Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur fan stod jag ut?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur fan stod jag ut?

Jag kör ju sedan en längre tid tillbaka Mac hemma och inte sällan slås jag av känslan av "hur fan stod jag ut tidigare?". På jobbet tvingas jag fortfarande köra Windows XP och det är ständigt återkommande problem som jag aldrig upplever i Mac.

Nyss så hängde sig explorer.exe och nu står datorn här och tuggar på utan att man kan jobba med den. Jag kan växla program men inte komma åt vare sig skrivbord eller startmeny. Att få upp TaskManager är dessutom stört omöjligt. Enda lösningen nu är att tvinga ner datorn.
    En annan grej som fungerar dåligt är möjligheten att stänga ner skärmen och låta laptopen gå in i standby. Det har hänt flera gånger att när jag öppnar skärmen igen så är allt helt svart även fast datorn är igång. Ibland så brummar dessutom datorn igång efter en tids standby efter att skärmen stängts ner - dock utan att man kan kommunicera med den! Återigen är det tvångsomstart som är lösningen. Vidare så har den enorma problem med externa skärmar och upplösning. Ofta när jag kommer in till jobbet och sätter datorn i dockan så lyckas inte Windows få till rätt upplösning på den externa skärmen och jag kan ibland inte ens justera den till rätt upplösning utan tvingas starta om datorn för att den ska hitta maximal upplösning.

Nej, tacka vet jag Macbooken, hon har aldrig svikit mig trots att jag frenetiskt stänger och öppnar skärmen.
    The future is today, worry about it tomorrow

Har kvar min gamla Mac 400Mhz PowerPC som tuggar på långsamt men ändå. Hade den under 3-4 år var dag fram och åter till jobbet. Både hemma och på jobbet satte jag i extern skärm och på bussen satt jag och jobbade. Aldrig hade jag problem att få upp bilden. Kolegan hade sin dator på samma sätt fast PC. Under samma tid fick han byta dator 3 ggr för att skärmkontakten i bak på datorn gick sönder och helt enkelt vickade loss från kortet.
    Till hans försvar kan ju sägas att han köpte inte den dyraste datorn och han fick ju ny dator var gång, men i längden så blev priset på hans dator utrustning betydligt dyrare. Så hans klagan över Macens dyra pris fick han äta upp. Hur många datorer han gått igenom sedan jag såg honom senast vet jag inte, men jag har som sagt var kvar min gamla dator, även om den idag mest står med extern skärm, men inget glapp i kontakten trotts över runt 1000 i och ur kopplingar av externa skärmar.

Har under min tid inte om installerat min mac en enda gång under mina ca 5 år. Kör dagligen tyngre program på den och visst händer det att programmen kraschar men är inte alls svåra att starta upp igen. Någon gång har det hänt att systemet rasat men startar då om i bakgrunden utan större störningar, detta medan man jobbar vidare.
    Min PC ska vi inte börja räkna antalet gånger den rasat, hängt sig och fått om installeras under bara dom närmaste åren.

Ska bli intressant om Google kan bygga ett bra system så Microsoft kan få press på sig att börja bygga bra system. PC användarna skulle bli förvånade över hur mycket man kan få gjort om man får jobba en hel dag utan systemkrascher och datastrul :-)
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

Kommentera

Win7 mina vänner. Win7
      http://gråimport.se

Kommentera

legis skrev: Visa inlägg
        Win7 mina vänner. Win7
        Jag hoppas för er (Windows-användare) skull att Windows 7 är ett steg i rätt riktning!

I övrigt så framgick det inte riktigt vilken version jag pratade om men på jobbdatorn kör jag Windows XP. Tyvärr tvivlar jag på att min arbetsgivare kommer att ersätta XP med 7:an. Isåfall ligger det nog närmre till hands att vi får möjligheten att köra Linux.
        The future is today, worry about it tomorrow

Kommentera

Jag kan konfirmera att Win7 är ett steg i rätt riktning.

Dock kör jag XP på min jobb-dator. Den sitter i docka på jobbet, med extern skärm, mus och tangentbord. Hemma kör jag ibland bara på det interna, eller kopplar in skärm, mus och tangentbord (utan docka).
          Har kört på detta vis in lite över två år, utan problem.

Jag har inte behövt installera om något. Dock behöver jag mer minne nu, sedan jag började köra Visual Studio 2010, som ännu inte är helt minnesoptimerat. Det är trots allt fortfarande första betan. Det har för övrigt hängt sig för mig en gång också.

Jag kommer inte att byta till Mac, eftersom jag utvecklar i .NET och VS är överlägset alla andra utvecklingsverktyg. Jag har aldrig haft några problem med Windows, utom en trasslig piratversion för 12 år sedan. Den fick installeras om ett par gånger, innan jag hittade en stabil version. Dock kan man inte beskylla MS för en dålig piratkopia.

Jag kanske har extrem tur med mina datorer, vad vet jag. Jag skulle säkert ha samma upplevelse med en Mac, men efter 15 år med PC är man rätt bekväm i det. Och så är det .NET-utvecklingen förstås.

Kriget kan pågå hur länge som helst.
          webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Kommentera

Gein skrev: Visa inlägg
            Jag hoppas för er (Windows-användare) skull att Windows 7 är ett steg i rätt riktning!

I övrigt så framgick det inte riktigt vilken version jag pratade om men på jobbdatorn kör jag Windows XP. Tyvärr tvivlar jag på att min arbetsgivare kommer att ersätta XP med 7:an. Isåfall ligger det nog närmre till hands att vi får möjligheten att köra Linux.
            Jag håller med dig. XP fungerade ok för mig, likaså Vista men Win7 är i en helt annan division som tur är. Jag har varit nära att gå över till Mac själv men tyvärr skulle det inte fungera så bra i jobbet.

Kommentera

Får jag fråga er PC användare som XP om ni upplever en skillnad mellan bärbart och stationära maskiner ? Har inte många maskiner att gå på men har fått en liten känsla av att bärbart har mer problem med att IE låser sig osv. än en stationär som endast kör igång skärm-släckare och ingen vila och annat sådant ? Kan detta stämma min känsla ?
              ---------------

Kommentera

Mr T skrev: Visa inlägg
                Får jag fråga er PC användare som XP om ni upplever en skillnad mellan bärbart och stationära maskiner ? Har inte många maskiner att gå på men har fått en liten känsla av att bärbart har mer problem med att IE låser sig osv. än en stationär som endast kör igång skärm-släckare och ingen vila och annat sådant ? Kan detta stämma min känsla ?
                Av alla våra laptops är det bara en som krånglar och det är yngsta dotterns burk, hon är rätt duktig på att hänga på apa mfl ställen och klicka där hon inte borde.
                Gamm IBM:arn gick som ett urverk i 4 år innan HP:n kom till familjen, sedan den miste sin centrala roll blev den lite knepig.
                Vi kör XP i olika versioner på alla datorerna.

Vet inte om din känsla stämmer, jag upplever det inte så.
                /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

Registret är ett stort problem, tycker jag. Där samlas det alltför mycket skit. Sällan avinstalleras allt när man avinstallerar ett program.

Många gånger har man tröttnat och på problem och ominstallerat burken på nytt. Jag kör nuförtiden med ghost images och det är väl OK.

Mycket är bra med Windows, men stabiliteten och säkerheten har varit usel. Inte så lätt med stabilitet när det finns så många hårdvarutillverkare och det kan man inte skylla enbart på Microsoft förstås. Windows 7 blir förhoppningsvis ett lyft.
                  Microsoft Certified Application Developer

Kommentera

clarkbones skrev: Visa inlägg
                    Mycket är bra med Windows, men stabiliteten och säkerheten har varit usel. Inte så lätt med stabilitet när det finns så många hårdvarutillverkare och det kan man inte skylla enbart på Microsoft förstås. Windows 7 blir förhoppningsvis ett lyft.
                    Mac har ju fördelen med att dom vet vad dom programmerar systemet mot för hårdvara. Priset blir högre då det finns få som konkurrerar på marknaden om att sälja hårdvara, men man vinner på stabiliteten.
                    Har någon vågat fråga Microsoft vilken hårdvara dom programmerar mot och fått ett svar ? Dom borde ju ha en hårdvarukonfig som funkade bättre än dom andra tycker man ju.
                    ---------------

Kommentera

MS samarbetar med alla möjliga hårdvaruföretag och vemsomhelst kan ansöka om att få deras hårdvara testad. Det är inte där problemet ligger. Problem blir det när folk slänger in saker som inte är testade och godkända. En del kanske sett s.k. WHQL när de hämtat drivrutiner. Detta är kvalitetsstämpeln som säger att drivrutinen är testad av Microsoft med en mängd olika konfigurationer och hårdvara. Det är en enorm process som inte något annat företag har.

Kommentera

Jag har bara varit Mac-användare sedan december 2008 men jag saknar inte PC och Windows för fem röda ören. Användarvänlighet och stabilitet är sånt som till och med jag märker störst skillnad på, och då är jag ingen direkt tung användare. Mest webb och bildhantering på iMacen, som nu har blivit en Macbook 13".

Allt bara fungerar bara från början, från blåtandssynk med iCal/Google Calendar mot min Nokia E66 till att jag faktiskt fick kopierat över allt från iMacen till Macbooken utan att behöva lyfta ett finger.

Användarvänlighet mina vänner. Användarvänlighet.

.
                        resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Mr T skrev: Visa inlägg
                          Enda XP-maskinen som jag har strul med är den på jobbet, är alltid struligt när man behöver ta ur eller sätta den i dockan, speciellt om man haft möte och använt sig av kanon, då får man sitta och korrigera upplösningar och annat, så 7/10 så blir det omstart vid dessa tillfällen.

Sedan skall väl tilläggas att det är hårda restriktioner gällande policy och behörigheter, det är exempelvis väldig få som blir lokala administratörer och jag tror dessvärre att dessa saker bidrar i hög grad till varför jag inte är bästa kompis med min jobbdator.

Men XP överlag upplever jag som mycket bättre än ex. Vista som kan driva en till vansinne ibland.

Kommentera

Jag har ju kört Windows/Dos sen 1988, Linux sen 2000 och Mac sen 2007.

På Dos-tiden hade jag inte så mycket att jämföra med, men Windows 3.1 var riktigt dåligt i jämförelse med OS/2. Windows 95 var något bättre, men fortfarande riktigt kasst i jämförelse. Windows 98 och ME var ett skämt. Windows 2000 var riktigt bra. Windows XP, nja, sådär. Windows Vista har jag bara testat hos bekanta och det verkar riktigt omständligt. Windows 7 kör jag i VirtualBox och det ser trevligt ut.

Tidigare har Mac varit så speciella att de inte varit något alternativ, men nu när de kör med PC-processorer och använder samma operativsystem (Unix), så tyckte jag att jag kunde prova Mac i och med att jag hade en del kommersiella program som fungerade i både Windows och Mac.

Mac är fortfarande speciella, men de funkar att använda hyfsat. Dock skulle jag aldrg kunna ha det som enda dator. Programutbudet är alldeles för dåligt. Även om många öppenkällkodsprojekt finns färdigkompilerade så saknas en vettig pakethanterare. Dessutom är jag ingen vän av inlåsning. Vill kunna ändra mer. Jag känner mig inte trygg på en Mac. Blir något fel så säger den i stort sett: "Tyvärr, något blev fel." och man har ingen aning om vad, för Mac är så användarvänlig så det ska inte bli fel och därför finns inga möjligheter att fixa felen... (typ)

Det som jag trivs bäst med är Linux. Det är minst lika stabilt som Mac. Man känner sig trygg i och med att allt går att fixa och det finns miljontals hjälpsamma människor på Internet som också kör Linux, så man kan googla på allt.

Jag har en tre år gammal bärbar som jag kört Linux på hela tiden. Har aldrig behövt ominstallera, för när det kommer nyare versioner så går det alltid att uppgradera. Inga problem, utan det är som folk brukar säga om Mac: "Det bara fungerar".

När jag för första gången kopplade in min mobiltelefon via usb till Linux så kom det upp ett meddelande på skärmen om att den hittat en enhet som stöder mobilt internet. Den frågade mig vilken mobiloperatör jag hade, och efter att jag hade svarat på det så hade jag internetförbindelse!

När jag för första gången kopplade in en iPod till Linux så startade den automatiskt ett program där jag kunde se all musik i iPoden, det gick att lyssna och kopiera musik till datorn, eller kopiera musk till iPoden.

Varken i Windows eller Mac har jag varit med om något lika smidigt.

Och sen måste man naturligtvis ta upp pakethanteraren...

Man kan bläddra mellan cirka 20 000 program, antingen söka efter namn eller beskrivning, eller kategori, och de är betygsatta. Vill man ha ett program är det bara att klicka på det så laddas senaste versionen ner och installeras och konfigureras automatiskt. Man behöver inte svara på en enda fråga eller trycka på "Nästa" eller "Slutför".

Och vad bättre är, när det kommer någon nyare version av något program du har installerat så får du meddelande om att det finns uppdateringar och du kan då klicka för att automatiskt uppgradera dessa.

Det här med pakethanterare är fantastiskt och är väl det jag saknar mest i Windows och Mac.

Kommentera

En samlad distributör till Windowsprogram hade varit fint, men det är i stort sett en omöjlighet. Microsoft har försökt, tro mig, men det är inget som andra distributörer/leverantörer vill vara med i. Det är tre operativsystem med tre HELT olika förutsättningar.

Mac kan programmera efter specific hårdvara eftersom de själva också är hårdvaruleverantören. Detta gör saker enormt mycket lättare, inte minst för att man slipper vara beroende av andra företags kompetens och att man slipper ta hänsyn till andra företag.

Linux använder öppen källkod med enskilda distributörer som tillhandahåller (i stort sett) allt du behöver. Jag håller med om att pakethanteraren äger och det är något som skulle funnits till alla OS. Även här finns många olika konfigurationer att ta hänsyn till men man förlitar sig på användarna att rapportera eventuella problem.

Windows måste ta hänsyn till tusentals hårdvaruleverantörer och konfigurationer. Varje produkt, varje fix och varje säkerhetsuppdatering hårdkörs i hundratals olika varianter av dessa för kompatibilitetstest.

Till sists är det också tre helt olika marknadssituationer. Ingen har undgått anti-trust och debacklet med EU. MS får helt enkelt inte skeppa det kunder/användare behöver för att göra sina jobb. Med en sådan marknadsandel som MS har är det HELT andra spelregler. Hade MS haft fritt spelutrymme hade produkten sett helt annorlunda ut och kanske hade det till och med funnits en enkel pakethanterare. Det är inte så att tekniken fattas för att kunna automatisera allt(t.ex. mobilgrejen och ipod som tydal nämner), det är andra saker som sätter stopp (som politik). Användarna av produkterna vill ha en sak, men politiker och konkurrerande företag ser saker på ett helt annat sätt.

Det kanske låter som ett försvarstal, men min andemening är att peka på att saker inte är svart eller vitt. Det är en fruktansvärt komplicerad situation när du är i vad folk anser vara en marknadsledande position. Inte minst när du helt enkelt inte får ge användare vad de vill ha..

Kommentera

Working...
                              X