Meddelande

Minska
No announcement yet.

Windows suger, är Mac bättre?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Windows suger, är Mac bättre?

    Efter att ha använt Windows i säkert 5 år har jag inte lyckats förstå hur det fungerar. Program kraschar hela tiden, filer placeras på alla möjliga ställen och registret samt Windows-mappen ser ut som ett slaganfall. Det finns ingen ordning alls! Dessutom tog det 20 minuter innan Windows var färdigladdat och hårddisken slutat hacka när jag startade om tidigare. När man bläddrar i olika mappar låser sig hela fönstret så fort en krävande operation ska göras. Tar ett program upp för mycket resurser påverkas alla andra program. Säkerheten är ett skämt, vilket program som helst kan krascha Windows. Till och med html-filer kan göra det. Jag står inte ut med Windows längre.

    Nu är den stora frågan om Mac är bättre? Jag funderar nämligen starkt på att överge Windows och Unix är knappast något alternativ.



    ------------------
    - Swey
    Bäst, vackrast, styggast...
    - Marcus

  • #2
    Swey, nu är jag ju väldigt subjektiv då jag har använt Macintosh sedan 1986. Men jag skulle nog säga att du kan koncentrera dig mer på att använda program än på att få programmen att fungera i operativsystemet i Macintosh.

    Jag rekommenderar dig att tänka igenom vad du helst vill använda datorn till, sen bestämmer du vilket system du vill använda. Behöver du mer info, så är du välkommen att höra av dig till mig. Via email, ICQ ellre här.

    Om du sneglar lite på Unix kan nya Mac OS X vara intressant då den är baserad på Unix, fast med snyggare gränssnitt. Den 15 september släpps den publika betaversionen av den, så den finns inte att köpa ännu. Men det kommer i början på nästa år. Mac OS X Server finns dock, så du kan säkert hitta lite godsaker där om du vill veta mer. Är du intresserad kan jag försöka hitta lite bra länkar så du kan läsa lite.

    ------------------
    /Petra
    Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
    /Petra
    If you see someone without a smile, give them yours.

    Kommentera


    • #3
      Det jag huvudsakligen gör är webbsidor, utvecklar egna program, surfar på Internet, skickat och tar emot e-post, ordbehandlar, använder kommunikationsprogram som t.ex. ICQ och delar filer med Napster.

      Jag är säker på att Mac kan göra allt detta. Men frågan är hur stabilt och ordnat Mac är egentligen. Och då menar jag även under huven.

      ------------------
      - Swey
      Bäst, vackrast, styggast...
      - Marcus

      Kommentera


      • #4
        Om man nu använt windows i 5 år och fortfarande inte fattar nånting kanske det är dags att fundera på nåt annat. MAC-OS är ju lättare för nybörjare så varför inte. Har aldrig själv haft en MAC eller ens använt någon så jag kan inte garantera att du kommer fatta den.
        Att gå över från ett svårt Windows till en Unix miljö är ju ännu värre, du kommer inte fatta ett jota där.

        Har själv kört Windows sedan 3.0 tiden och kan hålla med om att det är lite ostabilt ibland, men absolut inte den utsträckningen du säger. Man får ju se till att underhålla systemet för att undvika konstigheter.



        ------------------
        winne.net

        Kommentera


        • #5
          Givetvis kan Mac OS bli instabilt om du mixtrar för mycket med systemet. Och så lättanvänt är det inte att det är helt självförklarande som många kanske kan tycka. Det är krångligt oavsett vilken plattform, om man får problem. Felsökning är ju A och O.

          Oftast är det en tilläggskonflikt som skapar problem i Mac OS. Stänger man av det tillägg som man sist installerade så brukar det funka bra igen. Man slipper installera om hela systemet och omformattera hårddisken och sånt eftersom alla program har sina egna inställingsfiler och de brukar också använda deras egna tillägg (i vissa fall delar de på samma tillägg men dessa blir inte påverkade som en dll-fil kan bli). Såna åtgärder är om det verkligen gått åt skogen och jag har aldrig varit med om det under mina 15 år som Macanvändare.

          Det är lite synd att jag bor så långt ifrån dig, annars hade du varit välkommen hem till mig och testköra datorn och jag hade kunnat visa dig lite hur systemet fungerar och hur man felsöker. Kanske Axel bor närmare? Eller så får du ta en ungdomsbiljett upp till Luleå, kostar visst inte mer än 300 spänn tur och retur.

          ------------------
          /Petra
          Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
          /Petra
          If you see someone without a smile, give them yours.

          Kommentera


          • #6
            Efter att ha varit borta från forumet under en lång tid tänkte jag återkomma genom att ge mig in i en debatt jag aldrig trodde jag skulle beblanda mig i (phew ,vilken mening)

            Kan väl börja med att säga att jag själv är PC och Win användare. Jag förstår inte alla dessa Windows användare som råkar ut för en herrans massa krascher o.dyl. Jag tror inte det beror så mycket på själva OSt som inkompabilitet i hårdvaran samt att man använder opålitliga tredjeparts program (som Petra hänvisar till ang Mac).
            Jag har själv aldrig haft några nämnvärda problem, visst har jag fått ett par sk.Blue Screen Deaths, men det har varit mitt fel och inte OSt.

            Tyvärr är det väl så att för att få ut det mesta och bästa från Windows får man ta skeden i hand och lära sig hur PC:n fungerar. Vilket jag inte tror behövs i så stor utsträckning vad gäller Mac, eller vad säger PEtra?



            ------------------
            /Ola
            /Ola

            Kommentera


            • #7
              Kan bara nicka och hålla med, Ola.

              Det spelar liksom ingen roll vilket system man har om man inte har lite koll på vad man gör. Den enda fördelen med Mac som jag ser det är att du väldigt sällan kommer dithän att du måste formattera om hårddisken och installera om systemet eller få såna där hjärtat-i-halsgropen-blåa-skärmar....

              Jag vet att dessa problem var väldigt vanliga i Window 95, men nu är det ju ett ny generation av Windows-system och jag misstänker att de är mer stabila nu (har inte kollat så mycket sista tiden). Det var ju samma elände med Mac OS 7.1 upp till 7.5. Det var inte förrän 7.5.5 och uppåt som systemet blev riktigt stabilt.

              Så visst, jag förstår att man blir vansinnig om man inte kan konfigurera att stabilt system. Kanske skillnaden mellan Mac och Windows är att det är lite lättare att komma tillrätta med problemen i Mac OS om man råkar ha hamnat i den situationen. Jag vet inte...

              ------------------
              /Petra
              Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
              /Petra
              If you see someone without a smile, give them yours.

              Kommentera


              • #8
                Swey:

                [citat]... och Unix är knappast något alternativ.[/citat]

                Varför inte? Någon speciell orsak, eller är det bara något du bestämt dig för?


                Ola:

                [citat]... visst har jag fått ett par sk.Blue Screen Deaths, men det har varit mitt fel och inte OSt.[/citat]

                MS borde glädja sig åt att ha så förlåtande kunder. Har sett många som resonerar som du - visst dyker det ibland, men det är ju inte Windows fel.

                Enligt min åsikt så är det Windows fel. Blir lite förvånad över hur långt många verkar vara beredda att gå för att försvara Windows. Såg nyligen en diskussion på Usenet angående stabiliteten i Win98. En användare skröt över hur stabilt hans OS var, och hur länge det minsan var sedan han var tvungen att formatera om(!!!) sist (han var fullt allvarlig). Men herrejösses. Man skall inte behöva formatera om ö.h.t. Vi som inte använder Windows brukar prata om tiden mellan ofrivilliga omstarter, inte tiden mellan omformateringar.


                ------------------
                Robban < robban@lipogram.com >
                Robban robban@lipogram.com

                Kommentera


                • #9
                  Mac vs PC Robban, inte Win vs *nix.

                  ------------------
                  med vänliga


                  Rikard
                  forumledare, webForum
                  jobbskatteavdrag.se

                  Kommentera


                  • #10
                    [citat]Om man nu använt windows i 5 år och fortfarande inte fattar nånting[/citat]
                    Det har jag aldrig sagt. Vad jag menar är att jag inte fattat hur hela Windows fungerar. Jag skulle vilja ha en förklaring till varje nyckel i registret och varje fil på hårddisken för att kunna förstå hur Windows fungerar. Men jag har under min tid med Windows inte hittat mycket information om det och väldigt många filer och registernycklar är forfarande oupptäckta för mig. Med andra ord, jag vet inte vad de är, jag vet inte om jag kan ta bort dem eller ändra dem utan att Windows slutar fungera. Därför låter jag dem vara och resultatet blir att hårddiskutrymmet tar slut och jag måste formatera disken.

                    Exempel:
                    Installerar jag Program A slänger den 50 filer i System-mappen, 10 filer i Windows-mappen, 2 filer i C-roten och skapar 100 registernycklar samt ändra 5 värden. Givetvis skapar den en loggfil.

                    Jag avinstallerar Program A och den får för sig att vissa av nycklarna och filerna används av Program B och tar därför inte bort dem. 50% av det Program A skapade är kvar efter att programmet är avinstallerat.

                    Eftersom jag inte vet vilka filer och registernycklar som tillhör Windows och vilka filer som tillhör Program A kan jag inte göra något åt det.

                    Vad har MS att säga till sitt försvar?
                    -Rör inte registret och Windows-mappen, det sköter administratören om.

                    Jag ÄR administratören och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Rena skämtet. Men jag är nog den enda som har dessa problem.

                    Frågan är då, har Mac dessa problem?

                    --

                    [citat].. och Unix är knappast något alternativ.
                    Varför inte? Någon speciell orsak, eller är det bara något du bestämt dig för?[/citat]
                    Jag tycker inte Unix är ett dugg användarvänligt. Men du kan ju säga om Unix också har dessa problem.


                    Och till sist, detta var bara ett av alla problem.

                    ------------------
                    - Swey
                    Bäst, vackrast, styggast...
                    - Marcus

                    Kommentera


                    • #11
                      Swey, svaret blir en del program dräller omkring med en massa filer i Systemmappen. Bästa exemplet är Microsoft Office och Microsoft Internet Explorer. Men de är lätta att hitta då alla tillägg som den lägger till startar med "MS" så det är bara slänga dem. De flesta program har dock sina hjälpfiler och tillägg i sin egen programmapp där även själva programmet finns.

                      När man avinstallerar ett program i Mac så raderas alla filer som har med programmet att göra. Då inte många program delar på filer så är det heller ingen risk att det blir liggande filer som man inte behöver. Det går också lätt att bara ta programmmappen och dra den till papperskorgen och tömma papperskorgen, sen är programmet borta. Det händer alltså inget om man inte använder installeringsprogrammet för att avinstallera.

                      ------------------
                      /Petra
                      Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
                      /Petra
                      If you see someone without a smile, give them yours.

                      Kommentera


                      • #12
                        Unix kan definitivt vara användarvänligt. Swey, du verkar ju ha lite datorvana ( ), tror du inte att du skulle kunna hantera GNOME eller KDE?

                        [r]

                        Herregud va svårt det var att få länkarna att funka

                        [Redigerat av Muzzafarath den 11 sep 2000]
                        Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jo, om jag gav mig sjutton på att jag ska klara av Unix så gör jag det nog

                          Problemet är dock att jag är MS-beroende och varken MS Office eller IE finns för Unix.

                          ------------------
                          - Swey
                          Bäst, vackrast, styggast...
                          - Marcus

                          Kommentera


                          • #14
                            Rickard:

                            [citat]Mac vs PC Robban, inte Win vs *nix.[/citat]

                            Jag kör *nix på min PC, så varför skulle inte *nix kunna diskuteras här? Som ett alternativ till Mac alltså.

                            PC != Windows.


                            Swey:

                            [citat]Jag tycker inte Unix är ett dugg användarvänligt. Men du kan ju säga om Unix också har dessa problem.[/citat]

                            Även *nix använder delade bibliotek (shared objects). Du har dock full kontroll över installationen i de flesta fall, så det är mycket enkelt att "isolera" ett program genom att installera det i en helt separat katalogstruktur. Inga filer läggs i några gemensamma systemmappar utan din tillåtelse. Vill du senare plocka bort programmet så raderar du bara dess kataloger.

                            [citat]Problemet är dock att jag är MS-beroende och varken MS Office eller IE finns för Unix.[/citat]

                            Sant (IE finns förvisso till vissa *nixar, men dessa portar är allt annat än bra efter vad jag har hört). Skriv till MS och klaga.


                            ------------------
                            Robban < robban@lipogram.com >

                            [Redigerat av Robban den 11 sep 2000]
                            Robban robban@lipogram.com

                            Kommentera


                            • #15
                              [citat]
                              Problemet är dock att jag är MS-beroende och varken MS Office eller IE finns för Unix.
                              [/citat]

                              MS Office finns inte till Unix, sant. Men det finns alternativ: StarOffice och KOffice t.ex. IE finns till Solaris förresten Men varför _behöver_ du IE? NS och Opera är mycket bättre ändå

                              [Redigerat av Muzzafarath den 11 sep 2000]
                              Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

                              Kommentera

                              Working...
                              X