Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad utgör ett bra och populärt mobilspel?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad utgör ett bra och populärt mobilspel?

Vad är det som utgör ett bra och populärt mobilspel? Om vi ex tar flappy bird som exempel är det extremt enkelt (utvecklat/programmerat), inte speciellt snyggt och knappast någon unik idé. Finns även en del andra spel (inga bra exempel dock) på google play som jag tycker är bra spel men som fått dåligt betyg.

Min koncentration ligger kring enkla spel (dvs inte GTA, Final Fantasy etc till mobiler). Kan man hitta en röd tråd vad som utgör ett bra spel som många kommer gilla (även om alla har olika smak)? Eller handlar det bara om tur och bra marknadsföring?
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

Grejen med Flappy Bird är att det var svårt eftersom det är så dåligt och enkelt kodat. Det är ett spel som man ber sina kompisar prova för att se om de kan få ens en poäng utan att krascha in i ett rör. Flappy Bird är definitionen av en fluga. Spelet är lite som en fånig sommarlåt. Det må ha blivit populärt, men ett sådant spel ger inte intrycket att utvecklaren kommer utveckla bra saker i framtiden. Det insåg nog Dong Nguyen och tog bort spelet i ren självrespekt. Han vill undvika att för all framtid vara "personen som utvecklade Flappy Bird." På samma sätt som att man nog inte för all framtid ville vara artisten som gjorde låten "Hej hej Monika", årets sommarplåga 2004.

Men även om något ser enkelt ut så kan det ligga mycket arbete bakom, i form av finlir. (Inte vad gäller Flappy Bird då, men de flesta populära spelen.) Sådant som att få grafiken och spelmekaniken exakt rätt. Fall inte för tanken att du ska slänga ihop något på en dag och bli stenrik. Kom på en idé som du utgår ifrån och spela spelet mycket medan du utvecklar det. Titta hela tiden kritiskt på spelet. Är det verkligen roligt? Om du inte blir lockad att hellre spelar spelet än att fortsätta koda, dumpa idén och börja om på nytt. Skriv upp varje liten sak du hittar som är fel och finjustera.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Jag går också i de där banorna att göra något simpelt men beroendeframkallande spel. Se till exempel på Candy Crush Saga. Gjort för att folk med negativ IQ ska kunna spela det med något som lockar till att hela tiden spela vidare, och i slutänden investera pengar i det (för att få spela mer och oftare).
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Jag tror ni är på rätta spår. Det är mycket i enkelheten. Men det för inte vara allt för enkelt heller. Det skall kräva kompetens och övning för att klara sig bra (inte pengar). Det är också bra om man kan tävla med eller mot kompisar.

På tal om flappy birds kom jag och tänka på ett lite liknande (men massor bättre) spel som beskriver enkelhet men kräver övning. Har spelat den bara på iOS men borde finnas till android också, game name: Jump & Run

Kommentera

Du kan säkert bli stormrik på din talang, det tror jag säkert!
          Det som debatten har handlat om vad gäller dessa spel, rent generellt, är att:
          * De ska vara lätta att förstå. Utan manual eller annan form av instruktioner.
          * Du ska kunna "döda tid" med att spela. Du ska kunna nå framgång genom att spela när du väntar på bussen, åker tunnelbana eller annan "tid till förfogande".
          * Banorna bör inte vara allt för svåra.

Jag tror inte det är så viktigt att du kan spela mot andra. Det förutsätter en helt annan form av infrastruktur, med server, medlemmar, inloggning osv. Det är givetvis ingen nackdel, men inloggning, medlemmar och lösenord är en massa arbete som inte direkt har med själva spelet att göra och som på inget sätt är en garanti för att ditt spel kommer att bli framgångsrikt.

I så fall är det väl bättre att göra spelet först och kanske förbereda för någon form av community-verksamhet, om det skulle bli aktuellt att ditt spel blir en framgång.

Ja... mitt eget intresse för själva spelandet är på gränsen till obefintligt! Affärsmodeller är jag bättre på! :-)

Lycka till!

Kommentera

Working...
          X