Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lagra digitala bilder mm

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lagra digitala bilder mm

Tja,

Tänkte att 2013, skulle bli året då jag ska bringa ordning i mina fotografier och digitala bilder...

Nuläget:
    * Fotografier och begativ i lådor, pärmar och lite överallt
    * Digitala bilder på en NAS
    * Digitala bilder i iCloud
    * Digitala bilder på MacBook (Aperture)
    * Digitala bilder på iMac (Aperture)
    * Begränsad säkerhetskopiering

Målbild:
    * Alla bilder kategoriserade och lagrade på en central plats.
    * Gamla Negativ och bilder inscannade
    * Säkerhetskopierade till någon molntjänst
    * (lokal säkerhetskopia på flyttbart media i bankfack)

Hur gör ni och hur skulle ni gjort?

Aperture funkar ju bra, men jag vill helst inte lägga alla bilder på min iMac. Vill helst ha dem på en NAS, eller flyttbar disk.

Tips och ideer mottages tacksamt!

Mvh
    Henrik
    I'm not a slave to a god that doesn't exist...

Kanske något för dig
    https://itunes.apple.com/se/app/web-...364824944?mt=8

Kommentera

Jag har börjat använda dropbox och de har en funktion för att synka bilderna från mobilen automatiskt vilket funkar riktigt bra. Sedan går det givetvis att skapa mappar och ladda upp övriga bilder.
      /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
      [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

Jag har mestadels digitala bilder och har gjort så här.

Mina digitala bilder ligger dels på en NAS (två diskar, spegling) som står på hemma-LANt. Men jag har också köpt en liten portabel WD Passport-disk nu under hösten som jag tänkte göra backup med någon gång per månad och sedan ha på annan plats. I värsta tänkbara scenario så blir jag vid exempelvis en brand (där spegling hjälper föga...) inte av med alla bilder. Fördelen med WD Passport-disken är att den inte kräver en extern strömkälla utan enbart kör på USB3.

Mappstrukturen har jag kört sedan Jesus gick i tofflor och den fungerar fortfarande bra. Så här:

2011
        -----01
        --------01
        --------02
        --------03
        -----02
        --------01
        --------02
        2012
        -----01
        --------01

...och så vidare. Dels taggade jag aldrig bilderna från början och fortfarande, när jag börjat tagga bilderna, så vill jag ändå inte ha dem i en och samma mapp utan jag kör datumvarianten och den fungerar bra.

På Macbooken kör jag Lightroom och där i har jag biblioteket med alla bilder. Det jag har varit dålig på är att tagga bilderna och det är ett jävla jobb har jag upptäckt. Om man vill göra det ordentligt vill säga. Men det lär väl vara värt det framöver så jag tänkte ta det i omgångar vad det lider. Å andra sidan, jag har hyfsad koll på exakt datum som jag tog vissa bilder...

Dropbox kör jag inget bildsynk på (jag gjorde men slutade, men det var enbart för att de mutade mig med tre gig extra). iCloud kör jag bara synk på det som är taget med iPhonen (så jag får bildströmmen mellan mina iPrylar). Bilderna från iPhonen petar jag, någon gång emellanåt, in på NASn och Lightroom.
        resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Working...
        X