:
                  assembler: svårt att lära, ger kontroll över allt (hårdvara, maskinkodsoutput...)
                  VB: lätt att lära(behöver inte läras, man kan det i stort sett när man föds), men ger ingen vidare kontroll och är väldigt inneffektivt.
                  utifrån detta är det väl bara att välja sitt språk, precis som när man väljer system...

                  jag får be om ursäkt för att jag inte kollat upp näremare huruvida mac används på universitet och högskolor, men jag står fortfarande fast vid att jag inte tror att de används i någon högre utsträckning(detta då jämfört med unix och windows)...

                  /ReCiber

                  [Redigerat av ReCiber den 20 aug 2000]

                  [Redigerat av ReCiber den 20 aug 2000]

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är ju inte särskilt givande att diskutera MHz och annat när man jämför Mac och PC då det är två helt olika arkitetkturer på processorerna. Det är inte ens till samma marknad som Apple vänder sig till. Att debattera om vilken av processorerna är snabbast spelar egentligen ingen roll då det är så pass små skillnader idag mellan olika applikationer att det krävs mätverktyg för att jämföra skillnaderna.

                    Så det hela handlar om känslomässiga val, anser jag. Vilket OS man trivs bäst med och på vilket sätt man vill använda sin dator. Pillar man mycket och tycker det är kul att byta ljudkort och grafikkort varje vecka och spela femtielva miljoner olika spel, så ska man givetvis satsa på en PC, eller en av proffsmaskinerna från Apple som också är utbyggbara och uppgraderingsbara. Är man bara intresserad av en arbetshäst som får jobbet gjort så satsar man kanske på något paket, antingen från Apple eller från någon av de olika företagen som säljer paketlösningar för PC.

                    Många är inte så avancerade som kanske dig och mig. Du jobbar mycket med programmering och jag jobbar mycket med grafik. Att vi valt olika plattformar tycker jag inte alls är förvånande då vi har helt olika inriktningar och olika krav på våra datorer.

                    Du saknar DOS-promten och jag skyr den som pesten efter som jag vill jobba i ett grafisk gränssnitt, för mig är det mer logiskt än att knappa in DOS-kommandon.

                    Jag har inget intresse av att gå in i dll-filer för att redigera dem. Jag bara är intresserad av att mina program funkar smidigt och gör det jag vill att de ska göra.

                    Jag vill kreera bilder och då vill jag inte kämpa med ett bråkande system. Jag känner ingen tillfredställelse alls över att försöka klura ut hur systemet vill att jag ska spara mina filer. Jag vill jobba i mitt program, spara och sen jobba vidare i ett annat program.

                    Jag vill kunna klippa och klistra eller dra och släppa mellan de olika programmen, och då vill jag att det ska funka utan att få några programavslut på grund av en otillåten åtgärd. Lika lite som jag vill få ett systemfel av typen 1 i Macintosh.

                    Det finns säkert Macälskare som skulle vilja debattera med dig om de mer tekniska aspekterna. Jag är inte intresserad av detta.

                    Jag kan min dator utan och innan, det räcker. Jag bytte tidigare i vår ut mitt grafikkort till ett bättre och uppgraderade processorn. Det är ungefär så långt jag sträcker mig i att pilla i datorn. Detta vara dessutom gjort för att jag ville ha lite bättre prestanda i min gamla maskin när jag jobbar i Photoshop till exempel eftersom datorn är 3-4 år gammal.

                    Så, om du vill ha en teknisk diskussion så får du hoppas att någon annan kommer in och tar den debatten med dig. Jag kommer fortfarande hävda att jag tycker Mac är mer lättanvänd som dator om man vill bara jobba med programvaran och kreera något. Då jag kan tillräckligt om mitt system för att få ett stabilt system som inte krashar, behöver jag inte kunna programmera C++ eller något annat för att mina argument skulle väga tyngre än någon annans.

                    Så jag är nöjd med vad jag har. Jag skulle inte byta till PC idag. Dels för att det skulle ta för lång tid för mig att lära om och dels för att det skulle bli för kostsamt att konvertera alla programlicenser jag har till Windows. Jag känner heller inte att jag ska behöva "försvara" mitt val av dator bara för att det inte är vad majoriteten valt. Huvudsaken är att JAG är produktiv och nöjd med vad jag har.

                    ------------------
                    /Petra
                    Macälskare gör det i kubik
                    /Petra
                    If you see someone without a smile, give them yours.

                    Kommentera


                    • #11
                      Bara en liten notis angående det där med studenter:

                      Huruvida studenter köper iMac/iBook hellre än G4 låter jag vara osagt, men vi har det inte alltid så fett och de är ju faktiskt billigare...

                      Men det här med användningen på högskolor och universitet. Det beror mycket på inriktningen på utbildningarna. Jag ser ingen större anledning för t ex ekonomer att ha det ena eller det andra, ekonomiprogram finns till bägge systemen.
                      Men om det gäller dataingenjörer jobbar de med alla system för att lära sig hantera dem både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt - Mac, pc, unix osv.
                      Vi mediastudenter använder också gärna Mac för att arbeta med Photoshop, Illustrator, Quark XPress osv, eftersom den grafiska branschen är såpass inriktad mot Mac. Men jag sitter gärna vid en pc för att skriva texter, surfa, leta i databaser och så vidare.

                      Så för min del spelar det ingen roll vad det är för en dator - bara jag kan använda den!

                      ------------------
                      Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
                      "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
                      "Öh, det är höjdhopp..."
                      Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

                      Kommentera


                      • #12
                        Bra sammanfattat Q

                        ------------------
                        /Petra
                        Macälskare gör det i kubik
                        /Petra
                        If you see someone without a smile, give them yours.

                        Kommentera


                        • #13
                          mitt favoritspråk är givetvis assembler, som erbjuder just det jag vill ha, exakt kontroll över allt jag gör. jag hör ofta gnäll från andra coders, typ c och vb coders, som tycker att asm är så sanslöst svårt att lära sig, och därför föredrar sitt språk. dessa coders (värst är givetvis vb och java-typerna) går ju helt och hållet miste om fördelarna man få om man vill lägga ner några extra minuter på att lära sig något.

                          Assembler är inte sanslöst svårt, bara jäkligt annorlunda. Visst ger det full kontroll på den lägsta nivån, men man tappar väsentlig kontroll i den övre lagren, så det är knappast intressant mer än i extremt prestandakänsliga operationer (drivrutiner,spel etc.).

                          och av samma anledning föredrar jag pc framför mac. man har helt enkelt mer kontroll över saker och ting.

                          Men det är också lättare att tappa kontrollen...

                          jag vill gärna höra fler argument för mac.

                          Macens företräden ligger inte på det tekniska planet, förutom en samling media-APIr som är kraftigt optimerade och snabbare än på PC. Företrädena ligger på användarplanet, och det är väl inte det sämsta?

                          och tror inte att de används i högre utsträckning någon annan stans heller....

                          Mac används i relativt stor utsträckning på svenska högskolor. I USA är Macen enormt stor inom utbildningsväsendet.


                          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

                          Kommentera


                          • #14
                            Hej emission!

                            Kul med någon som försöker ge argument som skiljer sig lite från de vanliga argumenten för mac.

                            Jag har aldrig hävdat att asm är svårt, utan det är det som jag hör från andra programmerare, precis som jag hör från macanvändare att pc skulle vara svårare.
                            Jag kan inte hålla med om att man tappar kontrollen i "de övre lagren" då man programmerar i assembler. Varför skulle man göra det?

                            Ser inte heller varför man skulle tappa kontrollen över huvudtaget på pc.

                            Optimerade APIr. Bra argument! Det var precis det jag undrade över. Skulle vara trevligt om man kunde få någon referens till denna jämförelse. Här ser man dock vad jag skulle vilja kalla monolitarkitekturen på mac med hård och mjukvara tätt samanknutna.

                            Och om huruvida mac används på högskolor, igen. Du säger att mac används i RELATIVT hög utsträckning. Jag antar att du då menar RELATIVT pc och unix, eftersom det är detta som diskuterats tidigare. Du får ursäkta mig, men jag vägrar tro att de finns fler macar än pc och unix på högskolorna.


                            Angående Q's inlägg i denna diskussion: Att dataingenjörer skulle använda alla system... Lite ödets ironi kanske, men det är ju självklart så att jag pluggar till dataingenjör, och inte arbetar vi med alla system. Detta skulle vara allt för oöverskådligt och alldeles för mycket för att hinnas med på bara 4.5 år. Istället får man inrikta sig på de system som används i störst utsträckning.

                            Kommentera


                            • #15
                              ReCiber: Nä, jag menade inte att alla dataingenjörer pluggade alla system, jag inbillar mig att det finns olika inriktningar på utbildningarna...

                              Det är klart att det finns mer pc än Mac på universitet och högskolor i Sverige, då pc'n har det grepp den har om befolkningen i övrigt. Vad gäller Mac-unix har jag ingen uppfattning om. Men det skulle inte förvåna mig om Macen är större i USA - av nån anledning känns det bara så.

                              ------------------
                              Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
                              "Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
                              "Öh, det är höjdhopp..."
                              Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

                              Kommentera

                              Working...
                              X