Meddelande

Minska
No announcement yet.

Krig på många fronter.

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Krig på många fronter.

Idag körde jag in en ny fräsch maskin som jag tänkta Microsoft dedicera så att man inte kan skylla på något annat.

Alltså inget Open Office, ingen Firefox Ingen annan programvara tänkte jag!

Maskinen skall användas för VS2010, Office 2010, Visio 2010 samt SQL 2008 R2.

Men så tänkte jag att jag skulle köra TPtest (har fått, nåja 100Mb) och det kunde jag inte utan Flash från Adobe, och det i sin tur petade in Google i IE8 samt frågade om jag inte ville ha Google istället för Bing!

De är snabba i allianserna på andra sidan pölen! Det är inte lätt att försöka vara renlärig ;-)
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Jag har aldrig förstått det här med att alla hela tiden får sina Windows-maskiner att rasa och sen skyller på mjukvaror och Gud vet vad.

Jag installerar alla möjliga konstiga share- och freewares, har OpenOffice, Java runtimes, Acrobat, Visual Studio, Cubase, USB-enheter, FireWire-diskar, massor as Firefox-pluggar, thememakers, skrivare, SQL Server, Qlikview Server, debuggingverktyg, Adobe-sviter, nyckelcrackers, VMWare, SDK's, BitTorrentklienter, streamingmjukvara, video/audio encoders och decoders, mjukvara för MP3-spelare & PSP & USB-minnen, HP Security och Voddler (som är det enda problemet just nu, faktiskt), men mitt XP fungerar allt som oftast hur bra som helst.

Jag hade problem med multikulti-mjukvara i typ Windows 2000, men har aldrig haft sedan dess. Och på jobbet har jag en Vista-maskin som arbetsstation som jag bokstavligt talat misshandlar på alla möjliga sätt - den funkar som en klocka.

Antingen är jag världens bästa Windowsanvändare, eller så är alla andra kassa.

/red. Visserligen, jag har ju fått lära mig att man kan slå världen med häpnad väldigt enkelt med en vanlig debugger som t.ex. WinDbg. Senast när min maskin blåskärmade (vafalls!?) och det tog mig en omboot, ett kommando i WinDbg och en Google'ing för att förstå att det var idé att uppgradera min Citrixdrivare till en nyare version. Älska WinDbg.
    http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Kommentera

Tummen upp till dig OveRRidE. Windbg är finfin hjälp, även om jag inte sett en blåskärm på någon av mina maskiner på flera år.

Tummen upp till dig med Lasp, det var ett bra försök. Snart ska du se att EU kommer att reglera så man inte får lov att installera Windows utan att iaf minst ett tredjepartsprogram medföljer
      http://gråimport.se

Kommentera

Det märkliga var nu på denna maskin, Windowsmaskinen, att jag fick Certifikatfel när jag skulle begära inloggning till MSDN.Com !
        Så jag lär mig nog att det kan strula utan annan programvara.
        Jag har kämpat i några dagar med SQL server 2008 R2 64 bitars, därför vill jag ha en helt ren maskin innan jag klagar. Om jag har fog för det ;-(
        Så jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna för att jag är både renlärig och ståndaktig ;-)
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

Kommentera

Du behöver inte klaga, det är bara att fråga om hjälp

Kommentera

OveRRidE: Jag tror de två största problemen som Windows har är skit bakom spakarna samt bakåtkompatibilitet. Jag tror inte att särskilt mycket mer eller mindre utsatt för fjärrattacker än andra OS idag. Annat var det på 9x-tiden... Däremot ska de ha en liten pik för att de inte begränsade behörigheten för körande tjänster till ett minimum förrän i Vista. (Det de kallade "Windows service hardening") I regel var det så i XP och tidigare att om man lyckades få tillgång till remote execution via någon tjänst så ägde man hela datorn, eftersom de flesta tjänster kördes med admin-rättigheter. I UNIX-världen lärde man sig att begränsa tjänsternas åtkomst för åratal sen.

Men som sagt... Det första problemet är "skit bakom spakarna", eller som jag uttrycker det "ja-klickarsyndromet". Om man sätter en "vanlig" användare vid datorn kommer de förr eller senare stöta på en sida som erbjuder dem något de vill ha, det kan vara porr, piratkopierade TV-serier, piratkopierade program eller något annat, mot att de laddar ner och kör en fil. Detta problem var betydligt värre förr när IE lät en installera ActiveX-kontroller, till och med osignerade sådana, med bara ett par klick. Men fortfarande idag verkar man inte vilja gå ifrån principen att det ska vara "enkelt" att installera program. Vad jag tycker är alltså att användaren aktivt måste göra valet att köra ett program med högre privilegier, snarare än att bli tillfrågad varje gång ett program begär det. (Tänk sudo) Om man varje dag får dessa bekräftelserutor (som "vanlig" användare) kan det nog lätt bli så att man klickar ja på alla rutor man får, och vips är Vista+ i praktiken lika (o)säkert XP.
            Det skulle visserligen bli lite "svårare" att använda datorn, men i gengäld troligen säkrare framförallt för mindre kunniga användare.

Det andra problemet är bakåtkompatibilitet. Vad jag vet är det t ex anledningen till att XP skapade alla konton som admin-konton som standard. Och troligen även till att man lät alla tjänster köra med högsta prioritet i XP. Man ville inte skapa program för existerande program, eller kanske ens egen kod.
            En annan intressant aspekt av bakåtkompatibiliteten, som jag nyligen fick reda på, är Windows har en del esoteriska beteenden vad gäller filnamn, till exempel 8.3-dualiteten, och att Windows anser att en del filnamn är ekvivalenta, t ex "fil.txt" och "fil.txt " (Alltså, något följt av en massa mellanslag.) Visserligen är detta i sig ingen sårbarhet (utan bara något som funkar "enligt specifikation") men eftersom många programmerare kanske inte känner till kan det leda till sekundära sårbarheter. Något som demonstrerades var att köra PHP-kod med hjälp av ett (visserligen dåligt skrivet) filuppladdningsscript. (*) Ett annat exempel som nämndes var möjliga buffer overflow-attacker.
            Den som känner sig manad kan kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=oYRt3eTv1PE

(*) En fotnot ang detta... Jag tror faktiskt att wF's "mina filer" kan ha varit sårbart för denna attack när servern fortfarande kördes på Windows. Mina filer tillät filändelsen phps för PHP-källkod. En illvillig person kunde eventuellt ladda upp filen ettlangtfilnamn.phps och anropa ettlan~1.php och se sin fil köras.
            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
            Internklippning:
            1) Snaggning av fångar.
            2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

legis: Ja, och jag har privilegiet att sitta i WinDbg åtminstone någon gång varje dag i mitt arbete.

nikro2k01: Fast det där är ju mer säkerhet. Jag är inte förvånad över att Windows har haft säkerhetsproblem. Jag är förvånad över hur folk lyckas förstöra sina Windows-installationer så in i skogen bortom räddning. Jag vet inte ens var jag skulle börja för att förstöra mitt Windows så förbannat som vissa lyckas med.

Kommentera

Lasp skrev: Visa inlägg
                Men så tänkte jag att jag skulle köra TPtest (har fått, nåja 100Mb) och det kunde jag inte utan Flash från Adobe, och det i sin tur petade in Google i IE8 samt frågade om jag inte ville ha Google istället för Bing!

De är snabba i allianserna på andra sidan pölen! Det är inte lätt att försöka vara renlärig ;-)
                Det var kanske mer detta med att Adobe ville släpa in Google in i IE som jag reagerade på.
                Jag tål nog också att klandras och att vara en SBS person i vissas ögon.
                Men eftersom jag har haft uppenbara problem med SQL2008 R2 just 64 bitars. Ville jag vara helt säker.
                Så kanske inslaget i tråden fick en annna ton ;-(

Men man skall tydligen hålla sina försök för sig själv! Godnatt säger Lasp
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Kommentera

Jag tror ingen klandrar dig Lasp, det är trevligt med nyfikna personer. Det är enda sättet man kan skaffa sig kunskap. Lycka till på färden säger legis

Kommentera

Jag tål nog också att klandras och att vara en SBS person i vissas ögon.
                    Men eftersom jag har haft uppenbara problem med SQL2008 R2 just 64 bitars. Ville jag vara helt säker.
                    Så kanske inslaget i tråden fick en annna ton ;-(

Men man skall tydligen hålla sina försök för sig själv! Godnatt säger Lasp
                    Vem har sagt att du ska hålla dina försöka för dig själv? Personligen tycker jag bara att det är beundransvärt hur folk lyckas krångla till sina Windowsinstallationer. Du får väl ändå ses som en hyfsat avancerad användare, och jag undrar vad ändamålet är att försöka ha bara Microsoftmjukvara på en maskin?

Kommentera

Jag borde kanske ha delat tråden i två delar, jag blev bara så häpen när Adobe tryckte in Googlefältet i IE8 utan att fråga.
                      Så undrar jag varför bredbandskollen måste ha in en annan programvara in i min maskin för att fungera!

Anledningen till denna Microsoftdedicerade maskin är inte för att det jävlas i största allmänhet. Jag har maskiner som rullar tryggt med Windows 7.
                      Nej anledningen är SQL 2008 R2 64 bitars. Jag har problem, och för att vara säker på att det inte enbart är mitt fel så ville jag ha en ren maskin.

Andra anledningen är att jag skall upp till MS i Kista och gå igenom mina program med avseende på framtiden.

Tredje anledningen är att ett par av mina större kunder " jag rullar" har aviserat att de vill att CAR skall fungera i 64 bitars miljö.
                      De fjärde är att jag vill rekomendera några av mina kunder att kliva ur Access och gå upp till SQL2008 Express minst i alla fall.

Jag har tidigare kunnat bundla MSDE i installationspaketet och det kan jag inte få till numera ;-(

Men det är säkert mina bristande kunskaper, så jag tragglar vidare säger Lasp.
                      Det som strular mest är manager installationen. Men jag kan montera en medskickad databas genom mina program förstås.
                      Livet är kort och Nu!
                      Läs mera!
                      !?

Kommentera

Jag borde kanske ha delat tråden i två delar, jag blev bara så häpen när Adobe tryckte in Googlefältet i IE8 utan att fråga.
                        Så undrar jag varför bredbandskollen måste ha in en annan programvara in i min maskin för att fungera!
                        Det där med att de inte frågar innan stämmer väl ändå inte (se bifogad bild.)
                        Bifogade filer

Kommentera

Helt rätt Phorpher, jag testade igen och ser att jag var ouppmärksam på detta.
                          Så till frågan ... nä struntar idet.
                          Livet är kort och Nu!
                          Läs mera!
                          !?

Kommentera

OK Nu har jag nog en server och även manager laddad.

Men vad har jag missat?
                            Bifogade filer
                            Livet är kort och Nu!
                            Läs mera!
                            !?

Kommentera

Brandväggen?

Kommentera

Working...
                              X