Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flightsim - Tips, trix och frågor.

Minska
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flightsim - Tips, trix och frågor.

    Redigerat mitt första inlägg och lagt upp denna minifaq istället.
    Stort tack till Rikard för förslaget och en stor del av arbetet med denna faq.
    Kommer att försöka uppdatera den fortlöpande.

    Senaste uppdatering : 05-02-21 19:27

    ********************************************************

    Versionsinformation:
    Flight Simulator 2004 (a.k.a. FS2004, ACOF och FS9).
    Flight Simulator 2002 (a.k.a. FS2002).
    Flight Simulator 2000.
    Flight Simulator 98.

    Q: När kommer nästa version?
    A: I nuläget är inget datum officiellt presenterat, men Microsoft lär jobba på en ny version av Flight Simulator.

    Forum värda ett besök
    www.flightsim.com
    www.avsim.com
    www.fsnordic.net/ - på svenska.

    Andra bra sidor att besöka
    Microsoft FS2004, The best free add-on - En hel del bra länkar och gratis litteratur ang. flygning.
    http://worldaerodata.com/ - En hel del info om flygplatser runt jorden.
    http://en.allmetsat.com/metar-taf/ - En juste vädertjänst.

    Viktiga tilläggsmoduler
    FSUIPC (fsuipc.zip) - ett måste. Finns på de flesta större flightsim-sidor. Finns som freeware, men ger mer inställningsmöjligheter som payware.

    Tilläggsapplikationer - freeware
    Project AI - lägger till "riktig trafik".
    AI Aardvark - AIA släpper framerate-vänliga AI-flygplan. Bra att ersätta med ProjectAIs gamla platta modeller, som finns i vissa paket.
    Flightsim Manager - när du vill hålla ordning på alla xtra installtioner till FS.
    Editvoicepack - Ett program som ändrar om ATC-meningarna till mer realistiska formuleringar.

    Tilläggsapplikationer - payware
    ActiveSky - för realistiskt väder.
    FSNavigator - för flygplanering.
    FS Flight Tracker - för noggranna loggningar av flygningar, håller koll på bränsle, tider för händelser osv.

    Flygplan - freeware
    Oleksiy Frolovs DeHavilland Dash8 Q-300 (FS2002/FS2004) - fantastisk turbopropkärra.
    www.ifdg.net - Diverse Airbus och Boeing jetliners.
    Projectopensky - Mer bra Airbus och Boeing flygplan.

    Flygplan - payware
    PMDG 737 NG - Kostar en hel del, men det är det värt, Definitivt en av de mest kompletta simuleringar av 737or som finns.
    PSS Airbus Pro är en samling av Airbusplanen 319, 320 samt 321.
    Aeroworx Beechcraft Super King Air B200 - Fantastisk turbopropkärra.

    Scenery - payware
    Aerosofts Scandinaviaon Airports - kräver lite av din dator, men snyggt gjorda.
    Swedflights skandinavienscenerier - De mest exakta och realistiska, i alla fall för våra större svenska flygplatser.

    Ljud - freeware
    Byt ut orginalljuden till något bättre.
    Sound.zip - Finns på www.avsim.com. Ersätter ljudet på bla. Boeing 747.
    737pkg.zip - Finns på www.avsim.com. Ersätter ljudet på bla. Boeing 737.

    Virtual airlines
    www.scandinavian-va.net - Inriktning på SAS. Bra info om flygprocedurer under fliken "flight ops". SAS plan under fliken "fleet".
    www.euroharmony.com/ - Europeiskt flygbolag med flygningar bla. till/från/i Sverige.
    www.cpavirtual.org - Hong Kong baserat flygbolag, inriktning på Cathay Pacific Airways

    Flyga online.
    När du har tröttnat på Microsofts ATC och AI-trafik och vill prova på att flyga med riktiga människor som sköter trafikledningen och flyger dom andra flygplanen.
    Riktar kanske sig till dom lite mera avancerade flightsim flygarna.
    http://www.ivao.org
    http://www.vatsim.net/


    Frågor och svar
    Q: ATC tjatar hela tiden om "Expedite your Descent to 4,000", men jag är ju på 4000 fot?
    A: Det innebär att du ligger på fel höjd. Höjdmätaren du har i ditt flygplan måste kalibreras. Om platsen du befinner dig på har ett lågtryck eller ett högtryck måste höjdmätaren kalibreras om för att visa rätt höjd. När du kommer in i ett kontrollerat flygområde (och det understiger 18.000 fot) brukar man få information från flygcentret om vilket tryck den lokala platsen har. T.ex.
    "SK0904, Stockholm center, current altimeter 29.64"
    Om så är fallet måste du alltså kalibrera om höjdmätaren då den annars visar fel. Det gör man med den lilla ratten som oftast sitter i botten till höger eller vänster på höjdmätaren.


    Q: Vad betyder: "Watch the HSI for station reception, than start decent at 60 DME?"
    A: HSI = Horizontal Situation Indicator
    DME = Distance MEasuring Equipment
    Du ska kolla HSI-indikatorn så att den får respons, och efter detta så påbörjar du din nedstigning när du har 60 nm (nautical miles) kvar.


    Q: Hur tar man reda på frekvenserna för ILS, VOR, NDB, ATIS, Ground, Tower m.m. för en viss flygplats?
    A: Ta fram kartan och klicka därefter på flygplatsen så kommer du få upp en lista över alla frekvenser.

    Q: Jag undrar på vilken höjd man får flyga snabbast. Ligger just nu på FL310 och här är det bara 320 kt. Vill flyga snabbare, vart ska jag ligga då?
    A: Se följande förklaring.

    Q: Vad är rekommenderad stigningshastighet efter start?
    A: Svårt att svara på. Det beror på vilket flygplan man flyger. Om du trycker F10 när du sitter i cockpit får du upp "kneeboard". Den innehåller en hel del kring hastigheter och vikt m.m.

    Q: Vilken max hastighet kan jag hålla när jag flyger ?
    A: Samma sak här. Det beror helt på vilket flygplan du flyger. Kolla din "kneeboard" vad den säger.
    Dock så får du flyga max 250 kt under 10.000 fot.


    Q: Några inlägg upp så pratar ni om FL310. Vad är det för något ?
    A: FL310 betyder helt enkelt att det är höjd 31.000 fot som menas.
    FL250 är Flight Level 25.000 fot osv...


    Q: När jag flyger med Auto throttle så kan jag välje mellan IAS eller MACH. När ska jag använda den ena eller den andra ?
    A: Man ska flyga på MACH-hastighet när man är på kryssningshöjd.
    När du flyger en uppstigning bör du flyga under KIAS hela tiden.
    När du påbörjar din nedstigning kan det vara bra att gå tillbaks till KIAS först när du överskrider IAS 290. (D.v.s. öka inte farten i onödan när du gör din nedstigning.)


    Q: Vad är flaps och slats och vad gör dem?
    A: Här är en lite enkel förklaring på flaps och slats.
    Flaps: http://travel.howstuffworks.com/airplane13.htm
    Slats: http://travel.howstuffworks.com/airplane14.htm
    Flaps fäller man i huvudsak ut för att kunna hålla lägre landningshastighet och fortfarande ha bra lyftkraft i vingarna.


    Q: Vad är luftbromsar?
    A: Luftbromsarna sitter på ovansidan av vingen och har endast till uppgift att bromsa flygplanet. Antingen vid "overspeed" eller, mer vanligt, vid landning. På moderna trafikflygplan "armeras" luftbromsarna innan landning och aktiveras automatiskt när landningställen belastas (vilket sker när planet landar).

    Q: Vilket är det snabbaste civila underljudsflygplanet i världen?
    A: Cessna Citation X (Mach 0.92) http://citationx.cessna.com/
    De har fått upp den i mach 0.98 i provflygningar.


    Q: Upp och iväg gick bra, men hur landar jag utan att cracha ?
    A: Läs Rikards eminenta tråd "En lektion om hur man landar" så kanske det går bättre.

    Q: Försökte att installera en ny panel till min Airbus 3** som är installerad i min FS2004 och nu klagar den hela tiden på att den inte kan ladda "A320.GAU" eller "airbus.mA320.GAU" när jag ska ladda planet.
    A: Det felet kan bero på att panelen är för FS2002 och kräver att filen "FSsound.dll" ska finnas i Modules katalogen.
    Tyvärr så har MS plockat bort den filen i FS2004.
    Så man får lägga till den manuellt.


    Q: Ok, det kanske är FSsound.dll som saknas. Var hittar jag den filen ?
    A: det kan vara lite knepigt att hitta den. Men om du tankar ner filen "757sfix.zip" som finns på www.avsim.com så finns FSsound.dll i den filen. Klipp ut och klistra in i din modules katalog.

    Q: När man flyger västerut, ska man ha udda eller jämn FL då ?
    A: När du flyger västerut så ska du ha jämna flight levels.
    Läs mer i denna länk : http://www.cpavirtual.org/ChoosingFL.pdf






    Last edited by acka; 2005-02-21, 18:27.
    Var är alla ?

    <Dark_Lord411> hi
    <Dark_Lord411> asl ?
    <ShockSMX> no, dsl... you?

  • #2
    Jag hänger på med en påbörjad lista av "måste-tillägg" och lite annan allmän information.
    Revideras allt eftersom.

    Versionsinformation:
    Flight Simulator 2004 (a.k.a. FS2004, ACOF och FS9).
    Flight Simulator 2002 (a.k.a. FS2002).
    Flight Simulator 2000.
    Flight Simulator 98.

    Forum värda ett besök
    www.flightsim.com
    www.avsim.com

    Freeware-flygplan
    Oleksiy Frolovs DeHavilland Dash8 Q-300 (FS2002/FS2004)
    jobbskatteavdrag.se

    Kommentera


    • #3
      Forum
      www.fsnordic.net/ - vi har det på svenska

      Livsviktigt
      FSUIPC (fsuipc.zip), finns på de flesta större flightsim-sidor

      ewenson.se - själlöst

      Kommentera


      • #4
        Re: Flightsim - Tips, trix och frågor.

        [citat=acka]
        För att då veta var man kan få ner hjulen på fordonet man försöker att framföra på ett säkert sätt så kanske denna länk hjälper.
        http://worldaerodata.com/countries/ [/citat]
        Finns det något liknande fast där man kan se vilka som är dom största flygplatserna i ett speciellt land. Jag funderar tex på att landa i Indien men har ingen aning om vad flygplatsen heter.
        Ordning håller endast den som är för lat för att leta.

        Kommentera


        • #5
          Re: Re: Flightsim - Tips, trix och frågor.

          [citat=Impact][citat=acka]
          För att då veta var man kan få ner hjulen på fordonet man försöker att framföra på ett säkert sätt så kanske denna länk hjälper.
          http://worldaerodata.com/countries/ [/citat]
          Finns det något liknande fast där man kan se vilka som är dom största flygplatserna i ett speciellt land. Jag funderar tex på att landa i Indien men har ingen aning om vad flygplatsen heter. [/citat]

          Är också ute efter en sån lista men denna var den jag hittade som kom närmast.
          Var är alla ?

          <Dark_Lord411> hi
          <Dark_Lord411> asl ?
          <ShockSMX> no, dsl... you?

          Kommentera


          • #6
            Lite mer info om dom medföljande flygplanen i FS2004.

            [KOD]Aircraft Takeoff speed Min runway
            737-400 143 Kias 5,500 Feet (Flaps 5)
            747-400 177 Kias 11,000 Feet (Flaps 5)
            777-300 153 Kias 11,000 Feet (Flaps 5)
            Lear 45 143 Kias 4,700 Feet (Flaps 8)
            King Air 350 110 Kias 4,193 Feet (Flaps up)


            Aircraft Landing speed Min runway
            737-400 135-140 Kias 5,500 Feet (Flaps 30)
            747-400 135-140 Kias 11,000 Feet (Flaps 30)
            777-300 135-140 Kias 11,000 Feet (Flaps 30)
            Lear 45 140 Kias 3,200 Feet (Flaps 20)
            King Air 350 109 Kias 3,300 Feet (Flaps Approach)[/KOD]

            Observera att ovanstående är bara cirka siffror.
            Det kan variera pga. vikt,bränsle,vind,lufttryck m.m.
            Var är alla ?

            <Dark_Lord411> hi
            <Dark_Lord411> asl ?
            <ShockSMX> no, dsl... you?

            Kommentera


            • #7
              Ok då får jag nöja mig med den så länge.

              Jag har en fråga kring tävligen. Jag har nu gjort en preliminär flygrutt. Den ser ut så här.

              Vecka 1. Arlanda-Paris-Tunis-Aten-Bagdad.
              Avklarade världsdelar: Europa, Afrika, Asien

              Vecka 2 Bagdad-Kabul-Nepal-Bangkok-Jakarta

              Vecka 3 Jakarta-Darwin-Brisbane-Bogota-Cuba
              Avklarade världsdelar: Australien, Sydamerika, Nordamerika

              Vecka 4 Cuba-JFK-Arlanda

              Är det någon sträcka som ni ser som kommer att ta över 2 tim om det inte är över vatten. Jag avser att flyga med en Boeing 737-300.

              Tips på ändringar och kommentarer är välkomna.
              Ordning håller endast den som är för lat för att leta.

              Kommentera


              • #8
                Jag besvarar den i tävlingstråden.
                jobbskatteavdrag.se

                Kommentera


                • #9
                  Någon som kan förklara vad detta betyder och vad man ska göra för att fixa detta?

                  "Expedite your Descent to 4,000"






                  ------------------------------------------
                  Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                  ------------------------------------------
                  SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                  ------------------------------------------
                  Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                  Kommentera


                  • #10
                    Det innebär att du ligger på fel höjd. Höjdmätaren du har i ditt flygplan måste kalibreras. Normaltryck tror jag är 29.92 - i alla fall tror jag det är vad höjdmätaren är kalibrerad för när du startar FS.
                    Om platsen du befinner dig på har ett lågtryck eller ett högtryck måste höjdmätaren kalibreras om för att visa rätt höjd. När du kommer in i ett kontrollerat flygområde (och det understiger 18.000 fot) brukar man få information från flygcentret om vilket tryck den lokala platsen har. T.ex.
                    "SK0904, Stockholm center, current altimeter 29.64"
                    Om så är fallet måste du alltså kalibrera om höjdmätaren då den annars visar fel. Det gör man med den lilla ratten som oftast sitter i botten till höger eller vänster på höjdmätaren.
                    jobbskatteavdrag.se

                    Kommentera


                    • #11
                      [citat=Rikard]Det innebär att du ligger på fel höjd. Höjdmätaren du har i ditt flygplan måste kalibreras. Normaltryck tror jag är 29.92 - i alla fall tror jag det är vad höjdmätaren är kalibrerad för när du startar FS.
                      Om platsen du befinner dig på har ett lågtryck eller ett högtryck måste höjdmätaren kalibreras om för att visa rätt höjd. När du kommer in i ett kontrollerat flygområde (och det understiger 18.000 fot) brukar man få information från flygcentret om vilket tryck den lokala platsen har. T.ex.
                      "SK0904, Stockholm center, current altimeter 29.64"
                      Om så är fallet måste du alltså kalibrera om höjdmätaren då den annars visar fel. Det gör man med den lilla ratten som oftast sitter i botten till höger eller vänster på höjdmätaren. [/citat]

                      okey , tack...


                      Men vad menar dom med 4,000?

                      Det gick ju inte att ställa den på 4,000 utan den stannade på runt 3,500






                      ------------------------------------------
                      Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                      ------------------------------------------
                      SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                      ------------------------------------------
                      Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                      Kommentera


                      • #12
                        [citat=Esen]Men vad menar dom med 4,000?

                        Det gick ju inte att ställa den på 4,000 utan den stannade på runt 3,500 [/citat]Du ska sjunka till 4000 fot.

                        Kommentera


                        • #13
                          [citat=LeonL][citat=Esen]Men vad menar dom med 4,000?

                          Det gick ju inte att ställa den på 4,000 utan den stannade på runt 3,500 [/citat]Du ska sjunka till 4000 fot. [/citat]

                          Okey, Men antar att jag skulle öka till 4000 feet eftersom jag låg på 3000 feet






                          ------------------------------------------
                          Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                          ------------------------------------------
                          SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                          ------------------------------------------
                          Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                          Kommentera


                          • #14
                            [citat=Esen]Det gick ju inte att ställa den på 4,000 utan den stannade på runt 3,500 [/citat]Det låter som att du har försökt vrida kalibreringsratten till 4000 istället för att stiga/sjunka till 4000 fot. Då blir det inte riktigt rätt.
                            Vrider du fel på kalibreringen så kan du få väldigt missvisande instrument, d.v.s. det kan se ut som att du ligger på 3000 fot fast du i själva verket ligger på 5000 fot.
                            När jag kommer hem ska jag fixa ett par skärmdumpar och förklara detta lite bättre.
                            jobbskatteavdrag.se

                            Kommentera


                            • #15
                              [citat=Rikard][citat=Esen]Det gick ju inte att ställa den på 4,000 utan den stannade på runt 3,500 [/citat]Det låter som att du har försökt vrida kalibreringsratten till 4000 istället för att stiga/sjunka till 4000 fot. Då blir det inte riktigt rätt.
                              Vrider du fel på kalibreringen så kan du få väldigt missvisande instrument, d.v.s. det kan se ut som att du ligger på 3000 fot fast du i själva verket ligger på 5000 fot.
                              När jag kommer hem ska jag fixa ett par skärmdumpar och förklara detta lite bättre. [/citat]

                              Okey, Men förstår nu vad du menar, och det e därför dom säger att kalibreringen ska vara oftast på 2992...

                              Och snart e det bara 12 timmar kvar innan vi startar och då e det väl bäst att ställa en till fråga så man inte gör bort sig...

                              Får man om man vill flyga alla streckor (5) samma dag eller måste man sprida ut dom...






                              ------------------------------------------
                              Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                              ------------------------------------------
                              SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                              ------------------------------------------
                              Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                              Kommentera

                              Working...
                              X